e-Pedagogium 2018, 18(4):57-67 | DOI: 10.5507/epd.2018.045
Výsledky dotazníkového šetření zaměřeného na genderovou problematiku v literatuře pro děti a mládež a její reflexi v pedagogické praxi
- Mgr. Veronika Švecová, Doc. PhDr. Vlasta Řeřichová, CSc., Katedra českého jazyka a literatury, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, veronika.svecova04@upol.cz, vlasta.rerichova@upol.cz
Příspěvek prezentuje vybrané výsledky výzkumu zaměřeného na učitele českého jazyka na 2. stupni základních škol, jehož hlavním cílem bylo popsat aktuální stav a možnosti reflexe genderové problematiky v hodinách literární výchovy. Vyhodnocením výsledků získaných z nestandardizovaného dotazníku jsme získali odpovědi na pět stanovených výzkumných problémů. Výzkum se orientoval na faktory, které ovlivňují využití literárního textu jakožto média odrážejícího genderový řád společnosti v hodinách literární výchovy, a na faktory související s utvářením názorů vyučujících na genderové stereotypy v současné literatuře pro děti a mládež.
Klíčová slova: literární výchova, učitelé, gender, literatura pro děti a mládež, výzkum
Results of a questionnaire survey focused on gender issues in the literature for children and youth and its reflection in pedagogical practice
The paper presents selected results of a research focused on Czech language teachers at lower secondary schools, its main aim is to describe the current state and possibilities of the reflection of gender issues in literary education. By evaluating the results from a non-standardized questionnaire, we obtained answers to five identified research problems. The research is focused on the factors influencing the use of the literary text as a media reflecting the gender order of the society in literary education and the factors related to the formation of teachers' views on gender stereotypes in the current literature for children and youth.
Keywords: literary education, teachers, gender, literature for children and youth, research
Zveřejněno: 1. prosinec 2018 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada.
- Jacobs, K. (2004). Gender Issues In Young Adult Literature. Indiana Libraries, 23(2), 19-24. Retrieved from https://scholarworks.iupui.edu/handle/1805/1335
- Křížková, A. (2001). Genderová identita - základní definice, konstrukce, koncepty. Gender a výzkum, 2(3), 1-2. [online] Retrieved from https://www.genderonline.cz/uploads/111c5fcf226d2ed033ab618317aed562450a0489_rocnik02-3-2001.pdf
- Linhart, J. (Ed.). (1996). Velký sociologický slovník. Sv. 1, A-O. Praha: Karolinum.
- Průcha, J. (2002). Moderní pedagogika. Praha: Portál.
- Průcha, J. (Ed.). (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
- Průcha, J., Walterová, E. & Mareš, J. (2003). Pedagogický slovník. Praha: Portál.
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2016). Praha: MŠMT ČR. [online] Retrieved from http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf
- Renzetti, C. M. & Curran, D. J. 2003. Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.