e-Pedagogium 2018, 18(2):74-85 | DOI: 10.5507/epd.2018.021

Domácí příprava dítěte na vyučování - pohledy rodičů. Sledovaná nebo opomíjená problematika ve vzdělávání?

Barbora Petrů Puhrová
Mgr. Barbora Petrů Puhrová, Department of School Education, Faculty of Humanities, Tomas Bata University in Zlín, Štefánikova 5670, 760 01 Zlín, Czech Republic, E-mail: petru_puhrova@utb.cz

Cílem příspěvku je poukázat v českém prostředí na málo zkoumanou problematiku domácí přípravy jakožto významného článku v procesu vzdělávání dítěte. Zaměřujeme se na proměnu přístupů rodiče k této společné činnosti rodiče a dítěte a výzkumným popisem strategií rodičů k dosažení stanovených cílů v domácí přípravě. Teoretická východiska představují hlavní subjekt domácí přípravy - rodiče s akcentem na sociální kontext rodiny a specifikaci zapojení rodiče do domácí přípravy v kontextu rozdílnosti vzdělání, sociokulturního prostředí rodiče a vlivu domácí přípravy na úspěšnost ve vzdělávání dítěte. V rámci kvalitativně orientovaného výzkumného šetření formou interview s vybranými rodiči žáků prvního stupně základní školy poukazujeme na způsoby intervence rodiče v domácí přípravě ovlivněné individuálními strategiemi rodiče. Rodiči vnímané formy a způsoby zapojení do domácí přípravy jsou představovány jako konkrétní příklady výsledků výzkumného šetření. Z výsledků rozhovorů s 15 převážně vysokoškolsky vzdělanými rodiči vyplývá, že aspekty zapojení rodiče do domácí přípravy jsou jednoznačně strukturovány podle rozdílnosti osobních a profesních podmínek i preferencí rodiče s dítětem na primárním stupni vzdělávání.

Klíčová slova: domácí příprava; domácí úkoly; rodina, zapojení rodičů; rozhovor

Child's home preparation for school - views of parents. Followed, or unheeded issue in education?

The aim of this article is to address a rarely researched area of home preparation in the Czech environment. The area has a significant role in the education process of the child. The article focuses on the shift in the parent's approach to this joint effort of the child and parent and the research description of strategies parents apply to reach the goals set for home preparation. The theoretical bases for the article are the main subjects of home preparation-parents accenting the social context of their family and the specification of the parent's involvement in home preparation in the context of differences in education, sociocultural environment of the parent and the influence of home preparation on the child's success in education. In the qualitative research through interviews with selected parents of lower primary school pupils we show the means of the parent's intervention in home preparation influenced by individual strategies of the parent. The forms and means of involvement in home preparations perceived by parents are presented as particular examples of the research results. The results of interviews with 15 mostly university educated parents show that the aspects of the parent's involvement in home preparations are clearly structured according to the differences in personal and professional conditions and preferences of the parent with the child at lower primary school.

