e-Pedagogium 2021, 21(1):7-22 | DOI: 10.5507/epd.2021.015
Vplyv vybraných faktorov na úroveň kyberšikany u žiakov stredných škôl
- a Katedra preprimárního a primárního vzdělávání, Pedagogická fakulta, Univerzita J. E. Purkyně, Pasteurova 1, 400 96 Ústí nad Labem
- b Katedra psychologie a patopsychologie, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc
- c Katedra pedagogických štúdií, Fakulta humanitných vied, Žilinská univerzita v Žiline, Univerzitná 8215/1, 010 26 Žilina, Slovensko
Kyberšikana patrí medzi javy, ktoré sú v súčasnej dobe neoddeliteľnou súčasťou výchovno-vzdelávacieho procesu. Cieľom výskumu bolo zistiť úroveň kyberšikany u žiakov stredných škôl, ďalej vplyv premenných ako osamelosť, gender, navštevovaný ročník, bydlisko, počet súrodencov, súčasný stav, vzdelanie otca a matky. Výskumnú vzorku tvorilo 269 žiakov stredných škôl. Ako výskumný nástroj bol použitý dotazník so škálovanými položkami Likertovho typu. Výsledky ukázali významný vplyv vybraných premenných a ich dopad je diskutovaný v závere štúdie. Tiež boli prezentované implikácie do praxe.
Klíčová slova: kvantitatívny prístup, kyberšikana, vplyv vybraných premenných žiaci stredných škôl.
The influence of selected variables on the level of cyberbullying at the high school students
Cyberbullying is one of the phenomena that are an inseparable part of the education process nowadays. The aim of the research was to determine the level of cyberbullying related to the upper-secondary level students, the impact of variables such as loneliness, gender, school grade, residence, number of siblings, present status, mother and father education. The survey sample was made up of 269 high school students. A questionnaire with Likert-type items was used as a research tool. The results showed an important influence of the selected variables and their impact is discussed at the end of the study. The implications to practice were presented as well.
Keywords: quantitative approach, cyberbullying, influence of selected variables, upper-secondary level students, high school students.
Vloženo: 21. červen 2020; Revidováno: 23. březen 2021; Přijato: 2. květen 2021; Zveřejněno: 2. červen 2021 Zobrazit citaci
Reference
- Aricak, O. T. (2009). Psychiatric Symptomatology as a Predictor of Cyberbullying among University Students. Egitim Arastirmalari-Eurasian Journal of Educational Research, 34(1), 167-184.
- Bauman, S., Toomey, R. B., & Walker, J. L. (2013). Associations among Bullying, Cyberbullying and Suicide in High School Students. Journal of Adolescence, 36(2), 341-350.
Přejít k původnímu zdroji...
- Beran, T., & Li, O. (2007). The Relationship Between Cyberbullying and School Bullying. Journal of Student Wellbeing, 1(2), 15-33.
Přejít k původnímu zdroji...
- Buelga, S., Martínez-Ferrer, B., & Musitu, G. (2016). Family Relationships and Cyberbullying. Cyberbullying Across the Globe, 99-114.
Přejít k původnímu zdroji...
- Cakirpaloglu, D. S., Čech, T., Kvintová, J., & Křeménková, L. (2019). Efekt copingových strategií na šikanu na pracovišti u učitelů základních škol. e-Pedagogium, 19(1), 14-25.
Přejít k původnímu zdroji...
- DiTommasso, E., Brannen, C., & Best, L. A. (2004). Measurement and validity characteristics of the short version of the Social and Emotional Loneliness Scale for Adults. Educational and Psychological Measurement, 64(1), 99-119.
Přejít k původnímu zdroji...
- Edwards, L., Kontostathis, A. E., & Fisher, Ch. (2016). Cyberbullying, Race/Ethnicity and Mental Health Outcomes: A Review of the Literature. Media and Communication, 4(3), 71-78.
Přejít k původnímu zdroji...
- Erdur-Baker, Ö. (2009). Cyberbullying and its Correlation to Traditional Bullying, Gender and Frequent and Risky Usage of Internet-Mediated Communication Tools. New Media & Society, 12(1), 109-125.
Přejít k původnímu zdroji...
- Fanti, K. A., Demetriou, A. G., & Hawa, V. V. (2012). A Longitudinal Study of Cyberbullying: Examining Risk and Protective Factors. European Journal of Developmental Psychology, 9(2), 168-181.
Přejít k původnímu zdroji...
- Field, A. (2000). Discovering Statistics using SPSS for Windows. London - Thousand Oaks - New Delhi: Sage Publications
- González-Calatayud, V. (2018). Victims of Cyberbullying in the Region of Murcia: a Growing Reality. Journal of New Approaches in Educational Research, 7(1), 10-16.
Přejít k původnímu zdroji...
- Haferkamp, N., Eimler, S. C., Papadakis, A. M., & Kruck, J. V. (2012). Men are from Mars, women are from Venus? Examining Gender Differences in Self-presentation on Social Networking sites. Cyberpsychology, Behavior and Social Networking, 15(2), 91-98.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hanuliaková et al. (2016). Stratégie tvorby bezpečnej školy. Praha: Martin Koláček - E-knihy jedou.
