e-Pedagogium 2018, 18(2):96-108 | DOI: 10.5507/epd.2018.023
Emoční stav středoškolských studentů v edukačním procesu v kontextu se školní pohybovou aktivitou
- Mgr. Radim Žatka, Institut aktivního životního stylu, Fakulta tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci, Tř. Míru 117, 771 47 Olomouc-Neředín, e-mail: radim.zatka@gmail.com, tel.: +420 774 229 079
Na současné školní vzdělávání jsou kladeny stále větší nároky, což je v kontextu s nárůstem civilizačních chorob u dětí a mládeže výzvou k zásadním změnám ve školním životním stylu. Cílem příspěvku je poukázat na fakt, že škola v edukačním procesu, v rámci školních vyučovacích předmětů, působí na edukanty i stresově a že je proto povinností pedagogů hledat možnosti účinné kompenzace tohoto psychického zatížení. Výzkum byl realizován na 21 středních školách v České republice a 11 v Polsku a celkem bylo do studie zařazeno 4 784 participantů. Výsledky ukázaly, že edukanti jsou nejvíce vystaveni stresu v přírodovědných vyučovacích předmětech. Toto psychické zatížení není kompenzováno v rámci denní PA zejména u děvčat. Vedení škol a všichni pedagogové by se měli více zabývat kompenzací psychického zatížení edukantů v edukačním procesu a jistý přínos by se mohl očekávat od tvorby školních pohybových programů a jejich efektivní realizací.
Klíčová slova: Sedavé chování, psychické zatížení, stress, well-being, kompenzace, vyučovací předměty
Mental Load of Secondary School Students in Educational Process in the Context of School Physical Activity
Demands for current school education are increasing, which is a challenge to fundamental changes in school life style in the context of the rise of civilisation diseases in children and youth. The aim of this paper is to point out that the school in the educational process, within the school subjects, also acts on the students as a stressor. Furthermore, the paper aims to highlight the danger of negative impact of mental load on adolescents' physical activity, in particular, among girls of adolescent age. Therefore, it is the responsibility of educators to look for ways to effectively compensate for this psychological burden. The research was conducted at 21 secondary schools in the Czech Republic and 11 in Poland, and a total of 4,784 participants were included in the study. The results have shown that students are most exposed to stress in natural science subjects. This psychological burden is not compensated for in the context of daily physical activity, especially among girls. The management of school and educators should be more concerned with compensating for the psychological burden of students in the educational process, and a certain benefit could be expected from the development of school physical activity programs and their effective implementation.
Keywords: Sedentary behaviour, psychological burden, stress, well-being, compensation, school subjects
Zveřejněno: 1. červen 2018 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- Carrera-Bastos, P., Fontes-Villalba, M., O'Keefe, J. H., Lindeberg, S., & Cordain, L. (2011). The Western diet and lifestyle and diseases of civilization. Research Reports in Clinical Cardiology, 2, 15-35. doi: 10.2147/RRCC.S16919n
Přejít k původnímu zdroji...
- Chalupníková, R. (2015). Postoj žáků k fyzice a možnost jeho formování (Doctoral dissertation). Retrieved from https://theses.cz/id/hvlhb2/STAG85660.pdf
- Chvál, M. (2013). Změna postojů českých žáků k matematice během školní docházky. Orbis Scholae, 7(3), 49-71.
Přejít k původnímu zdroji...
- Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (Second Edition). New York, NY: Lawrence Erlbaum Associates.
- Council on School Health (2013). The crucial role of recess in school. Pediatrics, 131, 183-188.
Přejít k původnímu zdroji...
- Crone, D., Smith, A., & Gough, B. (2006). The physical activity and mental health relationship - a contemporary perspective from qualitative research. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica, 36(3), 29-35.
- European Commission. (2008). EU Physical Activity Guidelines: Recommended Policy Actions in Support of Health-enhancing Physical Activity. Brussels, Belgium: Education and Culture DG.
- Frömel, K., Kudláček, M., Groffik, D., Svozil, Z., Šimůnek, A., & Garbaciak, W. (2017). Promoting healthy lifestyle and well-being in adolescents through outdoor physical activity. International Journal of Environmental Research and Public Health, 14, 1-15.
Přejít k původnímu zdroji...
- Frömel, K., Svozil, Z., Chmelík, F., Jakubec, L., & Groffik, D. (2016). The role of physical education lessons and recesses in school lifestyle of adolescents. Journal of School Health, 86(2), 143-151.
Přejít k původnímu zdroji...
