e-Pedagogium 2021, 21(4):60-71 | DOI: 10.5507/epd.2021.030

Univerzitní vzdělávání a jeho reakce pandemii COVID-19

Michal Černý
Contact:
Katedra informačních studií a knihovnictví, Filozofická fakulta & Katedra sociální pedagogiky, Pedagogická fakulta Masarykova univerzita, Arne Nováka 1, 602 00 Brno

Empirická studie analyzuje 40 krátkých rozhovorů se studenty o tom, jak by si představovali ideální vysokoškolské vzdělávání po pandemii COVID-19. Výsledky ukazují, že studenti nemají touhu vrátit se zpět, ale že zkušenosti s online distančním vzděláváním je vedou k přemýšlení o některých tématech a aspektech jejich vzdělávání. Studenti výslovně poukazují na potřebu změnit design frontální výuky, pracovat s nahrávkami lekcí, zdůrazňují sociální aspekty učení a potřebu najít vhodná řešení pro hybridní formy výuky, neboť část studentů bude presenční výuce přítomná online a část fyzicky ve třídě.

Klíčová slova: univerzita, hybridní výuka, přednášky, COVID-19, post-covid.

University education in the post-covid era by students' perspective

This empirical study analyses 40 short interviews with students about how they would imagine an ideal university education after the COVID-19 pandemic. The results show that students do not aspire to go back but that the experience of online distance learning leads them to think more critically about some topics and aspects of education. They expressly point to the need to change the design of frontal lectures, working with lesson recordings, social aspects of learning and the need to find appropriate solutions for hybrid forms of learning. Some students will be present online, and some physically in the classroom.

Keywords: university, hybrid teaching, lectures, COVID-19, post-covid.

Vloženo: 12. srpen 2021; Revidováno: 12. srpen 2021; Přijato: 12. říjen 2021; Zveřejněno online: 12. říjen 2021; Zveřejněno: 30. březen 2022  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Černý, M. (2021). Univerzitní vzdělávání a jeho reakce pandemii COVID-19. e-Pedagogium21(4), 60-71. doi: 10.5507/epd.2021.030
Stáhnout citaci

