e-Pedagogium 2018, 18(4):16-26 | DOI: 10.5507/epd.2018.042
Srovnání profesní kariéry učitelů dětí předškolního věku a učitelů na základních školách: kvalitativní výzkumné šetření
Cílem této studie bylo popsat vývoj kariéry učitelů dětí předškolního věku a učitelů na základních školách. Teoretická část této studie shrnuje znalosti o profesi učitele a vývoji profesní kariéry. Výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu jsou prezentovány v empirické části. Uvedené údaje byly získány prostřednictvím dvaceti hloubkových rozhovorů, které byly provedeny s učiteli a řediteli mateřských škol a učiteli a řediteli základních škol. Na základě analýzy a zpracování rozhovorů byly identifikovány kategorie, které zachycují různé kariéry učitelů. Zpracování a vyhodnocení získaných dat vedlo k vytvoření teoretického modelu kariérního postupu učitelů dětí předškolního věku a učitelů na základních školách.
Klíčová slova: profesní kariéra učitele, profese učitele, profesionalizace; rozhodující okamžiky
A Comparison of Professional Careers of Early Childhool Teachers: A Qualitative Investigation
The aim of this study was to describe the development of preschool and primary school teachers' careers. The theoretical portion of this study summarizes knowledge about a teacher's profession and the development of a teacher's career. The results of qualitatively oriented research are presented in the empirical portion. The researched data was obtained through twenty in-depth interviews that were conducted with teachers and kindergarten school directors, teachers, and head teachers at primary schools. By analysing and processing interviews, categories that capture the teachers' career paths were identified. The processing and evaluation of obtained data led to the creation of a theoretical model of the career path of preschool and primary school teachers.
Keywords: teacher professional career; teacher profession; professionalization; crucial moments
Zveřejněno: 1. prosinec 2018 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- Day, Ch., Calderhead, J., & Denicolo, P. (2012). Research on teacher thinking: understanding professional development. London: Routledge.
Přejít k původnímu zdroji...
- Deutscherová, B., & Wiegerová, A. (2016). Professionalization of teachers of preschools. 9th international conference of education, research and innovation. Book Series: ICERI Proceedings Pages: 1575-1580.
Přejít k původnímu zdroji...
- Huberman, M. (1995). Professional Careers and Prefessional Development: Some Intersections. In T. R. Guskey, & M. Huberman. Professional Development in Education: new paradigms and practies (193-224). New York: Teachers Colege Press.
- Lukášová, H. (2015). Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií.
- Sikes, P. J., Measor, L., & Woods, P. (1985). Teacher careers: crises and continuities. Philadelphia, PA: Falmer Press.
- Sinclair, C.; Dowson, M., & Mcinerney, D. M. (2006). Motivations to Teach: Psychometric. Perspectives across the First Semester of Teacher Education. Teachers College Record. 108(6), 1132-1154.
Přejít k původnímu zdroji...
- Šnýdrová, I. (2006). Manažerka a stres. Praha: Grada.
- Vašutová, J. (2004). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido.
- Wiegerová, A., & Gavora, P. (2014). Proč se chci stát učitelkou v mateřské škole? Pohled kvalitativního výzkumu. Pedagogická orientace, 24(4), 510-534.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.