e-Pedagogium 2018, 18(3):78-92 | DOI: 10.5507/epd.2018.034
Soukromé doučování z pohledu žáků českých základních škol. Výsledky dotazníkového šetření u žáků 9. tříd ZŠ ve Středočeském a Ústeckém kraji
- Mgr. Barbora Terreros, Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání, Myslíkova 7, 110 00 Praha 1, E-mail: bterreros@monedaunica.net
Cílem studie je deskripce stavu soukromého doučování, jeho míry a intenzity využívání v průběhu školní docházky. Klíčovou otázkou je typologie žáka poptávajícího soukromé doučování a faktory, které mají vliv na využívání soukromého doučování, zejména školní úspěšnost, příprava na přijímací zkoušky, socioekonomický a kulturní status rodiny. Studie je součástí quasi-longitudinálního výzkumu fenoménu soukromého doučování v České republice. Soukromé doučování je definováno jako výuka běžných školních předmětů za úplatu, nad rámec formálního vyučování. Výzkumný vzorek pro kvantitativní dotazníkové šetření tvořilo celkem 1016 žáků 9. tříd základních škol ve Středočeském a Ústeckém kraji. Výsledky šetření potvrzují vysokou míru využívání placeného individuálního doučování a také přípravných kurzů v průběhu 2. stupně základní školy v obou krajích.
Klíčová slova: soukromé doučování, individuální placené doučování, přípravné kurzy, stínové vzdělávání, formální vzdělávání
Private tutoring from the point of view of pupils in Czech elementary school. The results of the research of pupils in the 9th grade of elementary schools in the Central Bohemian and Ústí and Labem Regions
The study is part of a quasi-longitudinal research on the phenomenon of private tutoring in the Czech Republic. Private tutoring is defined as teaching regular school subjects for a fee beyond formal education. The aim of the study is to describe the state of private tutoring, its forms, extent and intensity during school attendance. The key question is the typology of the pupil requesting private tutoring and the factors influencing the use of private tutoring, especially school success, preparation for entrance examinations, socio-economic status and cultural capital of the family. A survey sample for the quantitative questionnaire survey consisted of 1,016 pupils in the 9th grade of primary schools in the Central Bohemian and Ústí nad Labem Regions. The results of the research confirmed a high rate of the use of paid tutoring, with respect to individual and preparatory courses, during the lower secondary level school attendance in both regions.
Keywords: Private tutoring, individual paid tutoring, preparatory courses, shadow education, formal education
Zveřejněno: 1. září 2018 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- Bray, M. (1999). The Shadow Education System: Private Tutoring and its Implications for Planners. Paris: UNESCO International Institute for Educational Planning.
- Długosz, P. (2016). Private Lessons as an Instrument for Middle Class Status Struggle in Post-socialist Societies: Poland and Ukraine Case Studies. Economics and Sociology. 9 (1): 173-191.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hille, A., Spieß, C. K., & Staneva, M. (June, 2016). More and more students, especially those from middle-income households, are using private tutoring. DIW Economic Bulletin. 6(6): 63-71. Dostupné na: http://hdl.handle.net/10419/127432.
- Kubánová, M. (2006). Country Report: Slovakia. In Open Society Institute, Silova, I., Būdienė, V., & Bray, M. Education in a Hidden Marketplace: Monitoring of Private Tutoring. Budapest: Education Support Program (ESP) of the Open Society Institute.
- Murawska, B., & Putkiewicz, E. (2006). Monitoring of private tutoring: Poland. Education in a Hidden Marketplace: Monitoring of private tutoring s. 257-277.
- Silova, I., Būdienė, V., & Bray, M. (2006). Education in a Hidden Marketplace: Monitoring of private tutoring. New York: Open Society Institute.
- Straková, J., & Greger, D. (2013). Faktory ovlivňující přechod žáků 5. ročníků na osmileté gymnázium. Orbis Scholae. 7(3): 73-85.
Přejít k původnímu zdroji...
- Šťastný, V. (2016). Private supplementary tutoring in the Czech Republic. European Education. 48(1): 1-22.
Přejít k původnímu zdroji...
- Šťastný, V., & Terreros, B. (2015). Analýza nabídky poskytovatelů soukromého doučování pro žáky základních a středních škol, Poster prezentovaný na 23. konferenci ČAPV, Plzeň.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.