e-Pedagogium 2021, 21(4):23-43 | DOI: 10.5507/epd.2022.001

Přispívá odborná praxe studentů oboru sociální práce k jejich profesní identitě?

Miloslava Šotolová
Contact:
Faculty of Education, Palacký University in Olomouc, Žižkovo náměstí 5, 770 40 Olomouc, Czech Republic

Text se zabývá aktuálním tématem profesní identity sociálních pracovníků se zaměřením na fázi formování profesní identity během pregraduálního studia. Článek hledá odpověď na otázku: Jak studenti třetího ročníku (vyššího odborného a bakalářského stupně studia) interpretují svou profesní identitu po absolvování dvouměsíční praxe? Tato otázka předpokládá, že pracovní zkušenost studentů přispívá k formování jejich profesní identity. Článek se zaměřuje na význam praktické přípravy během studia v procesu formování profesní identity budoucích sociálních pracovníků. Hlavním tématem teoretické části studie je identita jako výchozí koncept pro pochopení profesní (osobní) identity, která hraje významnou roli na počátku profesního rozvoje vzdělávací instituce. Předmětem empirické části práce je hledání odpovědi na hlavní výzkumnou otázku: Jak studenty ovlivňuje dvouměsíční praxe ve třetím ročníku studia v jejich pojetí profesní identity? Jinými slovy, jak se ze studenta stává sociální pracovník, který chápe svou profesní identitu a její význam při zvládání praktických nároků profese sociální práce? Článek reaguje na měnící se potřeby a inovace v terciárním vzdělávání studentů sociální práce i na požadavky praxe sociální práce (zaměstnavatelů), která volá po změně profesní přípravy budoucích sociálních pracovníků v kontextu měnících se podmínek výkonu sociální práce a sociálních služeb, a to jak v teoretické, tak praktické přípravě. Praktická příprava vyžaduje flexibilní, kreativní a adaptabilní sociální pracovníky, u nichž ukotvená profesní identita může pomoci zvládat vysoké pracovní nároky a vést ke zvýšení odolnosti při zvládání požadavků praxe.

Klíčová slova: identita jako process socializace, profesní identita, individuální (osobní) profesní identita, metody výuky - reflexe, sebereflexe, praktická výuka.

Do the Internships of Social Work Students Contribute to Their Professional Identity?

The text deals with the current topic of the professional identity of social workers, focusing on the phase in which professional identity is formed during undergraduate studies. The work seeks an answer to the question: How do third-year students (higher vocational and BA level of study) interpret their professional identity after completing a two-month internship? This question assumes that student work experience contributes to the formation of their professional identity. The work focuses on the importance of practical training during studies in the process of forming the professional identity of future social workers. The main theme of the theoretical part of the paper is identity as an initial concept for understanding professional (personal) identity, which plays a significant role at the start of the professional development of an educational institution. The subject of the empirical part of this work will be the search for the answer to the main research question: How does the two-month internship in the third year of students' studies affect their notion of professional identity? In other words, how does a student become a social worker who understands their professional identity and its relevance in coping with the practical demands of the social work profession? The article responds to the changing needs and innovations in the tertiary education of social work students as well as to the demands of social work practice (employers), which is calling for a change in the professional training of future social workers in the context of changing conditions for the performance of social work and social services, both in theoretical and practical training. Practical training requires flexible, creative, and adaptable social workers in whom an anchored professional identity can help manage the high job requirements and lead to increased resilience in coping with the demands of practice.

Keywords: identity as a socialisation process, professional identity, individual (personal) professional identity, teaching methods - reflection, self-reflection, practical education.

Vloženo: 16. listopad 2021; Revidováno: 16. listopad 2021; Přijato: 3. leden 2022; Zveřejněno: 30. březen 2022  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Šotolová, M. (2021). Přispívá odborná praxe studentů oboru sociální práce k jejich profesní identitě? e-Pedagogium21(4), 23-43. doi: 10.5507/epd.2022.001
Stáhnout citaci