Reference

  1. Abdelmalak, M. M. M., & Parra, J. L. (2016). Expanding learning opportunities for graduate students with HyFlex course design. International Journal of Online Pedagogy and Course Design (IJOPCD), 6(4), 19-37. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Adeniji-Neill, D., Weida, C. L., & Mungai, A. (2018). Hybrid, hybrid flexible and fully online learning through students' eyes. Journal of Social Sciences, 14, 155-168. Wright, D. (2016). The HyFlex course design: A case study on adult and career education courses. National Social Science Journal, 48(2), 88-93. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Alqahtani, A. Y., & Rajkhan, A. A. (2020). E-learning critical success factors during the covid-19 pandemic: A comprehensive analysis of e-learning managerial perspectives. Education sciences, 10(9), 216. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Arnove, R. F. (2020). Imagining what education can be post-COVID-19. Prospects, 49, 43-46. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Audunson, R. (2007). Library and information science education - Discipline profession, vocation? Journal of education for library and information science, 48(2), 94-107.
  6. Batubara, B. M. (2021). The Problems of the World of Education in the Middle of the Covid-19 Pandemic. Budapest International Research and Critics Institute (BIRCI-Journal): Humanities and Social Sciences, 4(1), 450-457. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Beatty, B. J. (2019). Hybrid-Flexible Course Design (1st ed.). EdTech Books. https://edtechbooks.org/hyflex Přejít k původnímu zdroji...
  8. Brecht, H. D. (2012). Learning from online video lectures. Journal of Information Technology Education, 11(1), 227-250. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Burns, R. (2020). A COVID-19 panacea in digital technologies? Challenges for democracy and higher education: Dialogues in Human Geography, 10(2), 246-249. https://doi.org/10.1177/ 2043820620930832. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Cai, S., & Zhu, W. (2012). The impact of an online learning community project on university Chinese as a foreign language students' motivation. Foreign Language Annals, 45(3), 307-329. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Costley, J., Hughes, C., & Lange, C. (2017). The effects of instructional design on student engagement with video lectures at cyber universities. Journal of Information Technology Education, 16(1). Přejít k původnímu zdroji...
  12. Council of Ontario Universities., & Stager, D. A. A. (1989). Focus on Fees - Alternative Policies for University Tuition Fees. [Ontario].
  13. Dąbal, J. (2018). Lecture, workshops or keywords method. Remarks on post-medieval archaeology teaching at university. In 11th International Conference of Education, Research and Innovation. IATED Academy. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Daniel, J. (2020). Education and the COVID-19 pandemic. Prospects, 49(1), 91-96. Přejít k původnímu zdroji...
  15. de Oliveira Araújo, F. J., de Lima, L. S. A., Cidade, P. I. M., Nobre, C. B., & Neto, M. L. R. (2020). Impact of Sars-Cov-2 and its reverberation in global higher education and mental health. Psychiatry Research, 288. DOI: 10.1016/j.psychres.2020.112977. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Eliade, M. (1954). The myth of the eternal return. New York: Pantheon Books.
  17. Eyerer, P., Krause, D., Stockmayer, P., & Rodriguez, A. (2005). From frontal lecture to learning workshop. (TheoPrax). International Sustainable Development Research Conference; Helsinki, June 2005.
  18. Hall, S., & Villareal, D. (2015). The Hybrid Advantage: Graduate Student Perspectives of Hybrid Education Courses. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 27(1), 69-80.
  19. Hasan, N., & Bao, Y. (2020). Impact of "e-Learning crack-up" perception on psychological distress among college students during COVID-19 pandemic: A mediating role of "fear of academic year loss". Children and Youth Services Review, 118, 105355. DOI: 10.1016/j.childyouth.2020.105355. Přejít k původnímu zdroji...
