e-Pedagogium 2004, 4(1):39-53

Psychodidaktický problém etiky

Věra Jirásková
Katedra OVF, Pedagogická fakulta UK

Autorka si v textu klade důležitou otázku současné etické interpretace, vycházejíce z pozice kontextu postmoderní situace, nastolenou jako psychologický a metodologický problém etiky. Popisuje časté předsudky vůči etice a hermeneutice, které jsou důležité pro porozumění etickým problémům a otázkám. Autorka - vyučující na Karlově univerzitě - nás tak seznamuje s koncepci profesní etiky učitele, jak je vyučována na katedře občanské výchovy a filozofie, Pedagogické fakulty Karlovy univerzity v Praze.

Klíčová slova: Étos, patos, hermeneutika, psychologický a metodologický problém etiky, profesní etika učitele, etické kódy, manipulace, sebereflexe, syndrom vyhoření

Psychological-didactical problem of the ethics

The author asks an important question of the contemporary ethical instruction effectiveness from the position of the postmodern situational context, and formulates the psychological and methodological problem of the ethics. She describes frequent contemporary prejudices against the ethics and the hermeneutics, which are important for understanding the ethical issues and questions. The author - a Charles University lecturer - explains the conception of teacher's professional ethics as taught at the Department of Civic Education and Philosophy of the Pedagogical Faculty of Charles University in Prague.

Keywords: Ethos, pathos, hermeneutics, psychological and methodological problem of the ethics, teacher's professional ethics, ethical code, conflict, manipulation, self-reflection, burn-out syndrome

Zveřejněno: 1. únor 2004  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Jirásková, V. (2004). Psychodidaktický problém etiky. e-Pedagogium4(1), 39-53
Stáhnout citaci

Reference

  1. CAPRA, F. Bod obratu: věda a společnost, nová kultura. Praha : MAŤA, 2002.
  2. DOROTÍKOVÁ, S. Profesní etika učitelství. Praha : PdF UK, 2003.
  3. GADAMER, H.-G. Warheit und Methode. Tübingen : J.C.B. Mohr (Paul Siebeck), 1965.
  4. HARE, R. M. The Language of Morals. Oxford : Oxford University Press, 1952.
  5. HEIDEGGER, M. Lettres on Humanism. In HEIDEGGER, M. Basic Writings. New York : Harper and Row, 1977.
  6. HUME, D. A Treatise of Human Nature. Oxford : L. A. Selby-Bigge, 1978.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.