e-Pedagogium 2003, 3(1)

Zhodnocení obtížnosti výkladového textu současných českých učebnic přírodopisu pro 6. až 9. ročník ZŠ

Libuše Hrabí
Katedra přírodopisu a pěstitelství PdF UP v Olomouci

Článek obsahuje poznatky o vyhodnocení náročnosti textu 22 současných českých učebnic přírodopisu pro 6. až 9. ročník základních škol. Analýzy výkladových textů byly prováděny metodou dle PRŮCHY. Z dosažených výsledků analýz vyplývá, že průměrné hodnoty celkové obtížnosti textů učebnic jednotlivých ročníků pozvolna stoupají v rozmezí od 29,65 bodu (učebnice pro 6. ročník ZŠ) do 34,31 bodu (učebnice pro 9. ročník ZŠ). Nejnižší obtížností se vyznačují nakladatelství SCIENTIA a SPN.

Klíčová slova: Učebnice přírodopisu, hodnocení obtížnosti textu, syntaktický faktor, sémantický faktor.

This article contains knowledge about evaluation of the text difficulties of 22 actual Czech biology textbooks for the sixth, seventh, eighth and ninth year of the primary education. Evaluation methods were realized according to PRŮCHA. Obtained results of text difficultes slowly increased from 29,65 points (textbooks for the sixth yeaer of the primary education) to 34,31 points (textbooks for the ninth year of the primary education). Textbooks of SCIENTIA publishing company and SPN publishing company achieved the lowest text difficulties

Keywords: Biology textbooks, evaluation of the text difficulties, syntactic factor, semantic factor.

Zveřejněno: 1. únor 2003  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hrabí, L. (2003). Zhodnocení obtížnosti výkladového textu současných českých učebnic přírodopisu pro 6. až 9. ročník ZŠ. e-Pedagogium3(1), 
Stáhnout citaci

