e-Pedagogium 2021, 21(3):70-84 | DOI: 10.5507/epd.2021.025
Preprimární vzdělávání v ČR, Anglii a na Novém Zélandu
- Kontakt:
- Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání, Myslíkova 7, 110 00, Praha 1
Cílem předkládané studie je komparovat preprimární sféru vzdělávání ve všech třech zemích, porovnat shodné i odlišné aspekty vzdělávacích systémů a popsat zkoumané jevy preprimárního vzdělávání jednotlivých zemí na základě shody, podobnosti nebo rozdílnosti s cílem najít inspirativní prvky. Data potřebná k analýze budou převzata z databází OECD a Eurydice, kurikul preprimárního vzdělávání daných zemí a oficiálních materiálů publikovaných jednotlivými ministerstvy. Design výzkumu je desk research. Komparace doložila, že každá zkoumaná země může v určitém ohledu sloužit jako vzor těm ostatním (např. povinný poslední předškolní rok v ČR, vysoké finanční dotace z rozpočtu mířící do preprimární sféry na Novém Zélandu a existence samostatného dokumentu (Early education and childcare) propojujícího školu a rodinu v Anglii).
Klíčová slova: Kurikulum, preprimární vzdělávání, Česká republika, Anglie, Nový Zéland.
Preprimary education in Czech Republic, England and New Zealand
The aim of the presented study is to compare the pre-primary sphere of education in all three countries, to compare identical and different aspects of education systems and to describe the tested phenomena of pre-primary education of individual countries based on agreement, similarity or difference in order to find inspiring elements. The data needed for the analysis will be taken from the OECD and Eurydice databases, the pre-primary education curricula of the countries concerned and the official materials published by the individual ministers. Research design is desk research. The comparison showed that each surveyed country can in some respects serve as an inspiration for the others (eg Compulsory last preschool year in the Czech Republic, high financial subsidy from the budget to the pre-primary sphere in New Zealand and the existence of a separate document (Early education and childcare) connecting school and family in England).
Keywords: Curriculum, preprimary education, Czech Republic, England, New Zealand.
Vloženo: 3. únor 2021; Revidováno: 18. srpen 2021; Přijato: 30. srpen 2021; Zveřejněno online: 30. srpen 2021; Zveřejněno: 22. prosinec 2021 Zobrazit citaci
Reference
- Belsky, J., Vandell, D. L., Burchinal, M., Clarke-Stewart, K. A., McCartney, K., Owen, M. T., & NICHD Early Child Care Research Network. (2007). Are there long-term effects of early child care? Child development, 78(2), 681-701.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bennett, J. (2005). Curriculum issues in national policy-making, European Early Childhood Education Research Journal, 13(2), 5-23.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bennett, J. (2011). Early childhood education and care systems: Issue of tradition and governance. Encyclopedia on Early Childhood Development, 1-5.
- Bertrand, J. (2007). Preschool programs: Effective curriculum. Comments on Kagan and Kauerz and on Schweinhart. Encyclopedia on early childhood development, 1-7.
- Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávaní. Portál.
- Česká školní inspekce. (2020, December 12). Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2019/2020. http://www.csicr.cz/html/2020/Vyrocni_zprava_CSI_2019_2020/html5/index.html?&locale=CSY&pn=1
- Český statistický úřad. (2018, August 31). Školy a školská zařízení - školní rok 2017/18. https://www.czso.cz/csu/czso/blizi-se-novy-skolni-rok
- Deater-Deckard, K., Pinkerton, R., & Scarr, S. (1996). Child care quality and children's behavioral adjustment: A four-year longitudinal study. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 37(8), 937-948.
Přejít k původnímu zdroji...
- Department of Education. (2017, March 3). Statutory framework for the early years foundation stage. https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/596629/EYFS_STATUTORY_FRAMEWORK_2017.pdf
- Department of Education. (2018, June 18). Early education and childcare. https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/718179/Early_ education_and_childcare-statutory_guidance.pdf
- Erikson, E. (2014). Životní cyklus rozšířený a dokončený: devět věků člověka. Portál.
- Eurydice. (n. d.). Czech Republic Overview. Retrieved March 22, 2021, from https://eacea.ec.europa.eu/ national-policies/eurydice/content/czech-republic_en
- Eurydice. (n.d.). United Kingdom - England Overview. Retrieved March 22, 2021, from https://eacea.ec. europa.eu/national-policies/eurydice/content/united-kingdom-england_en
- Greger, D., Simonová J., & Straková J., ed. (2015). Spravedlivý start? nerovné šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na základní školu. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
- Holec, J., & Dvořák, D. (2017). Curriculum for excellence: Kurikulum založené na kompetencích a zkušenosti z jeho implementace. Pedagogika, 67(1).
