e-Pedagogium 2021, 21(1):36-53 | DOI: 10.5507/epd.2021.004

Analýza didaktické vybavenosti učebnic přírodopisu pro 2. stupeň základních škol

Zbyněk Váchaa, Markéta Bohdalová
a Katedra biologie, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Jeronýmova 10, 371 15 České Budějovice

Příspěvek se zabývá analýzou didaktické vybavenosti učebnic přírodopisu pro 2. stupeň základních škol. Do hodnocení bylo zařazeno celkem 35 titulů od sedmi různých nakladatelství. K šetření byla využita metoda měření didaktické vybavenosti učebnic. Tato metoda je založena na vyhodnocování rozsahu využití jednotlivých strukturních částí, které plní v učebnici specifickou funkci a podporují tak roli textu jako učebního média. Z hlediska sledovaného aspektu vyšly z průzkumu nejlépe učebnice od nakladatelství Nová škola, s. r. o. a Fraus.

Klíčová slova: učebnice biologie, didaktická vybavenost, 2. stupeň základních škol.

Analysis of the didactic equipment of biology textbooks for lower secondary school

The paper deals with the analysis of the didactic equipment of biology textbooks for the lower-secondary school. In total, 35 titles by seven publishing houses were included in the assessment. The method of measuring the didactic equipment of textbooks was used for the survey. This method is based on evaluating the extent of using individual structural parts that fulfil a specific function in the textbook. Therefore, it supports the role of text as a teaching medium. According to the research results, textbooks published by Nová škola, s. r. o. and Fraus appear to be the best.

Keywords: biology textbook, didactic equipment, lower-secondary school.

Vloženo: 26. červen 2020; Revidováno: 4. listopad 2020; Přijato: 9. leden 2021; Zveřejněno: 2. červen 2021  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vácha, Z., & Bohdalová, M. (2021). Analýza didaktické vybavenosti učebnic přírodopisu pro 2. stupeň základních škol. e-Pedagogium21(1), 36-53. doi: 10.5507/epd.2021.004
Stáhnout citaci

