e-Pedagogium 2019, 19(1):26-36 | DOI: 10.5507/epd.2019.003

Činitelé ovlivňující biofilní orientaci učitele a jeho přístup k (environmentální) výchově - přehled problematiky

Jana Létalová
Pedagogická fakulta MU

Cílem předloženého textu je poukázat na závažnost globální ekologické krize a zdůraznit potřebu biofilně orientované výchovy a vzdělávání jako jedné z cest k jejímu překonání. Článek přináší stručný přehled širokého spektra činitelů ovlivňujících biofilní zaměření člověka a vyzdvihuje specifickou roli učitele jako hlavního protagonisty účinné školní environmentální výchovy.

Klíčová slova: biofilní orientace, biofilní vzdělávání, environmentální výchova, ekologická krize.

Factors influencing teacher's biophilic orientation and his/her approach to (environmental) education - review of the issue

The aim of the paper is to point out the importance of the global ecological crisis and to emphasize the need for biophilic education as a possible way to overcome the crisis. The article provides a brief overview of a wide range of the factors influencing the an individual's biophilic orientation and highlights the specific role of the teacher as the main protagonist in effective school environmental education.

Keywords: biophilic orientation, biophilic education, environmental education, ecological crisis.

Přijato: 18. červen 2019; Zveřejněno: 22. červenec 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Létalová, J. (2019). Činitelé ovlivňující biofilní orientaci učitele a jeho přístup k (environmentální) výchově - přehled problematiky. e-Pedagogium19(1), 26-36. doi: 10.5507/epd.2019.003
Stáhnout citaci

Reference

  1. Emmott, S. (2013). 10 Billion. London: Penguin Books Ltd.
  2. Franěk, M. (2006). Výzkum antropocentrických a biocentrických postojů k přírodě v české populaci. In Strejčková, E. (Ed.), Výzkum odcizování člověka přírodě: závěrečná zpráva (s. 47-64). Praha: Toulcův Dvůr.
  3. Gough, N. (1999). Surpassing Our Own Histories: autobiographical methods for environmental education research. Environmental Education Research, 5(4), 407-418. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Hines, J., H. & Hungerford, H. R. &Tomera, A. N. (1986-1987). Analysis and synthesis of research on responsible environmental behavior: A meta-analysis. Journal of environmental education, 18(2), 1-8. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Horká, H. (2005). Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století, Brno: Masarykova univerzita.
  6. Hsu, S., J. (2017). Significant life experiences affect environmental action: A critical review of Taiwanese research. Japanese Journal of Environmental Education, 26(4), s. 51-56. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Hungerford, H., R. & Volk,T. L. (1990). Changing learners behavior through environmental education. Journal of environmental education, 21(3), 257-270. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Chawla, L. (1998). Significant life experiences revisited: a review of research on sources of environmental sensitivity. Journal of environmental education, 29(3), 11-21. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Chawla, L. (1999). Life paths into effective environmental action. Journal of environmental education, 31(1), 15-26. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Kahn, P. H. & Severson, R. L. & Ruckert, J. H. (2009). The human relation with nature and technological nature. Current directions in psychological science, 18(1), 37-42. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Komárek, S. (1995). Sto esejů o přírodě a společnosti. Praha: Nakladatelství Vesmír s. r. o.
  12. Krajhanzl, J. (2015). Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Brno: Lipka. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Kratochvíl, Z. (1994). Filosofie živé přírody. Praha: Hermann a synové.
  14. Kulich, J. & Dobiášová, M. (2003). Průzkum ekologické gramotnosti. Bedrník 1(2), 1-16.
  15. Kullmuss, A. & Agyeman, J. (2002). Mind the gap: Why do people act environmentally and what are the barriers to pro-environmental behavior. Environmental education research, 8(3), 239-260. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Palmer, J. (1995). Influences on pro-environmental practices. In J. Palmer & W. Goldstein & A. Cumow (Eds.), Planning education to care for the earth (s. 3-8). IUCN, Gland, Switzerland and Cambridge, UK.
  17. Payne, P. G. (1999). The significance of experience in SLE research. Environmental Education Research, 5(4), s. 365-381. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Soukup, P. & Jandová N. (2001). Češi a životní prostředí (na okraj jednoho výzkumu). In Šauer, P. (Ed.). Environmentální ekonomie, politika a vnější vztahy České republiky (s. 222-233). Praha: Nakladatelství a vydavatelství litomyšlského semináře.
  19. Steg, L. & Vlek, Ch. (2009). Encouraging pro-environmental behaviour: An integrative review and research agenda. Journal of environmental psychology, 29(3), 309-317. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Strejčková, E. (Ed.). (2005). Děti, aby byly a žily. Praha: Ministerstvo životního prostředí.
  21. Šmajs, J. (2011). Ohrožená kultura: Od evoluční ontologie k ekologické politice. Brno: Host.
  22. Tanner, T. (1980). Significant life experiences: A new research area in environmental education. Journal of environmental education, 11(4), 20-24. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.