e-Pedagogium 2018, 18(3):21-35 | DOI: 10.5507/epd.2018.029

Narušená komunikační schopnost dítěte ze sociálně znevýhodněného prostředí jako interdisciplinární problém. Možnosti sociálně pedagogických intervencí

Štefan Chudý, Alena Jůvová, Simona Bazalová
doc. Mgr. Štefan Chudý, Ph.D., PaedDr. Alena Jůvová, Ph.D., Ústav pedagogiky a sociálních studií, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, E-mail: stefan.chudy@upol.cz; alena.juvova@upol.cz
Bc. Simona Bazalová, 671 34 Horní Dunajovice 93, E-mail: simona.bazalova@seznam.cz

V tomto textu jsme se zaměřili na situaci, kdy narušená komunikační schopnost limituje zahájení školní docházky dítěte. Ve výzkumném kvalitativním šetření jsme se pokusili o komplexní popis a pochopení tohoto jevu, kdy nepříznivé sociální podmínky negativně ovlivňují dítě již od raného dětství. Vzhledem k tomu, že jde o závažný společenský problém s interdisciplinárním přesahem, je třeba vytvářet týmy odborníků, které pak poskytnou nezbytné intervence a podporu rodinám, v nichž tyto děti žijí.

Klíčová slova: resilience rodiny, rodinný stres, sociální znevýhodnění, dítě s narušenou komunikační schopností, interdisciplinární tým, sociálně pedagogické intervence

Disrupted communication ability of pre-primary children from disadvantaged backgrounds as an interdisciplinary problem

This paper focuses on the situation, when disrupted communication ability of children limits their start of the school attendance. In the research part, we present a comprehensive description and understanding of the phenomenon, when adverse social conditions negatively affect a child from early childhood. Since this is a serious problem with an interdisciplinary overlap, it is necessary to create teams of experts that then provide necessary interventions and support for families where these children live.

Keywords: family resilience, family stress, social disadvantage, child with disruptive communication ability, interdisciplinary team, social pedagogical interventions

Zveřejněno: 1. září 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Chudý, Š., Jůvová, A., & Bazalová, S. (2018). Narušená komunikační schopnost dítěte ze sociálně znevýhodněného prostředí jako interdisciplinární problém. Možnosti sociálně pedagogických intervencí. e-Pedagogium18(3), 21-35. doi: 10.5507/epd.2018.029
Stáhnout citaci

