e-Pedagogium 2002, 2(4):49-54

Hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 9. ročník ZŠ

Libuše Hrabí
Katedra přírodopisu a pěstitelství PdF UP v Olomouci

Článek obsahuje poznatky o hodnocení náročnosti textu pěti současných českých učebnic přírodopisu pro 9. ročník základních škol. Analýzy výkladových textů byly prováděny metodou dle Průchy. Z dosažených výsledků hodnocení vyplývá, že celková obtížnost textů učebnic jednotlivých nakladatelství není vyrovnaná a pohybuje se v rozmezí od 39,48 bodu (nakladatelství SPN) do 29,39 bodu (nakladatelství Scientia). Učebnice se také vyznačují různými hodnotami koeficientu hustoty odborné informace (i), který kolísá v rozmezí 33,24 - 24,89 %.

Klíčová slova: Učebnice přírodopisu, hodnocení obtížnosti textu, hustota odborné informace.

This article contains knowledge about evaluation of the text difficulties of five actual Czech biology textbooks for the ninth year of the primary education. Evaluation methods were realized according to Průcha. Obtained results of text difficulties show - textbooks of different publishing companies made from 39,48 points (SPN publishing company) to 29,39 points (Scientia publishing company). The density of the scientific information (i) achieved different values: 33,24 - 24,89%.

Keywords: Biology textbooks, evaluation of the text difficulties, density of the scientific information.

Zveřejněno: 1. srpen 2002  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hrabí, L. (2002). Hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 9. ročník ZŠ. e-Pedagogium2(4), 49-54
Stáhnout citaci

Reference

  1. AHLBERG, M. Concept mapping and argumentacion analylis as techniques for educational research on textbooks. University of Joensuu, 1991. 89-154.
  2. BIANCHI, A. M. La storia nei libri di testo. Analisi del contento di alcuni manuali per la scuola secondaria superiore. Orientamenti pedagogici, 1994. 3, 501-527.
  3. CÍLEK, V., MATĚJKA, D., MIKULÁŠ, R., ZIEGLER, V. Přírodopis IV. Praha : Scientia, 2000. 135.
  4. ČERNÍK,V., MARTINEC, Z., VÍTEK, J. Přírodopis 4. Praha : SPN, 1998. 87
  5. HRABÍ, L. Hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 8. ročník ZŠ. e- Pedagogium (on-line), 2002, č. 3. Dostupné na www: http://epedagog.upol.cz/eped3.2002/clanek04.htm
  6. KOČÁREK, E. st., KOČÁREK, E. ml. Přírodopis pro 9. ročník základní školy. Praha : Jinan, 2001. 96.
  7. KVASNIČKOVÁ, D., JENÍK, J., FRONĚK, J., TONIKA, J. Ekologický přírodopis 9. Praha : Fortuna, 1999. 111.
  8. NESTLER, K. Zur Wirkung lexikalisher und syntaktisher Textmerkmale auf das Larnergebnis. Informationen zu Schulbuchfragen. 1974. 17, 63-73.
  9. PRŮCHA, J. Hodnocení obtížnosti učebnic. Praha : SNTL, 1984. 96.
  10. PRŮCHA, J. Teorie, tvorba a hodnocení učebnic. Praha : ÚÚVPP, 1989. 118.
  11. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. 279.
  12. ZAPLETAL, J., JANOŠKA, M., BIČÍKOVÁ, L., TOMANČÁKOVÁ, M. Přírodopis 9. Olomouc : Prodos, 2000. 95.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.