e-Pedagogium 2020, 20(3):46-55 | DOI: 10.5507/epd.2020.019
Jak se píše o inkluzi? Společné vzdělávání pohledem korpusové lingvistiky
- a Ústav bohemistických studií, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, náměstí Jana Palacha 1/2, 116 38 Praha 1, e-mail: vaclav.velcovsky@seznam.cz
Článek prostřednictvím korpusové analýzy popisuje aktuální podobu publicistických textů tematizujících inkluzi, resp. společné/inkluzivní vzdělávání. Podchycení novinářských strategií je klíčové pro pochopení dopadu, který mohou mít publicisté na celospolečenské ne/přijetí tohoto konceptu. Článek se zaměří především na diachronní frekvenci a vybrané kolokace. Vedlejším cílem je rovněž představení metod korpusové lingvistiky pro pedagogický výzkum.
Klíčová slova: inkluze, společné vzdělávání, inkluzivní vzdělávání, korpusová lingvistika, publicistika.
How is it Written about Inclusion? Joint Education from the Corpus Linguistics View
This paper describes the current form of journalistic texts on inclusion through the corpus analysis. Delineation of journalistic strategies is crucial for understanding the impact that journalists may have on society's non/acceptance of this concept. Article focuses primarily on diachronic frequencies and selected collocations. A secondary aim is to introduce methods of corpus linguistics for pedagogical research.
Keywords: Inclusion, Joint Education, Inclusive Education, Corpus Linguistics, Journalism.
Vloženo: 6. duben 2020; Revidováno: 15. září 2020; Přijato: 4. prosinec 2020; Zveřejněno: 31. prosinec 2020 Zobrazit citaci
Reference
- Kajela, M., Zezulková, E. (2016): Školská inkluze versus exkluze. Vybrané kontexty vzdělávánî sociálně vyloučených dětî a žáků s potřebou podpůrných opatřenî. Ostrava: Ostravská univerzita.
- Květoňová, L., Strnadová, I., Hájková, V. (2012): Cesty k inkluzi. Praha: Karolinum.
- Pančocha, K., Slepičková, L. (2016): Česká veřejnost a inkluzivnî vzdělávánî: postoje a jejich souvislosti optikou kvantitativnîho výzkumného šetřenî. In: Inkluze ve škole a společnosti jako interdisciplinární téma. Brno: Masarykova univerzita, s. 25-42.
- Potměšil, M. (2015): Pocity, postoje a obavy pedagogických pracovníků ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání. In: Inkluzivní vzdělávání v primární škole. Brno: Masarykova univerzita, s. 25-37.
- Slepičková, L., Pančocha, K. (2013): Aktéři školní inkluze. Brno: Masarykova univerzita.
- Šmelová, E. (2017): Společenské aspekty inkluze. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Štech, S. (2019): Analýza společného zdělávání v zrcadle dat. URL: http://stanislavstech.cz/?p=204 [2020-04-10].
- Tannenbergerová, M. (2016): Průvodce školnî inkluzî aneb Jak vypadá kvalitnî základnî škola současnosti? Praha: Wolters Kluwers.
- Vomáčková, H. (2015): Výzkumný pohled na inkluzi a její determinanty. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem.
- Vrubel, M. (2015): Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zdravotním postižením. Brno: Masarykova univerzita.
- Zámečníková, D., Vítková, M. (2015): Současné trendy v inkluzivnîm vzdělávánî se zaměřenîm na žáky se speciálnîmi vzdělávacîmi potřebami v ČR a v zahraničî - teorie, výzkum, praxe. Brno: Masarykova univerzita.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.