Reference

  1. Analýza sítě služeb pro práci s rodinami a dětmi [online]. Ministerstvo práce a sociálních věcí: SocioFactor s.r.o., 2014 [cit. 2018-01-31]. Dostupné z: www.mpsv.cz/files/clanky/17905/analyza.pdf
  2. Bazalová, S. (2016). Vliv sociálně znevýhodněného prostředí na rozvoj komunikačních kompetencí dětí předškolního věku. Bakalářská práce. Olomouc: PdF UP.
  3. Bechyňová, V. (2012). Sanace rodiny - multidisciplinární spolupráce.Aktuální otázky sociální politiky, sv. 6, s. 114-118.
  4. Bytešníková, I. (2012). Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada.
  5. Hanušová, J. & Hellebrandová, K. (2006). Interdisciplinární spolupráce. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí.
  6. Eichsteller, G. & Holthoff, S. (2012). The Art of Being a Social Pedagogue: Developing Cultural Change in Children's Homes in Essex. International Journal of Social Pedagogy, 1(1): 30-46. Available online: http://www.internationaljournalofsocialpedagogy.com. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Hendl, J. (2008). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2. aktualizované vydání. Praha: Portál.
  8. Hartl, P. & Hartlová, H. (2004). Psychologický slovník. 1. vydání. Praha: Portál.
  9. Hrubeš, J. (2014). Práce s rodinami v sociálně vyloučených lokalitách. Praha: Agentura pro sociální začleňování.
  10. Chudý, Š. (2007). Základné otázky kontextuálneho rámca vedného odboru sociálna pedagogika In Sociální pedagogika v teorii a praxi. Brno: IMS.
  11. Chudý, Š., Neumeister, P., & Jůvová, A. (2010). Vybrané diskurzy teorie a praxe ve vzdělávání a uplatnění sociálních pedagogů v kontextu pomáhajících profesí. Brno: Paido.
  12. Chudý, Š., Jůvová, A., & Neumeister, P. (2011). Vybrané diskurzy teorie a praxe ve vzdělávání a uplatnění sociálních pedagogů v kontextu pomáhajících profesí II. Brno: Paido.
  13. Klenková, J. (2006). Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada.
  14. Knotová, D. a kol. (2014). Úvod do sociální pedagogiky. Brno: MU.
  15. Kraus, B. (2014). Společnost, rodina a sociální deviace. Hradec Králové: Gaudeamus.
  16. Langmeier, J. & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada.
  17. Lašek, J. & Loudová, I. (2013). Rodina jako základ vývoje morálky a občanských postojů dětí. Hradec Králové: Gaudeamus.
  18. Lechta, V. a kol. (2003). Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.
  19. Lechta, V., et al. (2010). Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál.
  20. MKN-10: Mezinárodní klasifikace nemocí a přidružených zdravotních problémů: desátá revize. Aktualizované vydání k 1. 1. 2018. Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR 2017. Dostupné z: http://www.uzis.cz/katalog/klasifikace/mkn.
  21. MŠMT. (2016). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT.
  22. MŠMT. (2018). Školský zákon ve znění účinném od 1. 9. 2018. Dostupné z: http://www.msmt.cz/dokumenty-3/skolsky-zakon.
  23. MŠMT. (2017). Vyhláška ze dne 21. ledna 2016 o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění vyhlášky č. 270/2016 Sb. a vyhlášky č. 416/2017 Sb. Dostupné z: http://www.msmt.cz/dokumenty-3/vyhlaska-c-27-2016-sb-o-vzdelavani-zaku-se-specialnimi-2.
  24. Nedělníková, D. a kol. (2008). Metodická příručka pro výkon terénní sociální práce. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
  25. Patterson, J. M. (2002). Understanding Family Resilience. Journal of clinical psychology, 58(3): 233-246. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Petříčková, L. (2011). Metodika spolupráce multidisciplinárního týmu odborníků [online]. Plzeň: Diakonie ČCE - středisko Plzeň, Centrum SOS Archa, 2011 [cit. 2017-12-19]. Dostupné z: http://www.nadacesirius.cz/soubory/prilohy/Diakonie-metodika-multidisciplinarni-spoluprace.pdf
  27. Průcha, J. (ed.). (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
  28. Průcha, J. (2011). Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada.
  29. Strauss, A. L. & Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Podané ruce.
  30. Šimíčková-Čížková, J. (2003). Přehled vývojové psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého.
  31. Švaříček, R. & Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 1. Praha: Portál.
  32. Tománek, P. (2015). Rodina - výchova - spoločnosť: Výzvy a perspektívy. Brno: Tribun EU.
  33. Vitásková, K. (2013). Vybrané typy narušené komunikační schopnosti v interdisciplinárním přístupu. Olomouc: UP.
  34. Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum.
  35. Vítková, Rulíková, K. (2009). Metodické doporučení MPSV č. 9/2009 k sociální práci s ohroženou rodinou [online]. [cit. 2017-11-19]. Dostupné z: http://www.mpsv.cz/files/clanky/7273/Metodicke_doporuceni_MPSV_c-9.pdf
  36. Vrbová, R. a kol. (2015a). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené komunikační schopnosti. Olomouc: UP.
  37. Vrbová, R. a kol. (2015b). Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s narušenou komunikační schopností. Olomouc: UP.
  38. Vybíral, Z. (2005). Psychologie komunikace. Praha: Portál.
  39. Zezulková, E. (2015). Vybrané faktory komunikační kompetence žáků v primárním vzdělání. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik.
  40. Zíková, T. (2011). Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele mateřské školy. Plzeň: Západočeská univerzita.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.