e-Pedagogium 2002, 2(3):43-49
Hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 8. ročník ZŠ
- Katedra přírodopisu a pěstitelství PdF UP v Olomouci
Článek obsahuje poznatky o hodnocení obtížnosti výkladového textu našich současných učebnic přírodopisu pro 8. ročník základních škol. Analýzy textů byly prováděny metodou dle Průchy. Z dosažených výsledků vyplývá, že celková obtížnost textu učebnic jednotlivých nakladatelství je velmi vyrovnaná a pohybuje se v rozmezí od 35,88 bodu (nakladatelství Fortuna) do 32,41 bodu (nakladatelství Scientia). Učebnice se vyznačují obdobnými hodnotami koeficientu hustoty odborné informace (i), který se pohybuje kolem 28 - 31 %.
Klíčová slova: Hodnocení obtížnosti textu, učebnice přírodopisu, hustota odborné informace
This article contains knowledge about evaluation of the text difficulties of present Czech biology textbooks for the eighth class of the primary education. Evaluation methods were realized according to Průcha. Obtained results of text difficulties show - textbooks of different publishing companies made from 35,88 points (Fortuna publishing company) to 32,41 points (Scientia publishing company). The density of the scientific information (i) achieved similar values: 28 - 31 %.
Keywords: Evaluation of the text difficulties, biology textbooks, density of the scientific information.
Zveřejněno: 1. červen 2002 Zobrazit citaci
Reference
- BIANCHI, A. M. La storia nei libri di testo. Analisi del contento di alcuni manuali per la scuola secondaria superiore. Orientamenti pedagogici, 1994. 3, 501 - 527.
- BJÖRNSSON, G. H. Bokförlaget Liber. Stockholm : Läsbarhet, 1968.
- ČERNÍK, V., BIČÍK, V., MARTINEC, Z. Přírodopis 3. Praha : SPN. 80.
- DOBRORUKA, L. J., VACKOVÁ, B., KRÁLOVÁ, R., BARTOŠ, P. Přírodopis III. Praha : Scientia, 2001. 159.
- KANTOREK, J., JURČÁK, J., FRONĚK, J., a kol. Přírodopis 8. Olomouc : Prodos, 1999. 125.
- KOČÁREK, E., KOČÁREK, E. Přírodopis pro 8. ročník základní školy. Praha : Jinan, 2000. 94.
- KVASNIČKOVÁ, D., FAIERAJZLOVÁ, V., FRONĚK, J., PECINA, P. Ekologický přírodopis 8. Praha : Fortuna, 1999. 128.
- MISTRÍK, J. Meranie zrozumitelnosti prehovoru. Slovenská reč, 1968, 3. 171 - 178.
- NESTLER, K. Zur Wirkung lexikalischer und syntaktisher Textmerkmale auf das Lernergebnis. Informationen zu Schulbuchfragen. 1974. 17, 63 - 73.
- PLUSKAL, M. Teorie tvorby učebnic a metody jejich hodnocení. Habilitační práce, Pedagogická fakulta UP v Olomouci, 1996. 152.
- PRŮCHA, J. Hodnocení obtížnosti učebnic. Praha : SMTL, 1984. 96.
- PRŮCHA, J. Teorie, tvorba a hodnocení učebnic. Praha : ÚÚVPP, 1989. 118.
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. 279.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.