e-Pedagogium 2019, 19(3):60-71 | DOI: 10.5507/epd.2019.023

"Bad girls", nebo vulnerabilní dívky? Jak vidíme dívky v pobytových programech speciálního školství?

Pavla Doležalová
Centrum epidemiologického a klinického výzkumu závislostí, Národní ústav duševního zdraví, Topolová 748, 250 67 Klecany

Článek se zabývá vulnerabilitou a rizikovostí adolescentních dívek v preventivních a léčebných programech speciálního školství. Zprvu je vymezeno období adolescence z hlediska vulnerability a je přiblížen koncept vulnerability. Dále jsou uvedeny určité rozdíly ve vulnerabilitě dívek a chlapců. Ve studii jsou shrnuty vybrané oblasti vulnerability adolescentních dívek i adolescentních matek, jako je například rizikové chování a stigmatizace. Následně jsou uvedeny oblasti rizikových a protektivních faktorů. Rovněž je věnována pozornost hlavním indikátorům vulnerability u adolescentních dívek. Schematicky jsou naznačeny možnosti prevence, včasné intervence, psychoterapie a léčby. Článek může být vhodný pro metodický a koncepční rozvoj dobré praxe.

Klíčová slova: Klíčová slova: vulnerabilita, adolescentní dívky, indikátory vulnerability, rizikové a protektivní faktory.

"Bad girls" or vulnerable girls? How do we see girls in special education programmes?

The paper addresses the vulnerability of adolescent girls in preventive and therapeutic programmes of special education. At first, adolescence is defined in terms of vulnerability and the concept of vulnerability is brought into closer focus. There are also some differences in the vulnerability of girls and boys. The study focuses on selected areas of vulnerability of adolescent girls and adolescent mothers, such as risky behaviours and stigmatization. Subsequently, the article presents areas of risk and protective factors. Attention is also paid to the main vulnerability indicators of adolescent girls. Possibilities of prevention, early intervention, psychotherapy and treatment are outlined by the schema. The paper may be appropriate for good practice and research.

Keywords: Key words: vulnerability, adolescent girls, vulnerability indicators, risk and protection factors.

Přijato: 27. říjen 2019; Zveřejněno: 1. listopad 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Doležalová, P. (2019). "Bad girls", nebo vulnerabilní dívky? Jak vidíme dívky v pobytových programech speciálního školství? e-Pedagogium19(3), 60-71. doi: 10.5507/epd.2019.023
Stáhnout citaci

