e-Pedagogium 2022, 22(3):27-38 | DOI: 10.5507/epd.2022.014

Hodnocení adaptačního procesu ve škole studenty po pedagogické praxi

Ludvík Eger
Kontakt:
Katedra marketingu, obchodu a služeb, Fakulta ekonomická, Západočeská univerzita v Plzni, Univerzitní 8, 301 00 Plzeň

Cílem realizované výzkumné studie bylo zhodnotit souvislou praxi studentů pedagogické fakulty jako specifickou formu vzdělávání dospělých. Speciální důraz byl přitom kladen na adaptační proces ve škole. Byla použita metoda dotazování a konstrukt dotazníku je sestaven na základě poznatků ze školského managementu. Výzkumný nástroj je zaměřen na to, jak vedoucí pracovníci škol a uvádějící učitelé (mentoři) podporují studenty v adaptačním procesu ve škole. Klíčová pozornost je věnovaná celkové spokojenosti studentů s praxí a indexu loajality, jež je měřený prostřednictvím Net Promoter Score. Výzkumná data pocházejí od studentů posledního ročníku Pedagogické fakulty Západočeské univerzity v Plzni z České republiky a byla získána s využitím dotazníku v letech 2018 a 2020. Měsíční souvislá praxe studentů pedagogické fakulty je klíčovou formou v jejich přípravě pro jejich profesionální rozvoj. Studie přináší nový podnět na hodnocení praxe ze strany studentů s využitím zákaznického přístupu a orientací na celkovou spokojenost a loajalitu. Výstupy mohou pomoci vedoucím pracovníkům škol v implementaci současných poznatků adaptačního procesu z managementu lidských zdrojů v této oblasti při utváření kultury školy.

Klíčová slova: praxe studentů ve školách, adaptační proces, spokojenost s praxí, Net Promoter Score.

Evaluation of orientation process in school after student practice

The aim of the conducted research study was to evaluate the students' practice in schools at the end of their study at faculty of education as a specific form of adult education. The special attention is focused on orientation process at school. The construct of questioning was prepared using literature review in the field school management. The research tool evaluates how school leaders and mentors of students support young teachers during the orientation process at school. Key attention is paid to the overall satisfaction of students with the practice and the loyalty index using the Net Promoter Score. Research data were obtained by a questionnaire survey among final year students from the Faculty of Education, University of West Bohemia in Pilsen in the Czech Republic in 2018 and 2020. The one month practice of students of the Faculty of Education at the school is a key form of their preparation for their professional development. This research study offers new insight into students practice in schools using customer point of view in the evaluation process and uses metrics focused on overall satisfaction and loyalty. The findings will help school leaders to improve orientation process in the school, and implement the latest emerging trends of human resource management in this area in context of shapping school culture.

Keywords: student practice in schools, orientation process, satisfaction with practice, Net Promoter Score.

Vloženo: 21. duben 2022; Revidováno: 21. srpen 2022; Přijato: 29. srpen 2022; Zveřejněno: 1. listopad 2022  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Eger, L. (2022). Hodnocení adaptačního procesu ve škole studenty po pedagogické praxi. e-Pedagogium22(3), 27-38. doi: 10.5507/epd.2022.014
Stáhnout citaci

