e-Pedagogium 2004, 4(1):72-77

Funkce ilustrace ve výchovně vzdělávacím procesu

Vendula Kůtová
Katedra českého jazyka a literatury, PdF UP Olomouc

Charakteristika základních didaktických funkcí ilustrace v učebnicích (dle J. Mikka, 1995). Stručný přehled relevantních výzkumných šetření z hlediska efektivity obrazového učebního materiálu (se zvláštním přihlédnutím k analýze vztahu obraz - text). Nástin současných marketingových funkcí ilustrace (dle Woodwarda, 1993), zformovaných sociálními, ekonomickými, kulturními a jinými společenskými potřebami.

Klíčová slova: Ilustrace, obraz-text, učebnice, pedagogika, výzkum

Illustration function in educational process

Charakteristics of basic didactic functions of textbooks illustrations (Mikk, 1995).The brief overview of relevant experimental inquiries from the viewpoint of the efficiency of visual instruments (with special interest in the analysis of picture-text relation). The outline of contemporary marketing appointments of illustrations, which are formed by social, economic and cultural functions and the other needs of our community.

Keywords: Illustration, picture-text, textbook, pedagogy, research

Zveřejněno: 1. únor 2004  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kůtová, V. (2004). Funkce ilustrace ve výchovně vzdělávacím procesu. e-Pedagogium4(1), 72-77
Stáhnout citaci

Reference

  1. PRŮCHA, J. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno : Paido, 1998.
  2. WOODWARD, A. Do Illustration Serve an Instructional Purpose in U. S. Textbooks? In Learning from Textbooks. New York : Erlbaum,1993, s. 53 - 75.
  3. SCHNOTZ, W., PICARD, E., HRON, A. How Do Succesful and Unsuccesful Learners Use Texts and Graphics? Forschungsberichte 60, DIFF an Der Universität Tübingen, 1993. Přejít k původnímu zdroji...
  4. MIKK, J., et al. Comparative Analysis of Illustrations in Finnish, Estonian, Russian, German and Austrian Textbooks of Chemistry and Physics. Presented at the 3rd International Conference of IARTEM, Copenhagen, May 29 - 31, 1995.
  5. MIKK, J. The efficiency of illustrations. Frankfurt a. M. : Peter Lang, 2000. Textbooks: Research and Writting, s.
  6. MOLITOR, S., BALLSTAEDT, S. P., MANDL, H. Problems in Knowledge Acquisition from Text and Pictures. In Knowledge Acquisition from Text and Pictures. Amsterdam : North-Holland, 1989. s. 3 - 36. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.