- Hoff, D. L., & Mitchell, S. N. (2009). Cyberbullying: Causes, Effects, and Remedies. Journal of Educational Administration, 47(5), 652-665.
Přejít k původnímu zdroji...
- Iceland, J., & Wilkes, R. (2006). Does Socioeconomic Status Matter? Race, Class, and Residential Segregation. Social Problems, 53(2), 248-273.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kopecká, I. (2015). Psychologie 3. díl: Učebnice pro obor sociální činnost. Praha: Grada.
- Kressa, J. (2018). Percipovaná sociální opora od spolužáků u vybraných rolí v šikaně. e-Pedagogium, 18(3), 44-52.
Přejít k původnímu zdroji...
- Li, Q. (2006). Cyberbullying in Schools: A Research of Gender Differences. School Psychology International, 27(2), 157-170.
Přejít k původnímu zdroji...
- Li, Q. (2007). Bullying in the New Playground: Research into Cyberbullying and Cyber Victimisation. Australasian Journal of Educational Technology, 23(4), 435-454.
Přejít k původnímu zdroji...
- MacDonald, Ch., & Roberts-Pittman, B. (2010). Cyberbullying Among College Students: Prevalence and Demographic Differences. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 9(2010), 2003-2009.
Přejít k původnímu zdroji...
- Makri-Botsari, E., & Karagiann, G. (2013). Cyberbullying in Greek adolescents: The Role of Parents. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116(2014), 3241-3253.
Přejít k původnímu zdroji...
- Mestre, M. V., Samper, P., Frias, M. D., & Tur, A. M. (2009). Are Women More Empathetic than Men? A Longitudinal Study in Adolescence. The Spanish Journal of Psychology, 12(1), 76-83.
Přejít k původnímu zdroji...
- Norman, J., & Connolly, J. (2011). Mimetic Theory and Scapegoating in the Age of Cyberbullying: The Case of Phoebe Prince. Pastoral Care in Education, 29(4), 287-300.
Přejít k původnímu zdroji...
- Patchin, J. W., & Hinduja, S. (2010). Cyberbullying and Self-Esteem. Journal of School Health, 80(12), 614-621.
Přejít k původnímu zdroji...
- Popović-Ćitić, B., Djurić, S., & Cvetković, V. (2011). The Prevalence of Cyberbullying among Adolescents: A Case Study of Middle Schools in Serbia. School Psychology International, 32(4), 412-424.
Přejít k původnímu zdroji...
- Procházka et al. (2014). Teorie a praxe poradenské psychologie. Praha: Grada.
- Robson, C., & Witenberg, R. T. (2013). The Influence of Moral Disengagement, Morally Based Self-Esteem, Age, and Gender on Traditional Bullying and Cyberbullying. Journal of School Violence, 12(2), 211-231.
Přejít k původnímu zdroji...
- Schneider, S. K., O'Donnell, L., Stueve, A., & Coulter, R. W. S. (2012). Cyberbullying, School Bullying and Psychological Distress: A Regional Census of High School Students. American Journal of Public Health, 102(1), 171-177.
Přejít k původnímu zdroji...
- Slonje, R., & Smith, P. K. (2008). Cyberbullying: Another Main Type of Bullying? Scandinavian Journal of Psychology, 49(2), 147-154.
Přejít k původnímu zdroji...
- Smith, P. K., Mahdavi, J., Carvalho, M., Fisher, S., Russell, S., & Tippett, N. (2008). Cyberbullying: its Nature and Impact in Secondary School Pupils. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 49(4), 376-385
Přejít k původnímu zdroji...
- Smith, P. K., Thompson, F., & Bhatti, S. (2012). Ethnicity, Gender, Bullying and Cyberbullying in English Secondary School Pupils. Studia Edukacyjne, 23(2012), 7-18.
- Ševčíková a kol. (2014). Děti a dospívající online: Vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada.
- Šléglová, V., & Černá, A. (2011). Cyberbullying in Adolescent Victims: Perception and Coping. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 5(2), 4.
- Tynes, B., Rose, A., & Williams, D. (2010). The Development and Validation of the Online Victimization Scale for Adolescents. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 4(2), 1-22.
- Wong, D. S. W., Chan, H. Ch., & Cheng, Ch. H. K. (2014). Cyberbullying Perpetration and Victimization Among Adolescents in Hong Kong. Children and Youth Services Review, 36(1), 133-140.
Přejít k původnímu zdroji...
- Walrave, M., & Heirman, W. (2011). Cyberbullying: Predicting Victimisation and Perpetration. Children & Society, 25(1), 59-72.
Přejít k původnímu zdroji...
- Young, R., & Sweeting, H. (2004). Adolescent Bullying, Relationships, Psychological Well-Being, and Gender-Atypical Behavior: A Gender Diagnosticity Approach. Sex Roles, 50(7/8), 525-537.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.