e-Pedagogium 2018, 18(3):14-20 | DOI: 10.5507/epd.2018.028

Diagnostics of speech comprehension in persons with neurogenic communication disorders

Lucie Václavíková
Mgr. Lucie Václavíková, Ústav speciálněpedagogických studií, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Žižkovo náměstí 5, 771 40 Olomouc, E-mail: lucie.vaclavikova03@upol.cz

In terms of speech and language pathology, the main point of diagnostics in persons with neurogenic communication disorders - especially with aphasia - is a speech comprehension. The assessment of this difficulty is indispensable due to making differential diagnostics, establishing therapeutic plan and prognosis. This article presents the diagnostic tools containing speech comprehension used in persons with neurogenic communication disorders in the Czech Republic. In addition, the Czech adaptation of the original Slovak test for speech comprehension at the sentence level, which was published in 2015, is presented. In the future, it is expected to extend the test into clinical practice. The research is supported by IGA_PdF_2018_024.

Keywords: speech comprehension. diagnostics, neurogenic communication disorders, Test porozumenia viet ("Sentence Comprehension Test"), adaptation

Published: September 1, 2018  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Václavíková, L. (2018). Diagnostics of speech comprehension in persons with neurogenic communication disorders. e-Pedagogium18(3), 14-20. doi: 10.5507/epd.2018.028
Download citation

References

  1. Bolceková, E., Preiss, M. & Krejčová, L. (2015). Token test pro děti a dospělé. Otrokovice: Propsyco.
  2. Brustmannová, S. a kol. (2017). Token test - validační studie české verze u osob vyššího věku a pacientů s neurodegenerativním onemocněním mozku. Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie, 80/113 (3): 300-306. Dostupné z: http://www.csnn.eu/ceska-slovenska-neurologie-clanek/token-test-validacni-studie-ceske-verze-u-osob-vyssiho-veku-a-pacientu-s-neurodegenerativnim-onemocnenim-mozku-60991?confirm_rules=1. DOI: 10.14735/amcsnn2017300. Go to original source...
  3. Cséfalvay, Z. (2016). Afázia. In Kerekrétiová, A. et al., Logopédia. Bratislava: Univerzita Komenského.
  4. Cséfalvay, Z. & Košťálová, M. (2013). Diagnostika afázie. In Cséfalvay, Z. et al., Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Praha: Portál.
  5. Cséfalvay, Z. (2003). Diagnostika afázie. In Lechta, V. et al., Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.
  6. Košťálová, M. (2015). Vývoj a použití standardizovaných nástrojů pro diagnostiku neurogenních poruch komunikace. Brno: LF MU. Dostupné z: http://theses.cz/id/1buesm/.
  7. Košťálová M., Bednařík, J., Mechl, M., Voháňka, S. & Šnábl, I. (2006). Multimediální atlas poruch řeči a příbuzných kognitivních funkcí. Brno: Masarykova univerzita. Dostupné z: http://portal.med.muni.cz/clanek-312-multimedialni-vyukovy-atlas-poruch-reci-a-pribuznych-kognitivnich-funkci.html.
  8. Manasco, M. H. (Ed.). (2016). Introduction to neurogennic communication disorders. Burlington: Jones and Bartlett Publisher, Inc.
  9. Marková, J. et al. (2015). Analýza porozumenia viet v slovenčine: test porozumenia viet s normami. Bratislava: Univerzita Komenského.
  10. Obereignerů, R. (2013). Afázie a přidružené poruchy symbolických funkcí. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  11. Szatloczki, G., Hoffmann, I., Vincze, V., Kalman, J. & Pakaski, M. (2015). Speaking in Alzheimer's Disease, is That an Early Sign? Importance of Changes in Language Abilities in Alzheimer's Disease. Front. Aging Neurosci., 7. Dostupné z: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnagi.2015.00195/full. Go to original source...

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.