Reference

  1. AHLBERG, M. Concept mapping and argumentacion analylis as techniques for educational research on textbooks. University of Joensuu, 1991. 89-154.
  2. BIANCHI, A. M. La storia nei libri di testo. Analisi del contento di alcuni manuali per la scuola secondaria superiore. Orientamenti pedagogici, 1994. 3, 501-527.
  3. CÍLEK, V., MATĚJKA, D., MIKULÁŠ, R., ZIEGLER, V. Přírodopis IV. Praha : Scientia, 2000. 135.
  4. ČERNÍK, V., BIČÍK, V., BIČÍKOVÁ, L., MARTINEC, Z. Přírodopis 2. Praha : SPN, 1999. 127.
  5. ČERNÍK, V., BIČÍK, V., MARTINEC, Z. Přírodopis 3. Praha : SPN, 1998. 80.
  6. ČERNÍK,V., BIČÍK,V., MARTINEC, Z. Přírodopis 1. Praha : SPN, 1999. 103.
  7. ČERNÍK,V., MARTINEC, Z., VÍTEK, J. Přírodopis 4. Praha : SPN, 1998. 87.
  8. DOBRORUKA, L. J., GUTZEROVÁ, N., HAVEL, L., KUČERA, T., TŘEŠTÍKOVÁ, Z. Přírodopis II. Praha : Scientia, 1998. 152
  9. DOBRORUKA, L. J., CÍLEK, V., HASCH, F., STORCHOVÁ, Z. Přírodopis I. Praha : Scientia, 1997. 121.
  10. DOBRORUKA, L. J., VACKOVÁ, B., KRÁLOVÁ, R., BARTOŠ, P. Přírodopis III. Praha : Scientia, 2001. 159.
  11. GAVORA, P. Žiak a porozumenie textu. Pedagogika, 1986, 36, č.3. 297-312.
  12. HAVLÍK, I. Přírodopis 6. Brno : Nová škola, 1998. 80.
  13. HAVLÍK, I. Přírodopis 7. Brno : Nová škola, 1998. 87.
  14. HRABÍ, L. Hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 6. ročník ZŠ. e- Pedagogium (on-line), 2002, č. 1. Dostupné na www: http://epedagog.upol.cz/eped1.2002/clanek06.htm
  15. HRABÍ, L. Hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 7. ročník ZŠ. e- Pedagogium (on-line), 2002, č. 2. Dostupné na www: http://epedagog.upol.cz/eped2.2002/clanek03.htm
  16. HRABÍ, L. Hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 8. ročník ZŠ. e- Pedagogium (on-line), 2002, č. 3. Dostupné na www: http://epedagog.upol.cz/eped3.2002/clanek05.htm
  17. HRABÍ, L. Hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 9. ročník ZŠ. e- Pedagogium (on-line), 2002, č. 4. Dostupné na www: http://epedagog.upol.cz/eped4.2002/clanek07.htm
  18. JURČÁK, J., FRONĚK, J. a kol. Přírodopis 7. Olomouc : Prodos, 1998. 142.
  19. JURČÁK, J., FRONĚK, J. a kol. Přírodopis 6. Olomouc : Prodos, 1999. 125.
  20. KANTOREK, J., JURČÁK, J., FRONĚK, J. Přírodopis 8. Olomouc : Prodos, 1999. 125.
  21. KOČÁREK, E. st., KOČÁREK, E. ml. Přírodopis pro 6. ročník základní školy. Praha : Jinan, 2000. 94.
  22. KOČÁREK, E. st., KOČÁREK, E. ml. Přírodopis pro 7. ročník základní školy. Praha : Jinan, 1998. 95.
  23. KOČÁREK, E. st., KOČÁREK, E. ml. Přírodopis pro 8. ročník základní školy. Praha : Jinan, 2000. 94.
  24. KOČÁREK, E. st., KOČÁREK, E. ml. Přírodopis pro 9. ročník základní školy. Praha : Jinan, 2001. 96.
  25. KVASNIČKOVÁ, D., FAIERAJZLOVÁ, V., FRONĚK, J., PECINA, P. Ekologický přírodopis 8. Praha : Fortuna, 1999. 128.
  26. KVASNIČKOVÁ, D., JENÍK J., PECINA, P., FRONĚK, J., CAIS, J. Ekologický přírodopis 6. Praha : Fortuna, 1997. 136.
  27. KVASNIČKOVÁ, D., JENÍK J., PECINA, P., FRONĚK, J., CAIS, J. Ekologický přírodopis 7. 1. část. Praha : Fortuna, 1997. 94.
  28. KVASNIČKOVÁ, D., JENÍK J., PECINA, P., FRONĚK, J., CAIS, J. Ekologický přírodopis 7. 2. část. Praha : Fortuna, 1999. 77.
  29. KVASNIČKOVÁ, D., JENÍK, J., FRONĚK, J., TONIKA, J. Ekologický přírodopis 9. Praha : Fortuna, 1999. 111.
  30. NESTLER, K. Zur Wirkung lexikalisher und syntaktisher Textmerkmale auf das Larnergebnis. Informationen zu Schulbuchfragen. 1974. 17, 63-73.
  31. PLUSKAL, M. Měření obtížnosti didaktických textů. In: Český pedagogický výzkum v současných společenských podmínkách. Brno : CERM, 1997. 88-91.
  32. PRŮCHA, J. Hodnocení obtížnosti učebnic. Praha : SNTL, 1984. 96.
  33. PRŮCHA, J. Teorie, tvorba a hodnocení učebnic. Praha : ÚÚVPP, 1989. 118.
  34. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. 279.
  35. WAHLA, A. Strukturní složky učebnic geografie. Praha : SPN, 1983. 84.
  36. ZAPLETAL, J., JANOŠKA, M., BIČÍKOVÁ, L., TOMANČÁKOVÁ, M. Přírodopis 9. Olomouc : Prodos, 2000. 95.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.