Přejít k původnímu zdroji...
- Janík, T. & Knecht, P. (2007). Pedagogický výzkum a kurikulární reforma české školy. Sborník ČAPV 2007. http://www.capv.cz/index.php/cz/2007/45-sborniky-capv/archiv-sborniku/2007/1068-pedagogicky-vyzkum-a-kurikularni-reforma-ceske-skoly
- Kelly, A. V. (1999). The curriculum: Theory and practice. (4th ed.). Sage.
- Kwon, Y. (2002). Changing Curriculum for Early Childhood Education in England. Early Childhood Research & Practice. 4(2).
- Melhuish, E., Ereky-Stevens, K., Petrogiannis, K., Ariescu, A., Penderi, E., Rentzou, K., … & Leseman, P. (2015). A review of research on the effects of Early Childhood Education and Care (ECEC) upon child development.
- Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR. (2020, October 23). Dětské skupiny - jesle. https://www.mpsv.cz/documents/20142/225481/D%C4%9Btsk%C3%A9+skupiny+-+jesle_stanovisko+ MPSV.pdf/2bf0e3c4-c3ea-ad2b-21e8-4f97c237987c
- Ministry of Education. (2017). Te Whāriki. https://education.govt.nz/assets/Documents/Early-Childhood/ELS-Te-Whariki-Early-Childhood-Curriculum-ENG-Web.pdf
- MŠMT, (2021) Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Retrieved July 8, 2021, from https://www.edu.cz/wp-content/uploads/2021/01/Strategie-2030.pdf
- Mutch, C. (2004). The Rise and Rise of Early Childhood Education in New Zealand. Citizenship, Social and Economics Education.
- OECD Data. (2016). Czech Republic. Retrieved March 22, 2021, from https://data.oecd.org/czech-republic.htm#profile-education
- OECD Data. (2016). Education resources - education spending. Retrieved March 22, 2021, from https://data.oecd.org/eduresource/education-spending.htm
- OECD Data. (2016). New Zealand. Retrieved March 22, 2021, from https://data.oecd.org/new- -zealand.htm#profile-education
- OECD Data. (2016). United Kingdom. Retrieved March 22, 2021, from https://data.oecd.org/united-kingdom.htm#profile-education
- Pépin, L. (2011). Education in the Lisbon Strategy: assessment and prospects. European Journal of Education, 46(1), 25-35.
Přejít k původnímu zdroji...
- Piaget, J. & Inhelder B., (2014). Psychologie dítěte. Portál.
- Plug, C. [Country Plug]. (2015, April 4). How Pre-School Education works in England [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=qDzyttu7lGU&ab_channel=CountryPlug
- Průcha, J., Mareš, J., & Walterová E. (2003). Pedagogický slovník. (4th ed.) Portál.
- Průcha, J. (2016). Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Wolters Kluwer.
- Rabušicová, M., & Záleská, K. (2016). Metodologické otázky srovnávací pedagogiky: podněty pro koncipování komparativních studií. Pedagogická orientace, 26(3), 346-378.
Přejít k původnímu zdroji...
- Schleicher, A., (2019). PISA - Insights and Interpretations. Retrieved March 22, 2021, from https://www.oecd.org/pisa/PISA%202018%20Insights%20and%20Interpretations%20FINAL%20PDF.pdf
- Smolíková, K., (2004). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Výzkumný ústav pedagogický.
- Syslová, Z., (2017) Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. Masarykova Univerzita.
Přejít k původnímu zdroji...
- Taguma, M., Litjens, I., & Makowiecki, K. (2012a). Quality matters in early childhood education and care. Czech Republic: OECD.
Přejít k původnímu zdroji...
- Taguma, M., Litjens, I., & Makowiecki, K. (2012b). Quality matters in early childhood education and care. New Zealand: OECD.
- Taguma, M., Litjens, I., & Makowiecki, K. (2012c). Quality matters in early childhood education and care. United Kingdom (England): OECD.
- Váňová, M. (1998). Teoretické a metodologické otázky srovnávací pedagogiky. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
- Vygotskij, L., (2017). Psychologie myšlení a řeči. Portál.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.