Reference

  1. Albrecht, K. (2013). Elektronické učebnice a jejich současná nabídka. In Metodický portál RVP [online] 2013. [cit. 2014-03-10]. Dostupné z: http://spomocnik.rvp.cz/clanek/17409/ELEKTRONICKE-UCEBNICE-A.
  2. Bouck, E. C., Weng, P. & Satsangi, R. (2016). Digital versus traditional: Secondary students with visual impairments' perceptions of a digital algebra textbook. Journal of Visual Impairment & Blindness, 110(1), 41-52. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Dobler, E. (2015). E-textbooks. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 58(6), 482-491. doi:10.1002/jaal.391 Přejít k původnímu zdroji...
  4. Engbrecht, J. R. (2018). "Digital Textbooks Versus Print Textbooks". Culminating Projects in Teacher Development. 35. https://repository.stcloudstate.edu/ed_etds/35.
  5. Horsley, M. & Sikorova, Z. (2014). Classroom Teaching and Learning Resources: International Comparisons from TIMSS - A Preliminary Review. Orbis Scholae, 8(2), 43-60. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Hrabí, L., Vránová, O. & Müllerová, M. (2010). Kvalita současných učebnic přírodopisu z různých pohledů. e-Pedagogium, 10(4), 9-18. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Hrabí, L. (2007). Náročnost textu v učebnicích přírodopisu. In Maňák, J., Knecht, P. (ed.). Hodnocení učebnic. Brno: Paido. s. 98-108.
  8. Choppin, J., Carson, C., Borys, Z., Cerosaletti, C. & Gillis, R. (2014). A typology for analyzing digital curricula in mathematics education. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 2(1), 11-25. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Jančaříková, K. (2016). Problémy generace Z a alfa spojené s fenoménem odcizování člověka přírodě. Speciální pedagogika, 26(2), 131-134.
  10. Janoušková, E. (2008). Analýza učebnic zeměpisu. Dizertační práce. Brno: Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita.
  11. Jůvová, A. (2006). Měření didaktické vybavenosti učebnic přírodopisu pro šestý a sedmý ročník základní školy. In Maňák, J., Klapko, D. (eds). Učebnice pod lupou. Brno: Paido, 2006, s. 97-106.
  12. Klapko, D. (2006). Analýza učebnic dějepisu pro ZŠ jako evaluační nástroj k zefektivnění kvality didaktických textů. In Maňák, J., Klapko, D. (eds). Učebnice pod lupou. Brno: Paido, 2006, s. 53-72.
  13. Knecht, P. (2006). Hodnocení učebnic zeměpisu z pohledu žáků 2. stupně základní školy. In Maňák, J., Klapko, D. (eds). Učebnice pod lupou. Brno: Paido, 2006, s. 85-96.
  14. Lee, H. J., Messom, C. & Yau, K. A. (2013). Can an electronic textbooks be part of K-12 education? Challenges, technological solutions and open issues. Turkish Online Journal of Educational Technology - TOJET, 12(1), 32-44.
  15. Levickaitė, R. (2010). Generations X, Y, Z: How social networks form the concept of the world without borders. Vilnius: Gediminas Technical University.
  16. Lokar, M. (2015). The future of e-textbooks. International Journal for Technology in Mathematics Education, 22(3), 101-106. DOI: 10.1564/tme_v22.3.02. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Maňák, J. (2008). Funkce učebnice v moderní škole. In Knecht P., Janík T. Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
  18. McCrindle, M. (2014). The ABC of XYZ: Understanding the Global Generations. Sydney: University of New South Wales Press.
  19. Millar, M. & Schrier, T. (2015). Digital or Printed Textbooks: Which do Students Prefer and Why? Journal of Teaching in Travel & Tourism, 15(2), 166-185, DOI: 10.1080/15313220.2015.1026474 Přejít k původnímu zdroji...
  20. Petlák, E. (2004). Všeobecná didaktika. Bratislava: Iris.
  21. Průcha, J. (2017). Moderní pedagogika. Praha: Portál.
  22. Průcha, J. (2006). Učebnice, Teorie, výzkum a potřeby praxe. In Maňák J., Klapko D. (ed.), Učebnice pod lupou. Brno: Paido, s. 9-21.
  23. Průcha, J. (1998). Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido.
  24. Průcha, J. (1987) Učení z textu a didaktická informace. Praha: Academia.
  25. Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada.
  26. Slavin, A. (2015). Marketers: Forget about Millennials. Gen Z Has Arrived. Retrieved from http://women2.com/2015/08/07/engage-gen-z-users/?hvid=5LyrgK.
  27. Stará, J., Chvál, M. & Starý, K (2017). The Role of Textbooks in Primary Education. e-Pedagogium. 17(4), 60-69. Přejít k původnímu zdroji...
  28. Tannenbergová, P. (2011). Analýza didaktické vybavenosti učebnic dějepisu pro 6. a 7. ročník základní školy. Dizertační práce. Brno: Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita.