Reference

  1. Armstrong, M., & Taylor, S. (2015). Řízení lidských zdrojů. Grada.
  2. Barth, R. S. (2013). Culture in Question. In Grogan, M. (Ed.). The Jossey-Bass Reader on Educational Leadership. (s. 197-206). Jossey-Bass, A Wiley Brand.
  3. Bedrnová, E., & Nový, I. a kol. (2007). Psychologie a sociologie řízení. Management Press.
  4. Bush, T. (2013). Distributed leadership: the model of choice in the 21st century. Educational Management Administration & Leadership, 41(5), 543-544. Přejít k původnímu zdroji...
  5. ČŠI (2020). Mezinárodní šetření TALIS 2018. https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Mezin%C3%A1rodn%C3%AD%20%C5%A1et%C5%99en%C3%AD/Narodni-zprava-TALIS-2018_rozsirene_vydani.pdf
  6. Day, Ch., & Gu, Q. (2010). The new lives of teachers. Routledge.
  7. Deal, T. E., & Peterson, K. (2016). Shaping School Culture. John Wiley & Sons. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Dressler, G. (2017). Human resource management. Pearson Education.
  9. Dressler, G. (2020). Human resource management. Pearson Education.
  10. Dvořáková, Z. a kol. (2007). Management lidských zdrojů. C. H. Beck.
  11. Eger, L. (2006). Řízení školy při zavádění školního vzdělávacího programu. Fraus.
  12. Eger, L. (2021). Marketing školy. ZČU v Plzni.
  13. Eger, L., & Prášilová, M. (2020). The relation between school culture sub-categories and expected results of learning process. Problems of Education in the 21st Century, 78(1), 48-60. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Elsner, D. (1999). Doskonalenie kierowania placówka oświatowa. Mentor.
  15. Everard, K. B., Morris, G., & Wilson, I. (2004). Effective school management. Paul Chapman Publishing. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Fullan, M. (2013). Introduction. In Grogan, M. (Ed.). The Jossey-Bass Reader on Educational Leadership. (s. 197-206). Jossey-Bass, A Wiley Brand.
  17. Grecmanová, H. (2008). Klima školy. Hanex.
  18. Grogan, M. (Ed.). (2013). The Jossey-Bass Reader on Educational Leadership. (s. 197-206). Jossey-Bass, A Wiley Brand.
  19. Gruenert, S. (2008). School Culture, School Climate. Thea are not the same thing. Principal. March/April, 2008.
  20. Hanesová, D., & Doušková, A., (2021). Teacher training during COVID-19: qualitative study. ICERI 2021 Proceedings, 9970-9976. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Chvál, M. (2018). Na škole nám záleží. Portál.
  22. Janík, T. a kol. (2017). Adaptační období pro začínající učitele: zahraniční přístupy a návrhy řešení. Pedagogika, 67(1), 4-26. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Kotler, P., & Keller, L. K. (2013). Marketing management. Grada.
  24. Louis, S. K., Dretzke, B., & Wahlstrom, K. (2010). How does leadership affect student achievement? Results from a national US survey. School Effectiveness and School Improvement, 21(3), 315-336. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Lockhart, J. M. (2016). Fundamentals of school marketing. Lanham: Rowman & Littlefield.
  26. Maslowski, R. (2006). A review of inventories for diagnosing school culture. Journal of Educational Administration, 44(1), 6-35. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Miňhová, J., & Lovasová, V. (2010). Psychologické aspekty pedagogické praxe v rámci strukturovaného učitelského studia. In Coufalová, J. (Ed.), Hledisko kvality v přípravě učitelů (s. 119-123). Západočeská univerzita v Plzni.
  28. Moree, D. (2013). Teachers and school culture in the Czech Republic before and after 1989. Curriculum Journal, 24(4), 586-608. Přejít k původnímu zdroji...
  29. MŠMT (2022). Nové praktické materiály pro školy se začínajícími učiteli. https://www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/nove-prakticke-materialy-pro-skoly-se-zacinajicimi-uciteli
  30. Obdržálek, Z. (2002). Škola jej manažment. Univerzita Komenského Bratislava.
  31. Obdržálek, Z., & Pisoňová, M. (2010). Niektoré výsledky výskumov školského manažmentu realizované na Ústave technológie vzdelávania Pedagogickej fakulty Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre. ePedagogium, 10(88), 154-166.
  32. Pavlov, I., & Krystoň, M. (2017). Model podpory profesijného učenia a rozvoja učiteľstva. In. Ivan Pavlov (ed). Kontexty podpory profesijného rozvoja učiteľstva. Belianum.
  33. Petlák, E. (2006). Klíma školy a klíma triedy. IRIS.
  34. Pisoňová, M. a kol., (2014). Školský management pre študijné odbory učitelstva a prípravu vedúcich pedagogických zamestnancov. Univerzita Komenského.
  35. Pisoňová, M., Papcunová, V., Brečka, P., & Selecký, E. (2021). Manažment vzdelávania. Wolters Kluwer.
  36. Píšová, M., a kol. (2011). Mentoring v učitelství. Pedagogická fakulta UK v Praze.
  37. Píšová, M., a kol. (2011). Teorie a výzkum expertnosti v učitelské profesi. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. MUNI Press.
  38. Podlahová, L. (2004). První roky učitele. Triton.
  39. Pol, M., Hloušková, L., Novotný, P., & Zounek, J. (2005). Kultura školy. Vydavatelství Masarykovy univerzity v Brně.
  40. Pol, M., a kol. (2006). Demokracie ve škole. Masarykova univerzita.
  41. Prokšová, A. (2021). Žádný úprk. Absolventi pedagogické fakulty zůstávají ve školách. Plzeňský deník. https://plzensky.denik.cz/zpravy_region/zadny-uprk-absolventi-pedagogicke-fakulty-zustavaji-ve-skolach-20211030.html
  42. Průcha, J. (2002). Učitel. Současné poznatky o profesi. Portál.
  43. Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2003). Pedagogický slovník, Portál.
  44. Reichheld, F. F. (2003). The One Number You Need to Grow. Harward Business Review, 81(12), 46-54.
  45. Schein, E. H. (1996). Culture: The missing concept in organization studies. Administrative Science Quarterly, 41(2), 229-240. https://doi.org/10.2307/2393715 Přejít k původnímu zdroji...
  46. Schleicher, A. (Ed.) (2012). Preparing Teachers and Developing School Leaders for the 21st Century: Lessons from around the World. OECD Publishing. https://www.oecd.org/site/eduistp2012/ 49850576.pdf, http://dx.doi.org/10.1787/9789264xxxxxx-en Přejít k původnímu zdroji...
  47. Šuťáková, V., Ferencová, J., & Rovňanová, L. (2019). Inovatívna kultúra učiacej sa školy. Prešovská univerzita v Prešove.
  48. Turan, S., & Bektas, F. (2013). The relationship between school culture and leadership practices. Egitim Arastirmalari-Eurasian Journal of Educational Research, 52, 155-168.
  49. Trojanová, I. (2014). Ředitel a střední management školy. Praha: Portál.
  50. Veteška, J., & Tureckiová, M. (2020). Kompetence ve vzdělávání a profesním rozvoji. Česká andragogická společnost.
  51. Vítečková, M. (2018). Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe. Paido.
  52. Wernerová, J. (2013). Hodnocení profesní přípravy studenty učitelstvía jejich postoje k profesi. ePedagogium, 13(3), 24-37. Přejít k původnímu zdroji...
  53. Zounek, J., Juhaňák, L., Staudková, H., & Poláček, J. (2021). E-learning. Učení(se) s digitálními technologiemi. Wolters Kluwer.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.