e-Pedagogium 2002, 2(89):41-43

Speciální pedagogové čtenářům se sluchovým postižením

Eva Rádlová
Katedra speciální pedagogiky PdF UP v Olomouci

Čtení dětí a mládeže se sluchovým postižením je v současné době otázka velmi diskutovaná. Čtení má velký přínos pro vývoj osobnosti. Význam čtenářství u dětí se sluchovým postižením je dán také jejich smyslovým handicapem. Snížené jazykové kompetence těchto dětí v českém jazyce jim znesnadňují přístup k informacím prostřednictvím psaného slova. Čtení s porozuměním je pro děti se sluchovým postižením činnost obtížná. Článek hovoří o úpravách literárních textů pro potřeby čtenářů se sluchovým postižením a práci speciálních pedagogů na katedře speciální pedagogiky PdF UP v této oblasti.

Klíčová slova: čtenářství, čtenář se sluchovým postižením, úprava literárních textů, porozumění textu

Reading of children and youth with an aural handicap is a very discussed issue nowadays. Reading has big asset for the development of an individuality. The sense of reading of aural handicapped children is given by their sensual handicap, too. A decrease of Czech language competence of those children makes the access to information by written word more difficult for them. Reading with understanding is a difficult activity for aural handicapped children. The article discuses the adjustment of literary texts for the needs of readers with aural handicap and the work of special pedagogues at the Department of special pedagogy, Faculty of Education, Palacky University in this area.

Keywords: reading, an aural handicapped reader, adjustment of a literary text, understanding a text

Zveřejněno: 1. prosinec 2002  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Rádlová, E. (2002). Speciální pedagogové čtenářům se sluchovým postižením. e-Pedagogium2(Suppl. 2), 41-43
Stáhnout citaci

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.