e-Pedagogium 2018, 18(3):14-20 | DOI: 10.5507/epd.2018.028

Diagnostika percepce mluvené řeči u osob s neurogenními poruchami komunikace

Lucie Václavíková
Mgr. Lucie Václavíková, Ústav speciálněpedagogických studií, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Žižkovo náměstí 5, 771 40 Olomouc, E-mail: lucie.vaclavikova03@upol.cz

Porozumění mluvené řeči je stěžejním bodem diagnostiky v logopedické praxi u osob s neurogenními poruchami komunikace, zejména u osob s afázií. Je její nezbytnou součástí z hlediska diferenciálně diagnostického, následného sestavení intervenčního plánu, i prognostického. V tomto příspěvku jsou prezentovány diagnostické nástroje užívané v České republice u osob s neurogenními poruchami komunikace, jejichž součástí je mj. vyšetření percepce mluvené řeči. Dále je představena česká adaptace původního slovenského testu zaměřeného na vyšetření porozumění mluvené řeči na úrovni vět, který byl publikován v roce 2015. Do budoucna se očekává rozšíření testu v klinické praxi. Výzkum je podpořen specifickým výzkumným projektem IGA_PdF_2018_024.

Klíčová slova: diagnostika, neurogenní poruchy komunikace, porozumění řeči, Test porozumenia viet, adaptace

Diagnostics of speech comprehension in persons with neurogenic communication disorders

In terms of speech and language pathology, the main point of diagnostics in persons with neurogenic communication disorders - especially with aphasia - is a speech comprehension. The assessment of this difficulty is indispensable due to making differential diagnostics, establishing therapeutic plan and prognosis. This article presents the diagnostic tools containing speech comprehension used in persons with neurogenic communication disorders in the Czech Republic. In addition, the Czech adaptation of the original Slovak test for speech comprehension at the sentence level, which was published in 2015, is presented. In the future, it is expected to extend the test into clinical practice. The research is supported by IGA_PdF_2018_024.

Keywords: speech comprehension. diagnostics, neurogenic communication disorders, Test porozumenia viet ("Sentence Comprehension Test"), adaptation

Zveřejněno: 1. září 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Václavíková, L. (2018). Diagnostika percepce mluvené řeči u osob s neurogenními poruchami komunikace. e-Pedagogium18(3), 14-20. doi: 10.5507/epd.2018.028
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bolceková, E., Preiss, M. & Krejčová, L. (2015). Token test pro děti a dospělé. Otrokovice: Propsyco.
  2. Brustmannová, S. a kol. (2017). Token test - validační studie české verze u osob vyššího věku a pacientů s neurodegenerativním onemocněním mozku. Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie, 80/113 (3): 300-306. Dostupné z: http://www.csnn.eu/ceska-slovenska-neurologie-clanek/token-test-validacni-studie-ceske-verze-u-osob-vyssiho-veku-a-pacientu-s-neurodegenerativnim-onemocnenim-mozku-60991?confirm_rules=1. DOI: 10.14735/amcsnn2017300. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Cséfalvay, Z. (2016). Afázia. In Kerekrétiová, A. et al., Logopédia. Bratislava: Univerzita Komenského.
  4. Cséfalvay, Z. & Košťálová, M. (2013). Diagnostika afázie. In Cséfalvay, Z. et al., Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Praha: Portál.
  5. Cséfalvay, Z. (2003). Diagnostika afázie. In Lechta, V. et al., Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.
  6. Košťálová, M. (2015). Vývoj a použití standardizovaných nástrojů pro diagnostiku neurogenních poruch komunikace. Brno: LF MU. Dostupné z: http://theses.cz/id/1buesm/.
  7. Košťálová M., Bednařík, J., Mechl, M., Voháňka, S. & Šnábl, I. (2006). Multimediální atlas poruch řeči a příbuzných kognitivních funkcí. Brno: Masarykova univerzita. Dostupné z: http://portal.med.muni.cz/clanek-312-multimedialni-vyukovy-atlas-poruch-reci-a-pribuznych-kognitivnich-funkci.html.
  8. Manasco, M. H. (Ed.). (2016). Introduction to neurogennic communication disorders. Burlington: Jones and Bartlett Publisher, Inc.
  9. Marková, J. et al. (2015). Analýza porozumenia viet v slovenčine: test porozumenia viet s normami. Bratislava: Univerzita Komenského.
  10. Obereignerů, R. (2013). Afázie a přidružené poruchy symbolických funkcí. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  11. Szatloczki, G., Hoffmann, I., Vincze, V., Kalman, J. & Pakaski, M. (2015). Speaking in Alzheimer's Disease, is That an Early Sign? Importance of Changes in Language Abilities in Alzheimer's Disease. Front. Aging Neurosci., 7. Dostupné z: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnagi.2015.00195/full. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.