  20. He, W., Gajski, D., Farkas, G., Warschauer, M. (2015). Implementing flexible hybrid instruction in an electrical engineering course: The best of three worlds? Computers & Education, 81, pp. 59-68. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Hege, B. A. (2011). The online theology classroom: Strategies for engaging a community of distance learners in a hybrid model of online education. Teaching Theology & Religion, 14(1), 13-20. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Hew, K. F., & Lo, C. K. (2018). Flipped classroom improves student learning in health professions education: a meta-analysis. BMC medical education, 18(1), 1-12. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Chaturvedi, K., Vishwakarma, D. K., & Singh, N. (2021). COVID-19 and its impact on education, social life and mental health of students: A survey. Children and youth services review, 121. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Iwanaga, J., Loukas, M., Dumont, A. S., & Tubbs, R. S. (2021). A review of anatomy education during and after the COVID-19 pandemic: Revisiting traditional and modern methods to achieve future innovation. Clinical Anatomy, 34(1), 108-114. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Iyengar, R. (2020). Education as the path to a sustainable recovery from COVID-19. Prospects, 49(1), 77-80. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Javadi, Y., & Kazemirad, F. (2020). Usage-based Approaches to Second Language Acquisition: Cognitive and Social Aspects. Journal of Language Teaching and Research, 11(3), 473-479. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Julal, F. S. (2013). Use of student support services among university students: Associations with problem-focused coping, experience of personal difficulty and psychological distress. British Journal of Guidance & Counselling, 41(4), 414-425. Přejít k původnímu zdroji...
  28. Karalis, T., & Raikou, N. (2020). Teaching at the times of COVID-19: Inferences and Implications for Higher Education Pedagogy. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 10(5), 479-493. Přejít k původnímu zdroji...
  29. Knight, P. T. (2001). Small-scale research: pragmatic inquiry in social science and the caring professions. Sage.
  30. Kokoç, M., IIgaz, H., & Altun, A. (2020). Effects of sustained attention and video lecture types on learning performances. Educational Technology Research and Development, 68(6), 3015-3039. Přejít k původnímu zdroji...
  31. Koretsky, M. (2017). Cognitive and social aspects of engagement in active learning. Chemical Engineering Education, 51(4), 198-204.
  32. LaPointe, L., & Reisetter, M. (2008). Belonging online: Students' perceptions of the value and efficacy of an online learning community. International Journal on E-learning, 7(4), 641-665.
  33. Layder, D. (2012). Doing excellent small-scale research. Sage.
  34. Longhurst, G. J., Stone, D. M., Dulohery, K., Scully, D., Campbell, T., & Smith, C. F. (2020). Strength, Weakness, Opportunity, Threat (SWOT) Analysis of the Adaptations to Anatomical Education in the United Kingdom and Republic of Ireland in Response to the Covid-19 Pandemic. Anatomical sciences education, 13(3), 301-311. Přejít k původnímu zdroji...
  35. Maceli, M. G. (November 18, 2019). Making the future makers: Makerspace curriculum in library and information science graduate programs and continuing education. Library Hi Tech, 37, 4, 781-793. Přejít k původnímu zdroji...
  36. Mackey, T. P., & Jacobson, T. E. (2011). Reframing information literacy as a metaliteracy. College & research libraries, 72(1), 62-78. Přejít k původnímu zdroji...
  37. Makarem, S. C. (2015). Using online video lectures to enrich traditional face-to-face courses. International Journal of Instruction, 8(2), 155-164. Přejít k původnímu zdroji...
  38. Martyn, M. (2003). The hybrid online model: Good practice. Educause Quarterly, 26(1), 18-23.
  39. Mas'ud, B. (2020). Understanding the aspects of learning and learners: a conceptual analysis. Edu Global: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 36-43. Přejít k původnímu zdroji...
  40. Matějů, P., Ježek, F., Münich, D., Slovák, J., Straková, J., Václavík, D., … & Matějů, P., Konečný, T., Weidnerová, S., & Vossensteyn, H. (2009a). Financování studia a vývoj v nerovnostech v přístupu k vysokoškolskému vzdělávání v České republice a Nizozemsku. Sociologický časopis/Czech Sociological Review, 45(5), 993-1031. Přejít k původnímu zdroji...
  41. McGarry, K. (1983). Education for librarianship and information science: a retrospect and a revaluation. Journal of Documentation, (39)2, 95-122, https://doi.org/10.1108/eb026743. Přejít k původnímu zdroji...
  42. van der Meij, H., & van der Meij, J. (2016). The effects of reviews in video tutorials. Journal of computer assisted learning, 32(4), 332-344. Přejít k původnímu zdroji...
  43. Neill, C. (2009). Tuition fees and the demand for university places. Economics of Education Review, 28(5), 561-570. Přejít k původnímu zdroji...
  44. Norton, A., & Cherastidtham, I. (2015). University fees: what students pay in deregulated markets. Grattan Institute.
