e-Pedagogium 2023, 23(2):37-54 | DOI: 10.5507/epd.2023.010
Analýza studijního textu Anglický jazyk pro pedagogické profese, metody a výukové materiály
- a Institute of Foreign Languages, Faculty of Education, Palacký University, Žižkovo nám. 5, 779 00 Olomouc, Czech Republic
Článek představuje některé významné metody výuky angličtiny používané v historii metodiky angličtiny, popisuje jejich aplikaci ve výuce a ukazuje, jak se jejich vliv promítnul do studijních materiálů. Na základě teoretického přehledu se zabývá analýzou studijního textu navrženého pro kurz Anglický jazyk pro pedagogické profese 1,2. Kurz je určen budoucím učitelům (kteří nestudují angličtinu jako svůj obor) s cílem rozšíření jejich kompetencí v angličtině v oblasti vzdělávání, konkrétně v pedagogice, psychologii a sociálních vědách. Příspěvek analyzuje jednotlivé techniky ve vybraném pracovním listu a přiřazuje je k zmíněným metodám. V závěru práce navrhuje možné zlepšení prezentovaného materiálu.
Klíčová slova: přístup, metoda, technika, studijní materiály, angličtina pro specifické účely, anglický jazyk pro pedagogické profese
English for Educators study text analysis, methods and Materials
The paper delineates major methods of teaching English used throughout the history of English methodology, describes their application in the teaching process and generally shows how they have been reflected in study materials. On the basis of this theoretical survey it further deals with an analysis of a specific study material designed for a course called English for Educators 1,2. The course is intended for future teachers (not majoring in English as a foreign language) to enhance their English competences within the education, specifically pedagogy, psychology and social studies. The paper analyses particular techniques in a selected worksheet of the study material associating them with previously mentioned methods. In conclusion the paper suggests desirable changes to improve the presented material.
Keywords: approach, method, technique, study material, English for specific purposes, English for Educators
Vloženo: 15. únor 2023; Revidováno: 26. duben 2023; Přijato: 26. červen 2023; Zveřejněno: 20. září 2023 Zobrazit citaci
Reference
- Alizadeh, I. (2016). Vocabulary teaching techniques: A review of common practices. International Journal of Research in English Education, 1(1), 22-30. [on-line]. Available at: https://ijreeonline.com/article-1-25-en.pdf.
- Anderson, J. (2017). CAP-Context, Analysis, Practice: A lesson planning model for language teacher education. IATEFL Teacher Training and Education SIG Newsletter, (Spring), 15-18.
- Anderson, K., Valešová, L., & Duda, O. (2020). Taken out of context: understanding English language teaching and learning and the significant role of context. In Hrdinová, E. M. Kdopak by se překladu bál?: překlad jako didaktický nástroj pro výuku cizích jazyků II, 2(1), 111-121.
- Celce-Murcia, M. (2001). Language teaching approaches: An overview. Teaching English as a second or foreign language, 2(1), 3-10.
- Cengiz, M. S., Sarigoz, O., & Donger, A. (2015). Evaluation of Pre-Service Teachers' Ideas about Brainstorming Method in Terms of Some Variables. Online Submission, 3(12), 251-263.
- Dinçay, T. (2010). A quick chronological review of the ELT methods along with their techniques and principles: Choosing eclecticism from among language teaching methods. Dil Dergisi, (147), 40-62. DOI: 10.1501/Dilder_0000000125.
Přejít k původnímu zdroji...
- Fahim, M., & Pishghadam, R. (2011). Postmodernism and English language teaching. Iranian Journal of Applied Language Studies, 1(2), 27-54.
Přejít k původnímu zdroji...
- Farooq, M. U. (2015). Creating a Communicative Language Teaching Environment for Improving Students' Communicative Competence at EFL/EAP University Level. International Education Studies, 8(4), 179-191.
Přejít k původnímu zdroji...
- Folse, K. S. (2006). The effect of type of written exercise on L2 vocabulary retention. TESOL quarterly, 40(2), 273-293.
Přejít k původnímu zdroji...
- Grant, R. (1993). Strategic training for using text headings to improve students' processing of content. Journal of Reading, 36(6), 482-488.
- Harmer, J. (2007). The practice of English language teaching. 4th ed. Pearson Education Limited.
- Howard, J., & Major, J. (2004). Guidelines for designing effective English language teaching materials. The TESOLANZ Journal, 12(10), 50-58.
- Jin, L., & Cortazzi, M. (2011). Re-evaluating traditional approaches to second language teaching and learning. In Hinkel, E. Handbook of research in second language teaching and learning, vol. 2, 558-575. Routledge.
- Kargozari, H., & Ghaemi, H. (2011). A reappraisal perspective on written tasks types and vocabulary acquisition and retention of EFL learners. World Applied Sciences Journal, 12(10), 1653-1661.
- Kumaravadivelu, B. (2006). Understanding language teaching: From method to postmethod. Routledge.
- Larsen-Freeman, D., & Anderson, M. (2011). Techniques and principles in language teaching. Oxford University Press.
- Littlewood, W., William, L., & Swan, M. (1981). Communicative language teaching: An introduction. Cambridge University Press.
- Madsen, H. S., & Bowen, J. D. (1978). Adaptation in Language Teaching. Newbury House Publishers.
- Manohar, P., & Reddy, G. C. (2018).The Humanistic Approaches: Innovative methods to teach English in ELT Classroom. Journal of English Language and Literature, 5(3), 63-66. Available on: https://joell.in/wp-content/uploads/2018/11/63-66-HUMANISTIC-APPROACHES.pdf.
- Moudraia, O. (2001). Lexical Approach to Second Language Teaching. ERIC Digest. ERIC Clearinghouse on Languages and Linguistics.
- Nunan, D. (1991). Language Teaching Methodology: A Textbook for Teacher. Prentice Hall.
- Prabhu, N. S. (1990). There is no best method - Why?. Tesol Quarterly, 24(2), 161-176.
Přejít k původnímu zdroji...
- Richards, J. C. (2006). Communicative Language Teaching Today. Cambridge University Press.
- Richards, J. C. (2013). Creativity in Language Teaching. Iranian Journal of Language Teaching Research, 1(3), 19-43. Available at https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1127396.pdf.
- Řeřicha, V., & Práger, L. (2018). Lamenting the Transitional Moment of Literacy Environment. Silesian Studies in English, 18-26.
- Sultana, A. (2009). Peer correction in ESL classrooms. BRAC University Journal, 1(1), 11-19. Available at https://www.finchpark.com/courses/tkt/Unit_31/peer.pdf
- Tomlinson, B., (ed.). (2014). Developing Materials for Language Teaching. Bloomsbury. Available at https://www.academia.edu/43760213/Developing_Materials_for_Language_Teaching.
- Yang, W., & Dai, W. (2011). Rote Memorization of Vocabulary and Vocabulary Development. English Language Teaching, 4(4), 61-64.
Přejít k původnímu zdroji...
- Zhang, Y. (2010). Cooperative language learning and foreign language learning and teaching. Journal of Language Teaching and Research, 1(1), 81-83.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.