e-Pedagogium 2020, 20(2):59-69 | DOI: 10.5507/epd.2020.004
Dětské prekoncepty o fungování lidského těla
- a Tomáš Baťa University in Zlín,, Faculty of Humanities, Department of School Education, Štefánikova 5670, Zlín 760 01, e-mails: dalajkova@utb.cz; ptravnickova@utb.cz
Tato studie se zabývá prekoncepty dětí předškolního věku o fungování lidského těla. Práce je rozdělena do tří částí. První část představuje teoretická východiska dětských prekonceptů a zdůrazňuje význam těchto kognitivních struktur pro proces učení se dětí. Druhá část představuje řadu výzkumných studií, které ukazují možné metodické přístupy k tomuto fenoménu v prostředí mateřské školy. Třetí část představuje kvalitativní výzkum s využitím metod pojmového mapování, analýzy kresby dětí a interview s dětmi. V závěru této studie jsou představeny výsledky výzkumu a jsou popsány některé struktury dětských prekonceptů o dýchací, oběhové a trávicí soustavě.
Klíčová slova: dětské prekoncepty; Giordanův alosterický model; pojmové mapování.
Children's Preconceptions about the Functioning of the Human Body
This study is aimed at finding preconceptions of preschool children about the functioning of the human body. It is divided into three parts. The first part presents theoretical background and highlights the importance of children's preconceptions for the children's learning process. The second part presents a variety of empirical surveys that demonstrate possible methodological approaches. The third part presents qualitative research using conceptual mapping methods, analyses of children's drawings and interviews with children. Research findings are presented in the conclusion and some structures of children's preconceptions about respiratory, circulatory and digestive systems are described.
Keywords: Children's preconceptions; Giordan's allosteric model; conceptual mapping.
Vloženo: 2. říjen 2019; Revidováno: 19. únor 2020; Přijato: 23. březen 2020; Zveřejněno online: 5. červenec 2020; Zveřejněno: 1. listopad 2020 Zobrazit citaci
Reference
- Andersson, J., Löfgren, R., & Tibell A. E., L. (2019). What's in the body? Children's annotated drawings. Journal of Biological Education 54(2), 176-190. DOI: 10.1080/00219266.2019.1569082.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
- Čáp, J., & Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
- Gavora, P. (1992). Naivné teorie dieťaťa a ich pedagogické využitie. Pedagogika, 42(1), 95-102.
- Gellert, E. (1962). Children's conceptions of the contect and functions of the human body. Genetic Psychology Monographs, 65, 293-405.
- Dostál, J. (2013). Badatelsky orientovaná výuka jako trend soudobého vzdělávání. e-Pedagogium, 3, 81-93.
Přejít k původnímu zdroji...
- Doulík, P. (2005). Geneze dětských pojetí vybraných fenoménů. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně.
- Doulík, P., Škoda, J., & Hajerová, L. (2005). Výzkumné metody použitelné k diagnostice dětských pojetí. Technológia vzdelávania, 13(8), 2-9.
- Óskarsdóttir, G., et al. (2011). Children's ideas about the human body - A Nordic case study. Nordic Studies in Science Education, 7(2), 179-189.
Přejít k původnímu zdroji...
- Pupala, B., & Osuská, Ľ. (1997). Vývin detských koncepcií o tráviacej sústave a trávení. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 1, 35-46.
- Škoda, J., & Doulík, P. (2011). Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada.
- Toyama, N. (2000). "What are food and air like inside our bodies?": Children's thinking about digestion and respiration. International journal of behavioral development, 2(24), 222-230.
Přejít k původnímu zdroji...
- Turek, I. (2005). Inovácie v didaktike: príspevok k realizácii projektu Milénium vo vyučovacím procese na základných a stredných školách. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum v Bratislavě.
- Wiegerová, A., & Dalajková, A. (2017). How Food is Processed in the Human Body or Children's Concepts of How the Digetive Systém Works. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 237, 1582-1587.
Přejít k původnímu zdroji...
- Žoldošová, K. (2006). Východiska primárného prírodovedného vzdelávania. Trnava Bratislava: SAV.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.