e-Pedagogium 2002, 2(1)

Kreativita v činnosti současného učitele

Zbyněk Svozil1, Karel Frömel1, Krystyna Górna2, Alena Svozilová3
1 Fakulta tělesné kultury UP v Olomouci
2 Akademia Wychowania Fyzicznego Katowice, Polsko
3 Střední a vyšší zdravotnická škola E. Pöttinga Olomouc

Kreativita v lidské činnosti je jedním z nejvýznamnějších fenoménů dalšího rozvoje společnosti a má své důležité místo i v systému výchovy a vzdělávání. Změněné společenské podmínky přinesly i nové a náročné požadavky na invenci a kreativitu současného učitele. Autoři v článku vytyčují teoretická východiska kreativity v práci učitele. Na těchto základech předkládají učitelům k zamyšlení konkrétní doporučení a podněty pro jejich práci. Tyto podněty vyplývají jak z četných, převážně zahraničních, studií k problematice kreativity, tak i vlastních výzkumných výsledků.

Klíčová slova: Kreativita, učitel, žák, nové koncepce vyučování

Creativity in the work of a today's teacher

Creativity in human activity is one of the most considerable phenomena in further development of society and has got its important place also in the education system. Changed social conditions have brought also new and ambitious demands on creativity and inventiveness of a today's teacher. Authors in the article lay out theoretical basis of creativity in a teacher's work. On these basis they propose specific recommendations and impulses for the work of teachers. These impulses result either from the numerous mainly foreign studies on the problems of creativity or from their own research results.

Zveřejněno: 1. únor 2002  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Svozil, Z., Frömel, K., Górna, K., & Svozilová, A. (2002). Kreativita v činnosti současného učitele. e-Pedagogium2(1), 
Stáhnout citaci

Reference

  1. Anonymous (2000). Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Retrieved 6. 12. 2000 from database on the World Wide Web: http://www.msmt.cz/cp1250/web/11/Bila_kniha_vcelku.htm
  2. Bohlmann, N. (1998). Cooperative teaching: A model for teacher collaboration. Teaching and Change, 5(3), 199-224.
  3. Byra, M. (2000). A Coherent PETE Program: Spectrum Style. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 71(9), 40-43. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Cangelosi, J. S. (1994). Strategie řízení třídy. Praha: Portál.
  5. Church, E. B. (2000). The value of creative play. Scholastic Parent & Child, 7(6), 38-42.
  6. Dacey, J. S., & Lennon, K. H. (2000). Kreativita. Praha: Grada Publishing.
  7. Edwards, C. P., & Springate, K. W. (1995). Encouraging Creativity in Early Childhood Classrooms. Retrieved 28. 12. 2000 from ERIC database on the World Wide Web: http://www.ed.gov/databases/ERIC_Digest/ed389474.html
  8. Fatt, J. P. T. (2000). Fostering creativity in education. Education, 120(4), 744-757.
  9. Frömel, K. et al. (1996). Kreativní vyučování v tělesné výchově na středních školách (Výzkumná zpráva). Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury.
  10. Frömel, K., Vašendová, J., & Krapková, J. (2000). Esthetic aspects of physical education classes for girls. The Physical Educator, 57(3), 146-160.
  11. Grineski, S. (1996). Cooperative learning in physical education. Champaign, IL: Human Kinetics.
  12. Kyriacou, C. (1996). Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál.
  13. Mildrum, N. (2000). Creativity reigns (not reined) in the regular classroom. The Education Digest, 66(1), 33-38.
  14. Mohnsen, B. S. (1997). Teaching middle school physical education. Champaign, IL: Human Kinetics.
  15. Moran, J. D. (1988). Creativity in Young Children. Retrieved 28. 12. 2000 from ERIC database on the World Wide Web: http://www.ed.gov/databases/ERIC_Digest/ed306008.html
  16. Pike, G. & Selby, D. (1994). Globální výchova. Praha: Grada.
  17. Saarilahti, M., Cramond, B., & Sieppi, H. (2000). Is creativity nurtured in Finnish classrooms? Childhood Education, 75(6), 326-331. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Simplicio, J. S. C. (2000). Teaching classroom educators how to be more effective and creative…. Education, 120(4), 675+. Retrieved 28. 12. 2000 from EBSCO database on the World Wide Web: http://globalvgw3.global.epnet.com
  19. Söll, W., & Kern, U. (1999). Alltagsprobleme des Sportunterrichts. Schorndorf: K. Hofmann.
  20. Torrance, E. P., & Goff, K. (1990). Fostering Academic Creativity in Gifted Students. Retrieved 28. 12. 2000 from ERIC database on the World Wide Web: http://www.ed.gov/databases/ERIC_Digest/ed321489.html
  21. Wiskow, M. (1992). Konkreatives Handeln. Köln: bps-Verlag.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.