- Frömel, K., Chmelík, F., Jakubec, L., Svozil, Z., Groffik, D., & Skalik, K. (2011). Objektivizace monitoringu pohybové aktivity (na příkladě výzkumu sedavého chování adolescentů). Retrieved from http://web.ftvs.cuni.cz/pozvanky/pedagkinantropologie/Sborniky/Ped_kin13/Texty/Fr%C3%B6mel%20et%20al..pdf
- Fulton, J. E., Carlson, S. A., Ainsworth, B. E., Berrigan, D., Carlson, C, Dorn, J. M., & Wendel, A. (2016). Strategic priorities for physical activity surveillance in the United States. Medicine and Science in Sports Exercise, 48(10), 2057-2069. doi: 10.1249/MSS.0000000000000989
Přejít k původnímu zdroji...
- Gidlow, C. J., Cochrane, T., Davey, R., & Smith, H. (2008). In-school and out-of-school physical activity in primary and secondary school children. Journal of Sports Sciences, 26(13), 1411-1419.
Přejít k původnímu zdroji...
- Groffik, D., Sigmund, E., Frömel, K., Chmelík, F., & Lokvencová, P. N. (2012). The contribution of school breaks to the all-day physical activity of 9- and 10-year-old overweight and non-overweight children. International Journal of Public Health, 57(4), 711-718.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kudláček, M., Frömel, K., Jakubec, L., & Groffik, D. (2016). Compensation for adolescents' school mental load by physical activity on weekend days. International Journal of Environmental Research and Public Health, 13, 1-12.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kwon, S., Burns, T. L., Levy, S. M., & Janz, K. F. (2012). Breaks in sedentary time during childhood and adolescence: Iowa Bone Development Study. Medicine and Science in Sports Exercise, 44(6), 1075-1080. doi:10.1249/MSS.0b013e318245ca20
Přejít k původnímu zdroji...
- Lokvencová, P. N., Frömel, K., Chmelík, F., Groffik, D., & Bebčáková, V. (2011). School and weekend physical activity of 15-16 year old Czech, Slovak and Polish adolescents. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica, 41(3), 39-45.
Přejít k původnímu zdroji...
- Navrátilová, M., & Výsmek, R. (2012). Názory žáků a žákyň středních škol na kvalitu vzdělávání. Retrieved from https://www.zkola.cz/management/omsrlz/mezinarodnispolupracezlk/Documents/Zpr%C3%A1va%20z%20dotazn%C3%ADkov%C3%A9ho%20%C5%A1et%C5%99en%C3%AD%20I.pdf
- Neuls, F. (2008). Validity and reliability of "step count" function of the ActiTrainer activity monitor under controlled conditions. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica, 38(2), 55-64.
- Pate, R. R., Flynn, J. I., & Dowda, M. (2016). Policies for promotion of physical activity and prevention of obesity in adolescence. Journal of Exercice Science & Fitness, 14, 47-53.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ramstetter, C. L., Murray, R. & Garner, A. S. (2010). The crucial role of recess in schools. Journal of School Health, 80(11), 517-526.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ridgers, N. D., Salmon, J., Parrish, A. M., Stanley, R. M., & Okely, A. D. (2012). Physical activity during school recess: A systematic review. American Journal of Preventive Medicine, 43(3), 320-328. doi: 10.1016/j.amepre.2012.05.019
Přejít k původnímu zdroji...
- Rusek, M. (2013). Výzkum postojů žáků středních škol k výuce chemie na základních školách (Doctoral dissertation). Retrieved from www.scied.cz/index.php/scied/article/viewFile/21/20
- Salmela-Aro, K. & Tynkkynen, L. (2012). Gendered pathways in school burnout among adolescents. Journal of adolescence, 35(4), 929-939.
Přejít k původnímu zdroji...
- Svozil, Z., Frömel, K., Chmelík, F., Jakubec, L., Groffik, D., & Šafář, M. (2015). Mental load and its compensation by physical activity in adolescents at secondary schools. Central European Journal of Public Health, 23, 44-49.
Přejít k původnímu zdroji...
- Tavares, W. & Eva, K. W. (2013). Exploring the impact of mental workload on rater-based assessments. Advances in Health Sciences Education: Theory and Practice, 18(2), 291-303.
Přejít k původnímu zdroji...
- The Global Burden of Disease Child and Adolescent Health Collaboration. (2017). Child and adolescent health from 1990 to 2015. Findings from the Global Burden of Diseases, Injuries, and Risk Factors 2015 Study. JAMA Pediatrics, 171(6), 573-592. doi:10.1001/jamapediatrics.2017.0250
Přejít k původnímu zdroji...
- Tudor-Locke, C., Craig, C. L., Brown, W. J., Clemes, S. A., De Cocker, K., Giles-Corti, B., & Blair, S. N. (2011). How many steps/day are enough? For adults. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 8, 79-95. doi: 10.1186/1479-5868-8-79.
Přejít k původnímu zdroji...
- U. S. Department of Health and Human Services. (2008). 2008 Physical Activity Guidelines for Americans. Be Active, Healthy, and Happy! Washington, DC: Author.
- U. S. Department of Health and Human Services. (2010). Healthy people 2020. Washington, DC: Author.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.