Reference

  1. Asociace vzdělavatelů v sociální práci. (2014). Minimální standard vzdělávání v sociální práci ASVSP. [online]. [cit. 19/10/2021]. Available from: https://www.asvsp.org/standardy/
  2. Berger, P. L., & Luckmann, T. (1999). Sociální konstrukce reality: pojednání o sociologii vědění. Centrum pro studium demokracie a kultury.
  3. Baumeister, R. F. (1997). Identity, self-concept, and self-esteem: The self lost and found. In R. Hogan, J. A. Johnson, S. R. Briggs (Eds.), Handbook of personality psychology (pp. 681-710). Academic Press. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Disman, M. (2000). Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 3rd ed. Karolinum.
  5. Dobrow, S. R., & Higgins, M. C. (2005). Developmental Networks and Professional Identity: A Longitudinal Study. Career Development International, 10(6/7), 567-583. [online]. [cit. 20/4/2021], https://doi.org/10.1108/13620430510620629. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Hendl, J. (2012). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. ed. Portál.
  7. Holubová, K. (2016). Koncept identity na poli sociologické teorie. Studia sociologica XXI, Sociologie na hranicích, pp. 31-49. Acta Universitatis Carolinae [online]. [cit. 22/4/2021]. Available from: https://karolinum.cz/data/clanek/4563/AUC%20PaH%20Sociologica_XXI_2_2016_31-49.pdf Přejít k původnímu zdroji...
  8. Charmaz, K. (2006). Constructing Grounded Theory. A Practical Guide through Qualitative Analysis. SAGE Publications.
  9. Janák, D. (2018). Metody a techniky sociologického výzkumu. (Study material) Opava: VVP SU [online]. [cit. 1/10/2021].
  10. Available from: file:///C:/Users/admin/Downloads/VYBRANE_METODY_VYZKUMU.pdfKlenovský, L. (2010). Identita profese jakožto identita profesionálů. In Smutek, M., Seibel, F. W., & Truhlářová, Z. (Eds.). (2010). Rizika sociální práce: sborník z konference VII. Hradecké dny sociální práce, Hradec Králové 1. až 2. října 2010. Gaudeamus.
  11. Lukas, J., Švaříček, R. (2007). Reflexe problematiky zkoumání profesní identity učitele. In Svět výchovy a vzdělávání v reflexi současného pedagogického výzkumu. 15th annual ČSPV Conference in České Budějovice. [online]. [cit. 20/4/2021]. Available from: http://www.jlukas.cz/doc/pedagogicka/reflexe_problematiky_zkoumani_ucitele.pdf
  12. Macek, P. (2003). Identita jako proces: vývojový přístup a styly sebedefinování. In Hřebíčková, M., Macek, P., & Čermák, I. (Eds.). (2003). Agrese, identita, osobnost. Psychologický ústav Akademie věd ČR.
  13. Maňák, J., Janík, T., & Švec, V. (2008). Kurikulum v současné škole. Paido.
  14. Mareš, J. (2015). Tvorba případových studií pro výzkumné účely. Pedagogika, 65(2), pp. 113-142, [online]. [cit. 28/4/2021]. Available from: file:///C:/Users/admin/Downloads/Ped_2015_2_02_Mare%C5%A1_113_142%20(1).pdf
  15. McNamara, J., et al. (2011). Capstones: Transitions and Professional Identity. [online]. [cit. 23/4/2021]. Available from: http://www.waceinc.org/philly2011/conference_proceedings/Refereed%20Papers/Australia/JUDITH~1.pdf.
  16. Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Grada.
  17. Píšová, M. (2005). Klinický rok: procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora. University of Pardubice.
  18. Navrátil, P., & Punová, M. (Eds.). (2007). Praktické vzdělávání v sociální práci. Pro Centrum praktických studií Fakulty sociálních studií MU vydal Tribun EU.
  19. Navrátilová, J. (2009). Pojetí praktického vzdělávání sociálních pracovníků [online]. Brno, 2009 [cit. 2021-10-09]. Available from: https://theses.cz/id/ude8i4/. Doctoral theses, Dissertations. Masaryk University, Faculty of Social Studies. Thesis supervisor prof. PhDr. Libor Musil, CSc.
  20. Růžičková, D., & Musil, L. (2009). Hledají sociální pracovníci kolektivní identitu? Sociální práce/Sociálna práca, 3.
  21. Schön, A. D. (1991). The reflective practitioner: how professionals think in action. Aldershot: Ashgate Publishing Limited.
  22. Šámalová, K. (2019). Profesní identita budoucích sociálních pracovníků jako tekutý písek v rukách vzdělavatelů. Sociální práce/Sociálna práca. [online]. [cit. 23/4/2021].
  23. Available from:https://socialniprace.cz/profesni-identita-budoucich-socialnich-pracovniku-jako-tekuty-pisek- v-rukach-vzdelavatelu/Švaříček, R. (2011). Zlomové události při vytváření profesní identity učitele. Pedagogika.sk: slovenský časopis pre pedagogické vedy: Slovak journal for educational sciences, 2(4), 247-274. [online]. [cit. 21/4/2021]. Available from http://www.casopispedagogika.sk/studie/svaricek-roman-zlomove-udalosti-pri-vytvareni-profesni-identity-ucitele.html
  24. Švec, V. (1999). Pedagogická příprava budoucích učitelů: problémy a inspirace. Paido.
  25. Vágnerová, M. (2010). Já a jeho základní struktury a funkce. In Vágnerová, M. Psychologie osobnosti (pp. 298-346). Karolinum.
  26. Weis-Gal, I., Welbourne, P. (2008). The professionalisation of social work: a cross-national exploration. International Journal of Social Welfare, 17(4), 281-290. [online]. [cit. 22/4/2021]. Available from: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/j.1468-2397.2008.00574.x Přejít k původnímu zdroji...
  27. Žydžiūnaitė, V., & Crisafulli, S. (2013). Interakce mezi vysokoškolskými studenty a vyučujícími jako nástroj rozvoje profesní identity studentů. Aula, 21(1), 5-19. [online]. [cit. 21/4/2021]. Available from: https://www.csvs.cz/wp-content/uploads/2019/01/Aula_01_2013_ZY_CR_98-83.pdf

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.