e-Pedagogium, 2002 (vol. 2), Suppl. 2
Recenze knihy "Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole"
Libuše Ludíková
e-Pedagogium 2002, 2(89)
Recenze knihy "Edukace hluchoslepého dítěte raného věku"
Dita Heřmánková
e-Pedagogium 2002, 2(89)
Recenze knihy "Edukácia viacnásobne postihnutých"
Libuše Ludíková
e-Pedagogium 2002, 2(89)
Recenze knihy "Herní specialista"
Libuše Ludíková
e-Pedagogium 2002, 2(89)
Recenzia publikácie Jak se žije dětem s postižením
Andrea Medvecová
e-Pedagogium 2002, 2(89)
Recenze knihy "Liečebná pedagogika"
Libuše Ludíková
e-Pedagogium 2002, 2(89)
Recenze knihy "Logopedické minimum"
Libuše Ludíková
e-Pedagogium 2002, 2(89)
Recenzia publikácie Preventivní a nápravná cvičení
Andrea Medvecová
e-Pedagogium 2002, 2(89)
Recenze knihy "Prospechovo slabší žiak"
Libuše Ludíková
e-Pedagogium 2002, 2(89)
Recenze knihy "Psychologie handicapu"
Libuše Ludíková
e-Pedagogium 2002, 2(89)
Recenze knihy "Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí"
Libuše Ludíková
e-Pedagogium 2002, 2(89)
Recenze knihy "Špeciálne pomôcky kompenzačné, rehabilitačné, ortopedické"
Libuše Ludíková
e-Pedagogium 2002, 2(89)
Recenze knihy "Úvod do pedagogiky sluchovo postihnutých"
Libuše Ludíková
e-Pedagogium 2002, 2(89)
Recenze knihy "Vzdělávání hluchoslepých I."
Dita Heřmánková
e-Pedagogium 2002, 2(89)
Recenze knihy "Vzdělávání hluchoslepých II."
Dita Heřmánková
e-Pedagogium 2002, 2(89)
Analýza a komparácia pracovných ašpirácií budúcich absolventov špeciálnej pedagogiky v Českej a Slovenskej republike
Andrea Medvecová
e-Pedagogium 2002, 2(89):5-15
The profession performance is determined by many subjective or objective factors. The similar determination is applied to the profession performance of a special pedagogue. Attitude towards the future work is formed during studies. Many students of special pedagogy will not assert themselves in this field. There are many reasons for that. The salary in education sphere is lower than in other economic sectors. The graduates are more interested in teaching in a big city where he or she can find other sources of income. Working in a small town or in the country is not so attractive. However it is not only the low salary that discourages the graduates....
Analýza aktuálního stavu v oblasti studia handicapovaných studentů na vysokých školách
Kateřina Vitásková
e-Pedagogium 2002, 2(89):16-21
The paper characterises essential goals and final outcomes of the analysis of the situation of handicapped students at selected universities in the Czech and Slovak Republics.
Léčebná pedagogika v Čechách aneb dobře ukrytý problém
Oldřich Müller
e-Pedagogium 2002, 2(89):22-25
The problem of Czech special education is an existence of two approaches to handicapped people. Czech special education takes an interest in their education rather than affording enough space for a therapy. The concept of Czech special education needs to be expanded to a remedial pedagogy in the future.Speciální pedagogika je obor, který je ze své podstaty nucen se neustále vyrovnávat s problémy - ostatně je speciální a nic speciálního není bez problémů. Od počátečních dob, kdy za ruku vyvedla "zdivočelého" Viktora z lesa a naučila ho komunikovat, až po současné dobře míněné pře o míru pedagogické integrace, jich nastala celá řada - tedy problémů...
Možnosti profesní přípravy a uplatnění sluchově postižených pedagogů na speciálních školách v České republice
Pavlína Chvátalová
e-Pedagogium 2002, 2(89):26-33
Foreign experience confirm the positive role of Deaf teachers at special schools for hearing impaired children. Their role is vital for creating social and culture identity of deaf pupils. Accepting the bilingual education model leads to a greater participation of hearing impaired teachers and their assistants at special schools for hearing impaired children in the Czech Republic.The article deals with current educational possibilities for hearing impaired teachers in the Czech Republic and their further job opportunities.
Nemanuální prostředky znakového jazyka v komunikaci hluchoslepých
Eva Souralová
e-Pedagogium 2002, 2(89):34-37
Visual impairment or complete blindness causes insufficient perception of the non-manual part of sign language. Thus it is frequent cause of communication failure.
Speciální pedagog - pomáhající profese
Alžběta Peutelschmiedová
e-Pedagogium 2002, 2(89):38-40
This text is a critical reflection of the latest production of the publisher Portál in the area of special education. The most important problem is to eliminate the restriction of the children with educational and upbringing handicap. The publications inform about the development of alternative schools and assume the knowledge of modern pedagogy.Termín "pomáhající profese" bezpečně zapouští kořeny v povědomí naší společnosti. Do pomáhajících profesí jsou zahrnováni mimo jiné sociální pracovníci, psychologové, duchovní, lékaři, jejich předvojem by však bezpochyby měli být pedagogové, a to zejména pedagogové speciální. Pomocnou ruku jim nabídkou...
Speciální pedagogové čtenářům se sluchovým postižením
Eva Rádlová
e-Pedagogium 2002, 2(89):41-43
Reading of children and youth with an aural handicap is a very discussed issue nowadays. Reading has big asset for the development of an individuality. The sense of reading of aural handicapped children is given by their sensual handicap, too. A decrease of Czech language competence of those children makes the access to information by written word more difficult for them. Reading with understanding is a difficult activity for aural handicapped children. The article discuses the adjustment of literary texts for the needs of readers with aural handicap and the work of special pedagogues at the Department of special pedagogy, Faculty of Education, Palacky...
Úskalí výchovně vzdělávacího procesu balbutických dětí v 1. ročníku základní školy
Petra Dufková
e-Pedagogium 2002, 2(89):44-46
The article contains information concerning upbringing and education of a child with stuttering at a basic school. The aim is to inform about the results of the inner grant at the Faculty of Education, Palacky University in Olomouc during 2001.Nástup do 1. ročníku základní školy je pro každé dítě intaktní populace novou zkušeností. Záleží na mnoha okolnostech, zda tato první a nezapomenutelná zkušenost bude pozitivního či negativního charakteru. Komplikovanější situaci v tuto chvíli má dítě, jehož řeč není zcela plynulá. Vlivem velkého množství požadavků zcela nového charakteru, je pravděpodobné, že projevy neplynulosti u dítěte budou výraznější...