e-Pedagogium, 2007 (roč. 7), číslo 4

Články

Medzipredmetové hry v prírodovedných predmetoch na základnej škole

Intersubject games in Geoscience at Primary school

Ján Štubňa, Ľubica Lukianenko, Viera Belková, Milan Gnoth, Lucia Vreštiaková

e-Pedagogium 2007, 7(4):7-17  

V článku prinášame návrhy medzipredmetových didaktických hier vo vyučovaní prírodovedných predmetov na základnej škole. Poukazujeme na skutočnosť, že vyučovanie týchto predmetov obsahuje veľa spoločných poznatkov, ktoré sa navzájom dopĺňajú a umožňujú komplexnejšie pochopenie učiva. Ak žiak vidí súvislosti medzi jednotlivými predmetmi, vyučovanie pre neho môže byť zaujímavejšie a zrozumiteľnejšie.

Subjektivní důležitost jako faktor ovlivňující hodnocení životních situací

Subjective importance as a factor influencing evaluation of life situations

Irena Plevová, Eva Urbanovská

e-Pedagogium 2007, 7(4):18-33  

Článek shrnuje dílčí výsledky dvou výzkumných záměrů. Cílem výzkumu I. bylo identifikovat situace, které pro děti představují nadlimitní zátěž, a analyzovat subjektivně vnímanou míru zátěže vzhledem k pohlaví, věku a typu školy. Cílem výzkumu II. bylo zjišťování atribučního stylu vysokoškolských studentů ve vztahu k hladině sebevědomí a výkonové motivaci. V našem příspěvku jsme prezentovali dílčí výsledky obou výzkumů, se zaměřením na faktor "subjektivní důležitosti" při vnímání životních situací jak ve škole, tak v situacích, které nabízí dotazník ASQ.Můžeme na tomto místě konstatovat, že situace, které nabízí Dotazník stresových situací a které...

Poezie Dálného východu a studenti aneb K měření čtenářské recepce statistickými metodami

Far eastern poetry and students (Statistical methods and the research of readers' reception)

Jaroslav Vala

e-Pedagogium 2007, 7(4):34-46  

Článek se věnuje otázce výzkumu čtenářské recepce lyrické poezie. Nejprve popisujeme postup při konstrukci výzkumného nástroje vycházejícího ze sémantického diferenciálu. Poté informujeme o výzkumu mezi studenty prvních a čtvrtých ročníků vybraného gymnázia, ve kterém jsme sledovali jejich čtenářské reakce na lyrické básně s přírodní tématikou. Básně byly vybrány z různých uměleckých období a směrů. Na závěr přinášíme podrobnější výsledky u básně z Dálného východu.

Impulsy Jaroslava Foglara pro současné (zážitkové) pedagogy

Jaroslav Foglar's impulses for contemporary (experiential) educators

Ivo Jirásek

e-Pedagogium 2007, 7(4):47-62  

Příspěvek shrnuje podněty návodné literatury Jaroslava Foglara pro pedagogické využití. Soustředí se na deskripci hodnot zdůrazňovaných v tomto výchovném systému a také na specifická témata a metody jeho působení (rozvoj tělesné zdatnosti a zdravého životního stylu; zájem o přírodu a pobyt v ní; přirozené rozvíjení mravnosti, cti a přátelství; formativní síla neformálního kolektivu; holistické propojení působení na všechny složky osobnosti; motivace prostřednictvím tajemství, dobrodružství a napodobitelného vzoru; síla tradice, obřadu a rituálů). Zmiňuje také vliv Jaroslava Foglara jakožto zdroje současné české podoby zážitkové pedagogiky.

Porozumění obsahu ve výuce technických a odborných předmětů

Comprehension of the content in the instruction of technical and specialized subjects

Jitka Plischke, Jiří Kropáč

e-Pedagogium 2007, 7(4):63-79  

Stať prezentuje chápání pojmu porozumění se zaměřením na specifika porozumění obsahu technického a odborného vzdělávání. Za významné je autory považováno uplatnění zásady systematičnosti prezentací vhodného systému vlastního obsahu i jeho začleněním do širších souvislostí. Dále je uvedena problematika porozumění zaměřená blíže na vybrané významné oblasti technického a odborného vzdělávání.

Kolísavý rod substantiv v němčině

The gender-shift of nouns in the German language

Jarmila Dubová

e-Pedagogium 2007, 7(4):80-85  

Kolísání rodu substantiv je zajímavý gramatický jev, který existuje v češtině i v němčině. V němčině kolísá rod nejčastěji mezi maskulinem a neutrem. Běžný uživatel se logicky ptá, co se užívá častěji. Použití rodu u těchto substantiv záleží na rozdílu mezi spisovnou a hovorovou němčinou a na rozdílu mezi němčinou v Rakousku a v Německu. V němčině v Německu je jasný příklon k jedné ze dvou možností.

Recenze

Živá abeceda - učebnice pro základní školy

Martina Fasnerová

e-Pedagogium 2007, 7(4):89-90  

Global Issues

Nora Gill

e-Pedagogium 2007, 7(4):91-93  

Materiály k sexuálnej výchove pre prácu s ľuďmi s mentálnym postihnutím

Petra Jurkovičová

e-Pedagogium 2007, 7(4):94-95  

Slovník autorů literatury pro děti a mládež I.

Jana Knápková

e-Pedagogium 2007, 7(4):96-97  

Anglický nápadníček pro učitele a rodiče (nejen) dětí s dyslexií, které začínají s angličtinou

Veronika Kržinová

e-Pedagogium 2007, 7(4):98-99  

Ochrana dětí v každodenní práci školy

Pavla Macháčková

e-Pedagogium 2007, 7(4):100-101  

Sociálně-právní ochrana dětí

Pavla Macháčková

e-Pedagogium 2007, 7(4):102-103  

Nová a nově jiná učebnice francouzštiny

Zdeňka Podlipská

e-Pedagogium 2007, 7(4):104-107  

Výuka žáka s odlišným mateřským jazykem

Vlasta Řeřichová

e-Pedagogium 2007, 7(4):108-109  

Dech a hlas. Návod k dobré mluvě

Nikola Šedinová Slabáková

e-Pedagogium 2007, 7(4):110-111  

Eukleidovo okno. Příběh geometrie od rovnoběžek k hyperprostoru

Anna Šlégrová

e-Pedagogium 2007, 7(4):112-113  

Ošetřovatelství pro zdravotnické asistenty - I

Jaroslav Špelda

e-Pedagogium 2007, 7(4):114-115