e-Pedagogium 2002, 2(4):5-12

Akčním výzkumem k zlepšení kvality školy

Danuše Nezvalová
Pedagogická fakulta UP v Olomouci

V české pedagogické literatuře je akčnímu výzkumu věnována prozatím poměrně malá pozornost, zatímco v zahraniční literatuře je v poslední době velmi frekventovaným pojmem. Proto je článek zaměřen na teoretické objasnění pojmu a možnosti jeho praktického využití.

Klíčová slova: Akční výzkum, reflexe, zdokonalování školy, profesionalita učitele, tradiční výzkum, pro-aktivní, reaktivní a kooperativní akční výzkum.

From Action Research to School Improvement

In the Czech pedagogical literature small attention is paid to action research for the present while in the external literature that is very frequent concept recently. Therefore the article is focused on the theory of this concept and possibilities of its practical application.

Keywords: Action research, reflection, school improvement, traditional research, pro-active, re-active and co-operative action research.

Zveřejněno: 1. srpen 2002  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Nezvalová, D. (2002). Akčním výzkumem k zlepšení kvality školy. e-Pedagogium2(4), 5-12
Stáhnout citaci

Reference

  1. Caldwell, B.J., Spinks, J.M. (1988) The self-managing school. London. Falmer.
  2. Caldwell, B.J., Spinks, J.M. (1992) Leading the self-managing school. London. Falmer.
  3. Caldwell, B.J., Spinks, J.M. (1998) Beyond the self-managing school. London. Falmer.
  4. Calhoun, E.F. (1993) Action Research: Three Approaches. Educational Research, 51(2), s. 62-65.
  5. Evans, r. (2001) The Human Side of School Change: Reform, Resistance, and the Life Problems of Innovation. San Francisco, CA: Jossey-Bass, Inc.
  6. Kemmis, S. (1983) Action research. In: Husen, T., Postlethwaite, T. (Eds) International Encyclopaedia of Education: Research and Studies. Oxford: Pergamon.
  7. McNiff, J. (1988) Action research: Principles and Practice. London: Macmillan Education. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Nezvalová, D. (2002) Some Ways towards Quality Improvement. Paper presented on International Conference ECER, Lisabon 2002, 9 s.
  9. Nezvalová, D., Parker, D. (2002) ´Leading and sharing the process of change´. A European school improvement project founded on the theme of ´ intercultural competencies ´. An Interim Report. Brussels, EU Commission.
  10. Sagor, R. (1992) How to conduct collaborative action research. Alexandria, V.A: Association for supervision and Curriculum Development.
  11. Schmuck, R.A. (1997) Practical action research for change. Arlington Hieghts, Illinois: SkyLight Professional Development.
  12. Stringer, E.T.(1996) Action research: a handbook for practitioners. Thousands Oaks, California: Sage Publications.
  13. Whithead, J. (1993) The growth of educational knowledge. Bournemouth: Hyde Publications.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.