Reference

  1. Arora, S., K.; Shah, D.; Chaturvedi, S., & Gupta, P. (2015). Defining and measuring vulnerability in young people. Indian Journal of Community Medicine. 40(3): 193-197. DOI: 10.4103/0970-0218. 158868. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Avuvika, E.; Masese, L., N.; Wanje, G.; Wanyonyi, J.; Nyaribo, B.; Omoni, G., et al. (2017). Barriers and Facilitators of Screening for Sexually Transmitted Infections in Adolescent Girls and Young Women in Mombasa, Kenya: A Qualitative Study. PLoS ONE 12(1): e0169388. https://doi.org/ 10.1371/journal.pone.0169388. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Barn, R., Mantovani, N. (2007). Young Mothers and the Care System: Contextualizing Risk and Vulnerability. The British Journal of Social Work, 37(2): 225-243, https://doi.org/10.1093/bjsw/bcl002. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Birdthistle, I., J.; Floyd, S.; Machingura, A.; Mudziwapasi, N.; Gregson, S. & Glynn, J., R. (2008). From affected to infected? Orphanhood and HIV risk among female adolescents in urban Zimbabwe. AIDS, 22(6): 759-66. doi: 10.1097/QAD.0b013e3282f4cac7. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Carney, T.; Browne, F., A.; Myers, B.; Kline, T., L.; Howard, B. & Wechsberg, W., M. (2018). Adolescent female school dropouts who use drugs and engage in risky sex: effects of a brief pilot intervention in Cape Town, South Africa. AIDS Care, 31(1): 77-84, DOI: 10.1080/09540121.2018.1500008. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Contractor, A., A., Layne, C., M., Steinberg, A., M., Ostrowski S., A., Ford, J., D., & Elhai, J., D. (2013). Do gender and age moderate the symptom structure of PTSD? Findings from a national clinical sample of children and adolescents. Psychiatry Research, 210(3): 1056-1064. Přejít k původnímu zdroji...
  7. European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction (2009), Preventing later substance use disorders in at-risk children and adolescents: a review of the theory and evidence base of indicated prevention. Thematic papers. Office for Official Publications of the European Communities, Luxembourg. Dostupné na: http://www.emcdda.europa.eu/publications/thematic-papers/indicated-prevention.
  8. Flores, E.; Tschann, J., M.; Dimas J., M.; Pasch, L., A., & de Groat, C., L. (2010). Perceived racial/ethnic discrimination, posttraumatic stress symptoms, and health risk behaviors among Mexican American adolescents. Journal of Counseling Psychology, 57(3): 264-273. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Goodburn E., A., & Ross, D., A. (2000). Young people's health in developing countries: A neglected problem and opportunity. Health Policy and Planning, 15(2): 137-144, https://doi.org/10.1093/heapol/15.2.137 Přejít k původnímu zdroji...
  10. Granot, M.; Yovell, Y.; Somer, E.; Beny, A.; Sadger, R.; Uliel-Mirkin, R., & Zisman-Ilani, Y. (2018): Trauma, attachment style, and somatization: a study of women with dyspareunia and women survivors of sexual abuse. BMC Womens Health. 18(1):29. DOI: 10.1186/s12905-018-0523-2. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Institute of Medicine. (2001). Exploring the Biological Contributions to Human Health: Does Sex Matter? Washington, DC: The National Academies Press. https://doi.org/10.17226/10028. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Johnson, S. L. et al. (2012): Creativity and bipolar disorder: Touched by fire or burning with questions? Clinical Psychology Review, 32(1): 1-12. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Klassen, A., F.; Miller., A.; & Fine, S. (2004). Health-related quality of life in children and adolescents who have a diagnosis of attention-deficit/hyperactivity disorder. Pediatrics, 114(5): e541-547. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Krch, F., D., & Csémy, L. (2006). Rodinné koreláty depresivity v adolescenci. Čes. a slov. Psychiat, 102(3): 130-136.
  15. Maccoby, E., E. (2004). Aggression in the Context of Gender Development. In Puttalaz, M. & Bierman, K., L. Aggression, Antisocial Behavior, and Violence among Girls. A Developmental Perspective. New York: The Guilford Press.
  16. Reisz, S.; Duschinsky, R., & Siegel, D., J. (2018). Disorganized attachment and defense: exploring John Bowlby's unpublished reflections. Attachment & Human Development, 20(2): 107-134. Reynolds, M. et al. (2005): Co-morbid post-traumatic stress disorder in a substance misusing clinical population. Drug Alcohol Dependence, 77(3): 251-258. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Fernández, Rodríguez M., A., Moreno, S., D., & Gómez, Y., F. (2018). The influence of gender roles in alcohol consumption: a qualitative study of adolescents and young adults in Asturias. Adicciones, XX(X).
  18. Scorgie, F. et al. (2017). From fear to resilience: adolescents' experiences of violence in inner-city Johannesburg, South Africa. BMC Public Health, 17(3): 51-64. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Solis, J. M.; Shadur, J. M.; Burns, A. R., & Hussong, A. M. (2012). Understanding the diverse needs of children whose parents abuse substances. Current Drug Abuse Reviews, 5(2): 135-147. Přejít k původnímu zdroji...
  20. UN, Gender Focus. (2017). Women and girls "far more vulnerable" in humanitarian crises. [online] [29. 5. 2018] Dostupné z: https://news.un.org/en/audio/2017/01/621432.
  21. Verdejo-García, A.; Lawrencebc, A., J., & Clark, L. (2008) Impulsivity as a vulnerability marker for substance-use disorders: Review of findings from high-risk research, problem gamblers and genetic association studies. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 32(4): 777-810. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Weiss, N., H.; Forkus, S., R.; Contractor, A., A., & Schick, M., R. (2018). Difficulties regulating positive emotions and alcohol and drug misuse: A path analysis. Addictive Behaviors, 84, 45-52. Přejít k původnímu zdroji...
  23. World Bank. (2006). Ensuring education access for orphans and vulnerable children: a planners' handbook (English). Ensuring Education Access for OVCS. Washington, DC: World Bank. [online] [8. 7. 2018] http://documents.worldbank.org/curated/en/124021468333940631/Ensuring-education-access-for-orphans-and-vulnerable-children-a-planners-handbook

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.