  29. Veverková, H. (2002). Učivo. In Kalhous Z., Obst O. (kol.). Školní didaktika. Praha: Portál, s. 121-148.
  30. Weinhöfer, M. (2011). Metoda tvorby učebnic zeměpisu pomocí analýzy učebnic zeměpisu a RVP ZV. Disertační práce. Brno: Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita.
  31. Zujev, D. D. (1983). Školnyj učebnik. Moskva: Pedagogika.
  32. 1. Nakladatelství FortunaKvasničková D., Pecina P., Froněk J., Jeník J. & Cais J. (2015). Ekologický přírodopis pro 6. ročník ZŠ. 128 s.
  33. Kvasničková D., Pecina P., Froněk J., Jeník J. & Cais J. (2019). Ekologický přírodopis pro 7. ročník ZŠ (1. část). 88 s.
  34. Kvasničková D., Pecina P., Froněk J., Jeník J. & Cais J. (2019). Ekologický přírodopis pro 7. ročník ZŠ (2. část). 72 s.
  35. Kvasničková D., Faierajzlová V., Froněk J. & Pecina P. (2016). Ekologický přírodopis pro 8. ročník ZŠ. 112 s.
  36. Kvasničková D., Tonika J., Froněk J. & Jeník J. (2009). Ekologický přírodopis pro 9. ročník ZŠ. 104 s.
  37. 2. Nakladatelství FrausČabradová V., Hasch F., Sejpka J. & Vaněčková I. (2003). Přírodopis pro 6. ročník základní školy a víceletá gymnázia. 120 s.
  38. Čabradová V., Hasch F., Sejpka J. & Vaněčková I. (2005). Přírodopis pro 7. ročník základní školy a víceletá gymnázia. 128 s.
  39. Vaněčková I., Skýbová J., Markvartová D. & Hejda T. (2006). Přírodopis pro 8. ročník základní školy a víceletá gymnázia. 128 s.
  40. Švecová M. & Matějka D. (2007). Přírodopis pro 9. ročník základní školy a víceletá gymnázia. 128 s.
  41. Pelikánová I., Čabradová V., Hasch F. & Sejpka J. (2015). Přírodopis pro 6. ročník základní školy a víceletá gymnázia, nová generace. 128 s.
  42. Pelikánová I., Čabradová V., Hasch F. & Sejpka J. (2015). Přírodopis pro 7. ročník základní školy a víceletá gymnázia, nová generace. 128 s.
  43. Pelikánová I., Skýbová J., Markvartová D., Hejda T., Vančata V. & Hájek M. (2016). Přírodopis pro 8. ročník základní školy a víceletá gymnázia, nová generace. 128 s.
  44. Švecová M. & Matějka D. (2017). Přírodopis pro 9. ročník základní školy a víceletá gymnázia, nová generace. 128 s.
  45. 3. Nakladatelství Nová škola, s. r. o.Musilová E., Konětopský A. & Vlk R. (2018). Přírodopis 6 (1. díl). 71 s.
  46. Vlk R. & Kubešová S. (2018). Přírodopis 6 (2. díl). 96 s.
  47. Rychnovský B., Odstrčil M., Popelková P. & Kubešová S. (2017). Přírodopis 7 (1. díl). 100 s.
  48. Hedvábná a kol. (2017). Přírodopis 7 (2. díl). 96 s.
  49. Drozdová E., Klinkovská L. & Lízal P. (2016). Přírodopis 8. 135 s.
  50. Matyášek J. & Hrubý Z. (2019). Přírodopis 9. 132 s.
  51. 4. Nakladatelství ProdosJurčák J., Froněk J. a kol. (1999). Přírodopis 6. 127 s.
  52. Jurčák J., Froněk J. a kol. (1999). Přírodopis 7. 143 s.
  53. Kantorek J., Jurčák J., Froněk J. a kol. (1999). Přírodopis 8. 127 s.
  54. Zapletal J., Janoška M., Bičíková L. & Tomančáková M. (2000). Přírodopis 9. 95 s.
  55. 5. Nakladatelství ScientiaDobroruka L. J., Cílek V., Hasch F. & Storchová Z. (2010). Přírodopis I pro 6. ročník základní školy. 127 s.
  56. Dobroruka L. J., Gutzerová N., Havel L., Kučera T. & Třeštíková Z. (2016). Přírodopis II pro 7. ročník základní školy. 151 s.
  57. Dobroruka L. J., Vacková B., Králová R. & Bartoš P. (2010). Přírodopis III pro 8. ročník základní školy. 159 s.
  58. Cílek V., Matějka D., Mikuláš R. & Ziegler V. (2000). Přírodopis IV pro 9. ročník základní školy. 135 s.
  59. 6. SPN - pedagogické nakladatelstvíČerník V., Hamerská M., Martinec Z. & Vaněk J. (2016). Přírodopis 6 pro základní školu. 120 s.
  60. Černík V., Hamerská M., Martinec Z. & Vaněk J. (2016). Přírodopis 7 pro základní školu. 136 s.
  61. Černík V., Martinec Z. & Vodová V. (2015). Přírodopis 8 pro základní školu. 80 s.
  62. Černík V., Martinec Z., Vítek J. & Vodová V. (2016). Přírodopis 9 pro základní školu. 104 s.
  63. 7. Vydavatelství Taktik International, s. r. o.Žídková H. & Knůrová K. (2017). Hravý přírodopis 6. Učebnice pro 6. ročník ZŠ a víceletá gymnázia. 124 s.
  64. Peterová D., Žídková H. & Knůrová K. (2018). Hravý přírodopis 7. Učebnice pro 7. ročník ZŠ a víceletá gymnázia. 124 s.
  65. Žídková H. & Knůrová K. (2018). Hravý přírodopis 8. Učebnice pro 8. ročník ZŠ a víceletá gymnázia. 120 s.
  66. Žídková H. & Knůrová K. (2019). Hravý přírodopis 9. Učebnice pro 9. ročník ZŠ a víceletá gymnázia. 120 s.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.