e-Pedagogium 2002, 2(1):64-76
Pohyb, čas a prostor v hudbě
- Katedra hudební výchovy PdF UP v Olomouci
Autor nahlíží na některé aspekty problematiky vztahu pohybu, času a prostoru v hudbě, od koncepcí filozofických (H. Bergson, L. Bielawského "pásmová teorie času") až k pohledům hudebně teoretickým, estetickým a zvláště hudebně psychologickým. Jako klíčový zde samozřejmě figuruje pojem hudebního času, který je uváděn do souvislostí s časem mimohudebním (např. fyzikálním /astronomickým/, ekologickým, biologickým, historickým apod.). Z těchto "mimohudebních časů" je pro hudbu a její apercepci jistě nejdůležitější čas fyzikální (trvání> určitého hudebního úseku v minutách, sekundách apod.). Ten je kontinuální, zcela "objektivní" a vzhledem ke své přesné měřitelnosti zůstává hlavní empirickou bází pro zkoumání hudebního dění po stránce časové. Čas hudebně strukturální, tj. čas hudební, je vyjádřen bohatostí vnitřního členění celku. Je subjektivní, prožitkový a ne vždy přesně měřitelný (jeho délka závisí třeba na subjektivně voleném tempu interpreta, včetně subjektivní míry agogiky ap.) V závěru studie je také sledována prostorová dimenze hudby.
Klíčová slova: Filozofické kategorie čas, pohyb a prostor, hudební čas, pohyb a čas v hudbě, hudba v prostoru
The author concentrates on some aspects of the relation of movement, time, space and music, beginning with the philosophical conceptions (H. Bergson, L. Bielawski "band theory of time") till the views musically theoretical, aesthetic and especially psychological. The key is the notion of musical time, related here to the extra-musical time (e.g. physical /astronomical/, ecological, biological, historical etc.). From these kinds of "extra-musical time", the most important is the physical time (duration of a certain musical segment in minutes, seconds etc.). It is continual, totally "objective", and remains the main empirical basis for the study of a musical event from the point of view of time. The musical structural time, i.e. the musical time, is expressed by the richness of the inner structuring of the whole. It is subjektive, experienced and not always measurable (its length depends e.g. on the interpreter´s subjective choice of pace, including a subjective measure of agogics, length of rests, holds and so like) and is given mostly by the number of times, periods or by help of other structural segments e.g. for the ametrically created music. Final part of the study is focused on space dimension of music.
Keywords: Philosophical category movement, time and space, musical time, movement, time and space in music, music in space
Zveřejněno: 1. únor 2002 Zobrazit citaci
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.