e-Pedagogium, 2002 (roč. 2), Suppl. 2

Recenze knihy "Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole"

Libuše Ludíková

e-Pedagogium 2002, 2(89)

Müller, o. a kol. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc : UP, 2001, 289 s.

Recenze knihy "Edukace hluchoslepého dítěte raného věku"

Dita Heřmánková

e-Pedagogium 2002, 2(89)

LUDÍKOVÁ, L. Edukace hluchoslepého dítěte raného věku. Olomouc : UP, 2001. s.94. ISBN 80-244-0250-5.

Recenze knihy "Edukácia viacnásobne postihnutých"

Libuše Ludíková

e-Pedagogium 2002, 2(89)

VANČOVÁ, A. Edukácia viacnásobne postihnutých. Bratislava : Sapientia, 2001.

Recenze knihy "Herní specialista"

Libuše Ludíková

e-Pedagogium 2002, 2(89)

VALENTA, M. Herní specialista. Olomouc : UP, 2001.

Recenzia publikácie Jak se žije dětem s postižením

Andrea Medvecová

e-Pedagogium 2002, 2(89)

CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením. Praha : Portál, 2001. 182 s. ISBN 80-7178-588-1.

Recenze knihy "Liečebná pedagogika"

Libuše Ludíková

e-Pedagogium 2002, 2(89)

KLEIN, F. Meinertz, f. Kausen, R. Liečebná pedagogika. Bratislava : Sapientia, 2001, 277 str.

Recenze knihy "Logopedické minimum"

Libuše Ludíková

e-Pedagogium 2002, 2(89)

PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. Logopedické minimum. Olomouc : UP, 2001.

Recenzia publikácie Preventivní a nápravná cvičení

Andrea Medvecová

e-Pedagogium 2002, 2(89)

SZABOVÁ, M. Preventivní a nápravná cvičení. Pohybové hry po děti od 6 do 14 let. Praha : Portál, 2001. 143 s.

Recenze knihy "Prospechovo slabší žiak"

Libuše Ludíková

e-Pedagogium 2002, 2(89)

HORŇÁK, L. Prospechovo slabší žiak. Prešov : Pedagogická fakulta PU, 2001,138 str.

Recenze knihy "Psychologie handicapu"

Libuše Ludíková

e-Pedagogium 2002, 2(89)

Vágnerová, M., Hajd-Moussová, Z., Štech, S. Psychologie handicapu. Praha : Karolinum, 2001, 230 str.

Recenze knihy "Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí"

Libuše Ludíková

e-Pedagogium 2002, 2(89)

MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany : Nakladatelství H a H, 2001, str. 144.

Recenze knihy "Špeciálne pomôcky kompenzačné, rehabilitačné, ortopedické"

Libuše Ludíková

e-Pedagogium 2002, 2(89)

HABŠUDOVÁ, M. Špeciálne pomôcky kompenzačné, rehabilitačné, ortopedické. Púchov - ASSA : Lubor Šeba , 2001.

Recenze knihy "Úvod do pedagogiky sluchovo postihnutých"

Libuše Ludíková

e-Pedagogium 2002, 2(89)

Leonhardt, A. Úvod do pedagogiky sluchovo postihnutých. Bratislava : Sapientia, 2001, 248 str.

Recenze knihy "Vzdělávání hluchoslepých I."

Dita Heřmánková

e-Pedagogium 2002, 2(89)

LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých I. Praha : Scientia 2000. 74 s.

Recenze knihy "Vzdělávání hluchoslepých II."

Dita Heřmánková

e-Pedagogium 2002, 2(89)

SOURALOVÁ, E. Vzdělávání hluchoslepých II. Praha: Scientia, 2002. ISBN 80-7183-226-X.

Analýza a komparácia pracovných ašpirácií budúcich absolventov špeciálnej pedagogiky v Českej a Slovenskej republike

Andrea Medvecová

e-Pedagogium 2002, 2(89):5-15

Výkon povolania je determinovaný mnohými faktormi, či už subjektívnymi alebo objektívnymi. Podobnej determinácii podlieha i výber a neskorší výkon povolania špeciálneho pedagóga. Postoj k budúcej práci sa vytvára už počas štúdia. Veľký počet študentov špeciálnej pedagogiky však napriek nimi zvolenému študijnému odboru nenachádza v praxi uplatnenie. Príčin je mnoho. Dominantným je nielen nedostatok učiteľským miest vo veľkých mestách a menší záujem absolventov pracovať v malých mestách, či na vidieku, ale predovšetkým nízke finančné ohodnotenie práce špeciálneho pedagóga a nepostačujúci kontakt so špeciálne - pedagogickou praxou počas štúdia na vysokej...

