e-Pedagogium 2019, 19(2):21-31 | DOI: 10.5507/epd.2019.012

Děti v romských rodinách

Denisa Selickáa
a Katedra sociológie, Filozofická fakulta, Univerzita Konštantína Filozofa, B. Slančíkovej , 949 01 Nitra, Slovak Republic

Romové a romské rodiny mají nezastupitelnou roli ve vzdělávání svých dětí. Nemůžeme to účinně nahradit žádnou jinou sociální institucí, která by se snažila tuto roli převzít. V příspěvku prezentujeme názory odborníků. Důraz je kladen na postavení romského dítěte v rodině a jeho specifické rysy.

Klíčová slova: romská rodina, žák, role dítěte.

Children in Roma families

Romany people and families have an irreplaceable role in their children's education. We cannot replace this effectively with any other social institution that might possibly aim to take on this role. In the paper we present the opinions of experts. The focus is on the position of the Roma child in the family and the related specific features of this.

Keywords: Roma family, pupil, child's role.

Přijato: 5. srpen 2019; Zveřejněno: 1. září 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Selická, D. (2019). Děti v romských rodinách. e-Pedagogium19(2), 21-31. doi: 10.5507/epd.2019.012
Stáhnout citaci

Reference

  1. Balabánová, H. (1999). Romské děti v systému českého základního školství a jejich následná profesionální příprava a uplatnění. In Romové v České republice (1945-1998). Praha: Socioklub. Sešity pro sociální politiku.
  2. Cipro, M. (2001). Úvaha o výchově sociálně handicapovaných skupin. In Balvín, J. & Tancoš, J. Romové a sociální pedagogika: 18. setkání Hnutí R v Přerově a Levoči, 7.-9. června 2001. Ústí nad Labem: Hnutí R.
  3. Demeterová, H. (1998). Jak byli stvoření Romové. In Manuš, E. Jdeme dlouhou cestou. Praha: Arbor Vitae.
  4. Dubayová, M. (2001). Rómovia v procesoch kultúrnej zmeny. Prešov: PU.
  5. Fliegel, Ľ. (1992). Výchova a vzdelávanie rómskych detí v školskom systéme. In Mann, A. B. Neznámi Rómovia. Bratislava: Ister Science Press.
  6. Hamarová J. & Holkovič, Ľ. (1987). Rodina, spoločnosť, výchova. Bratislava: Veda.
  7. Klíma, P. (1988). Poznámky k vývoji, výchově a vzdělávaní romského dítěte. In Vágnerová, M., Šturma, J., & Klíma, P. Patopsychologie dítěte pro speciální pedagogy (2. přeprac. vyd., v SPN 1. vyd). Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  8. Liégeois, J. P. (1995). Rómovia, Cigáni, Kočovníci. Bratislava: Charis.
  9. Lužica, R. (2004). Rómska rodina. In Levická, J. Sociálna práca s rodinou. Trnava: Mosty a Trnavská univerzita.
  10. Lužica, R. (2004). Kapitoly z rómskej kultúry. Bratislava: Slovak Academic Press.
  11. Mann, A. B. (1992). Neznámi Rómovia. Bratislava: Ister Science Press.
  12. Mann, A. B. (2000). Rómsky dejepis. Bratislava: Kalligram, s. r. o.
  13. Matulay, S. (2000). Rómske etnikum. In Poláková, E. Rómovia včera dnes a zajtra. Zborník z konferencie Spišská Nová Ves. Nitra: UKF.
  14. Navrátil, P. (2003). Romové v české společnosti. Praha: Portál.
  15. Pocklanová, Z. (1992). Zo sekcie starostlivosti o deti z rómskych rodín. In Na pomoc učiteľom rómskych žiakov. Bratislava: Ústav informácií a prognóz školstva, mládeže a telovýchovy.
  16. Potočárová, M. (2008). Pedagogika rodiny. Bratislava: UK.
  17. Říčan, P. (1998). S Romy žít budeme - jde o to jak. Praha: Portál.
  18. Říčan, P. (2004). Cesta životem. Praha: Portál.
  19. Sekyt, V. (1998). Odlišnosti mentality Romů a původ těchto odlišností. In Šišková, T. (Ed.). Výchova k toleranci a proti rasizmu. Praha: Portál.
  20. Sumec M. (2005). Medzigeneračné vzťahy v súčasnej rodinnej kultúre. Rodina a zodpovedné rodičovstvo dnes, 9.
  21. Šarvajcová, M. (2015). Chudoba mladých ľudí ako celospoločenský problém. Nitra: UKF.
  22. Tomova, I. (1995). The Gypsies in the Transition Period. Sofia: International Center for Minority Studies and Intercutural Relations.
  23. Vágnerová, M. (1999). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
  24. Viková, L. (1996). Romská rodina z pohledu dětí ve věku 9-10 let. In Romano Džaniben, 3(1-2).
  25. Žáková, H. (1976). Některé poznatky z výzkumu sociální adaptace a příčin psychické retardace cikánských dětí. Ústí nad Labem: Ústav školských informací při MŠ ČSR.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.