  45. Paine, L. W., & Fang, Y. (2006). Reform as hybrid model of teaching and teacher development in China. International journal of educational research, 45(4-5), 279-289. Přejít k původnímu zdroji...
  46. Pelletier, K., Brown, M., Brooks, D. C., McCormack, M., Reeves, J., Arbino, N., Bozkurt, A., Crawford, S., Czerniewicz, L., Gibson, R., Linder, K., Mason, J. & Mondelli, V. (2021). 2021 EDUCAUSE Horizon Report Teaching and Learning Edition. Boulder, CO: EDU. Retrieved from https://www.learntechlib.org/p/219489/.
  47. Ponzanelli, L., Bavota, G., Mocci, A., Di Penta, M., Oliveto, R., Hasan, M., … & Lanza, M. (2016, May). Too long; didn't watch! extracting relevant fragments from software development video tutorials. Proceedings of the 38th International Conference on Software Engineering (pp. 261-272). Přejít k původnímu zdroji...
  48. Potra, S., Pugna, A., Pop, M.-D., Negrea, R., & Dungan, L. (2021). Facing COVID-19 Challenges: 1st-Year Students' Experience with the Romanian Hybrid Higher Educational System. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(6), 3058. DOI:10.3390/ijerph18063058 Přejít k původnímu zdroji...
  49. Pulcini, G. G., & Polzonetti, V. (2018). Managerial Mindsets in the Academic World: The Crisis of Educational Organisations. In Improving Business Performance Through Effective Managerial Training Initiatives (pp. 210-222). IGI Global. Přejít k původnímu zdroji...
  50. Radha, R., Mahalakshmi, K., Kumar, V. S., & Saravanakumar, A. R. (2020). E-Learning during lockdown of Covid-19 pandemic: A global perspective. International journal of control and automation, 13(4), 1088-1099.
  51. Reasons, S. G., Valadares, K., & Slavkin, M. (2005). Questioning the hybrid model: Student outcomes in different course formats. Journal of Asynchronous Learning Networks, 9(1), 83-94. Přejít k původnímu zdroji...
  52. Rickley, M., & Kemp, P. (2020). The effect of video lecture design and production quality on student outcomes: A quasi-experiment with implications for online teaching during the COVID-19 pandemic. Available at SSRN 3594531. Přejít k původnímu zdroji...
  53. Rickley, Marketa and Kemp, Pavlina. (In Press). Effects of video lecture design and production quality on student outcomes: A quasi-experiment exploiting change in online course development principles. The Electronic Journal of E-Learning. Available online at www.ejel.orgRichter, T., Adelsberger, H. H., & Khatami, P. (2016). Bridging the Knowledge Gap between Higher Education and Demands from the Industry. In Proceedings of ICERI 2016 Conference 14th-16th November 2016, Seville, Spain.
  54. Samueli, B., Sror, N., Jotkowitz, A., & Taragin, B. (2020). Remote pathology education during the COVID-19 era: Crisis converted to opportunity. Annals of diagnostic pathology, 49, 151612. Přejít k původnímu zdroji...
  55. Setayesh, S. A. (2018). The Role of Teaching Presence on Academic Achievement in Fully Online Asynchronous and Hybrid Undergraduate Mathematics Courses. The University of Texas Rio Grande Valley.
  56. Sharkey, T. C., & Nurre, S. G. (2016). Video tutorials within an undergraduate operations research course: Student perception on their integration and creating a blended learning environment. INFORMS Transactions on Education, 17(1), 1-12. Přejít k původnímu zdroji...
  57. Schumm, M., Soska, A., Joseph, S., Reschke, M., Mottok, J., Niemetz, M., & Schroll-Decker, I. (2014, April). Comparison of frontal lecture and workshop learning arrangements in a software engineering education project. In 2014 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON) (pp. 652-658). IEEE. Přejít k původnímu zdroji...
  58. Tarkar, P. (2020). Impact of COVID-19 pandemic on education system. International Journal of Advanced Science and Technology, 29(9s), 3812-3814.
  59. Tartavulea, C. V., Albu, C. N., Albu, N., Dieaconescu, R. I., & Petre, S. (2020). Online Teaching Practices and the Effectiveness of the Educational Process in the Wake of the COVID-19 Pandemic. Amfiteatru Economic, 22(55), 920-936. Přejít k původnímu zdroji...
  60. Teräs, M., Suoranta, J., Teräs, H., & Curcher, M. (2020). Post-Covid-19 education and education technology 'solutionism': A seller's market. Postdigital Science and Education, 2(3), 863-878. Přejít k původnímu zdroji...
  61. Tichý, J. (2019). Financování vysokoškolského vzdělání na principu přenesené ceny. In Helísek, M. (Ed.). Ekonomický a finanční výzkum: prezentace výsledků doktorandů: recenzovaný sborník příspěvků z 6. ročníku konference doktorandů na Vysoké škole finanční a správní (2019). Nakladatelství Vysoké školy finanční a správní.
  62. Virkus, S. (2003). Information literacy in Europe: a literature. Inf. Res., 8(4), 1-56.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.