e-Pedagogium 2002, 2(1):25-30

Hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 6. ročník ZŠ

Libuše Hrabí
Katedra přírodopisu a pěstitelství PdF UP v Olomouci

Článek obsahuje poznatky o hodnocení náročnosti textu šesti českých učebnic přírodopisu pro 6. ročník základních škol. Metodický postup analýz byl zvolen dle Průchy. Z výsledků hodnocení vyplývá, že jako nejméně náročná se ukázala učebnice nakladatelství Scientia. Zde byla zjištěna obtížnost textu kolem 23 bodů, hustota sémantického faktoru zhruba 13 bodů a hustota odborné informace 19%.

Klíčová slova: Učebnice přírodopisu, hodnocení obtížnosti textu, syntaktický faktor, sémantický faktor.

This article contains knowledge about evaluation of the text difficulties of six Czech biology textbooks for the sixth year of the primary education. The evaluation method was realized according to Průcha. Obtained results show - textbook of Scientia company was not as difficult as the others. The text difficulties achieved 23 points and the semantic factor around 13 points. The density of the scientific information achieved around 19%.

Keywords: Biology textbooks, evaluation of the text difficulties, syntactic factor, semantic factor.

Zveřejněno: 1. únor 2002  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hrabí, L. (2002). Hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 6. ročník ZŠ. e-Pedagogium2(1), 25-30
Stáhnout citaci

Reference

  1. BJÖRNSSON, G.H., 1968, Bokförlaget Liber, Läsbarhet, Stockholm.
  2. MISTRÍK, J., 1968, Meranie zrozumitelnosti prehovoru, Slovenská reč, 3: 171-178.
  3. NESTLER, K., 1974, Zur Wirkung lexikalischer und syntaktisher Textmerkmale auf das Lernergebnis, Informationen zu Schulbuchfragen, 17: 63-73.
  4. PLUSKAL, M., 1996, Teorie tvorby učebnic a metody jejich hodnocení, Habilitační práce, Pedagogická fakulta UP v Olomouci: 152.
  5. PRŮCHA, J., 1984, Hodnocení obtížnosti učebnic, SMTL, Praha: 96.
  6. PRŮCHA, J., 1997, Moderní pedagogika, Portál, Praha: 279.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.