Analýza aktuálního stavu v oblasti studia handicapovaných studentů na vysokých školách

Kateřina Vitásková

e-Pedagogium 2002, 2(89):16-21

Příspěvek charakterizuje základní cíle a konečné výstupy související s realizací projektu vnitřního grantu Univerzity Palackého v roce 2001. Projekt byl zaměřen na analýzu situace v oblasti studia handicapovaných studentů na vybraných vysokých školách v České a Slovenské republice.

Léčebná pedagogika v Čechách aneb dobře ukrytý problém

Oldřich Müller

e-Pedagogium 2002, 2(89):22-25

Problémem české speciální pedagogiky je existence dvou možných přístupů k handicapovaným jedincům. Česká speciální pedagogika se spíše zabývá jejich výchovou a vzděláváním a neposkytuje dost prostoru terapii. Do budoucna bude proto nutné rozšířit koncepci speciální pedagogiky o léčebnou pedagogiku.

Možnosti profesní přípravy a uplatnění sluchově postižených pedagogů na speciálních školách v České republice

Pavlína Chvátalová

e-Pedagogium 2002, 2(89):26-33

Zahraniční zkušenosti potvrzují pozitivní přínos zapojení neslyšících pedagogů do výchovně-vzdělávacího procesu na speciálních školách pro sluchově postižené. Jejich role je nezastupitelná zejména při vytváření sociální a kulturní identity sluchově postižených žáků.V důsledku přijetí bilingválního výchovně-vzdělávacího modelu dochází také na speciálních školách pro sluchově postižené v České republice k větší participaci sluchově postižených pedagogů, tj. učitelů, vychovatelů a jejich asistentů. Článek se zabývá aktuálními možnostmi jejich profesní přípravy a uplatnění na speciálních školách v České republice.

Nemanuální prostředky znakového jazyka v komunikaci hluchoslepých

Eva Souralová

e-Pedagogium 2002, 2(89):34-37

Omezení nebo ztráta funkce zraku způsobuje nedostatečnou percepci nemanuální složky znakového jazyka a je častou příčinou nefunkční komunikace.

Speciální pedagog - pomáhající profese

Alžběta Peutelschmiedová

e-Pedagogium 2002, 2(89):38-40

Text je kritickou reflexí aktuální produkce nakladatelství Portál v oblasti speciální pedagogiky. Kruciálním problémem je eliminace omezení dětí s handicapem ve sféře výchovy a vzdělávání. Reflektovány jsou rovněž publikace mapující rozvoj alternativních a inovativních škol a shrnující poznatky moderní pedagogiky.

Speciální pedagogové čtenářům se sluchovým postižením

Eva Rádlová

e-Pedagogium 2002, 2(89):41-43

Čtení dětí a mládeže se sluchovým postižením je v současné době otázka velmi diskutovaná. Čtení má velký přínos pro vývoj osobnosti. Význam čtenářství u dětí se sluchovým postižením je dán také jejich smyslovým handicapem. Snížené jazykové kompetence těchto dětí v českém jazyce jim znesnadňují přístup k informacím prostřednictvím psaného slova. Čtení s porozuměním je pro děti se sluchovým postižením činnost obtížná. Článek hovoří o úpravách literárních textů pro potřeby čtenářů se sluchovým postižením a práci speciálních pedagogů na katedře speciální pedagogiky PdF UP v této oblasti.

Úskalí výchovně vzdělávacího procesu balbutických dětí v 1. ročníku základní školy

Petra Dufková

e-Pedagogium 2002, 2(89):44-46

Příspěvek obsahuje poznatky týkající se výchovně vzdělávací problematiky dítěte s koktavostí na základní škole. Cílem je informovat o výsledcích vnitřního grantu PdF UP v Olomouci v průběhu roku 2001.