Keywords: home preparation; homework; family; parent involvement; interview

Zveřejněno: 1. červen 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Puhrová, B.P. (2018). Domácí příprava dítěte na vyučování - pohledy rodičů. Sledovaná nebo opomíjená problematika ve vzdělávání? e-Pedagogium18(2), 74-85. doi: 10.5507/epd.2018.021
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bělohradská, J., Solfronk, J., & Urbánek, P. (2001). Problematika zatíženosti žáků základní školy domácí přípravou. In: Nové možnosti vzdělávání a pedagogický výzkum. Sborník z IX. celostátní konference ČAPV s mezinárodní účastí. pp. 264-268. Ostrava: Pedagogická fakulta OU.
  2. Carlson, C. (2006). Best models of family therapoy: A vehicle for educators to enhance relationships with families. In Bray, J., & Stanton, M. (2013). The Wiley-Blackwell Handbook of Family Psychology. West Sussex: Blackwell Publishing Ltd.
  3. Carvalho, M. (2001). Rethinking Family-School Relations. A Critique of Parental Involvement in Schooling. New york: Routledge.
  4. Desforges, C., & Abouchaar, A. (2003). The impact of parental involvement, parental support and family education on pupil achievement and adjustment: a literature review. Retriewed from http://bgfl.org/bgfl/custom/files_uploaded/uploaded_resources/18617/Desforges.pdf
  5. Farrell, A., & Danby, S. (2015). How does homework "work" for young children? Childrens' accounts of homework in their everyday lives. Retriewed from http://dx.doi.org/10.1080/01425692.2013.814532 Přejít k původnímu zdroji...
  6. Figueiredo, C., & Valadão Dias, F. (2012). Families: Influences in Children's Development and Behaviour, From Parents and Teachers' Point of View. Retriewed from https://eric.ed.gov/?id=ED539404
  7. Froiland, J. M. (2013). Parents' Weekly Descriptions of Autonomy Supportive Communicatin: Promoting Children's Motivation to Learn and Positive Emotions. Springer Science+Business Media. DOI 10.1007/s10826-013-9819x Přejít k původnímu zdroji...
  8. Grolnick, W., Benjet, C., K. C., & Apostoleris, N. (1997). Predictors of Parental Involvement in Children's Schooling. American Psychological Association, 89(3), 538-548. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Grolnick, W. S., & Slowiaczek, M. L. (1994). Parents' Involvement in Children's Schooling: A Multidimensional Conceptualization and Motivational Model. Child Development, 65(1), 237-252. DOI: 10.1111/j.1467-8624.1994.tb00747.x Přejít k původnímu zdroji...
  10. Holte, K. L. (2016). Homework in Primary School: Could It Be Made More Child-Friendly? Studia Paedagogika, 21(4), 13-33. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Cheung, C. S., & Pomerantz, E. (2012). Why Does Parents' Involvement Enhance Children's Achievement? The Role of Parent-Oriented Motivation. Journal of Educational Psychology, 104(3), 820-832. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Jursová, J. Domácí studijní činnost z pohledu žáků 2. stupně ZŠ. In: Kam směřuje současný pedagogický výzkum? Sborník z XVIII. celostátní konference ČAPV. Liberec: Technická univerzita, 2011.
  13. Kaščák, O., & Betáková, E. (2014). Vzdelávanie a školovanie v ranom veku v sociálne diferencovanej perspektíve matiek. Retriewed from https://www.sav.sk/journals/uploads/02200957Kascak%20-%20zalomena%20OK.pdf
  14. Katrňák, T. (2006). Faktory podmiňující vzdělanostní aspirace žáků devátých tříd základní školy v České republice. In P. Matějů & J. Straková, et al. Nerovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice. 2010, Praha: Academia.
  15. Kohn, A. (2006). Abusing Research: The study of Homework and Other Examples. Retriewed from http://www.alfiekohn.org/articles
  16. Kohn, A. (2007). Rethinking homework. Retriewed from http://www.alfiekohn.org/article/rethink-ing-homework/?print=pdf:%20www.alfiekohn.org/article/rethinking-homework/?print=pdf
  17. Kralovec, E., & Buell, J. (2001). End homework now. Beyond Class Time, 58(7), 39-42. Retriewed from http://www.ascd.org/publications/educational-leadership/apr01/vol58/num07/End-Homework-Now.aspx
  18. Maňák, J. (1992). Problém domácích úkolů na základní škole. Brno. Masarykova univerzita.
  19. Mayall, B. (2002). Towards a sociology for Childhood. Glasgow: Open University Press.
  20. Moroni, S., Dumont, H., Trautwein, U., Niggli, A., & Baeriswyl, F. (2015). The Distinguish Between Quantity and Quality in Research on Parental Involvement: The Example of Parental Help With Homework. Journal of Educational Research, (108), 417-431. DOI: 10.1080/00220671.2014.901283 Přejít k původnímu zdroji...
  21. Muhlenbruck, L., Cooper, H., Nye, B., & Lindsay, J. (2000). Homework and achievement: Explaining the different strengths of relation at the elementary and secondary school levels. Social Psychology of Education, 3, 295-317. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Pomerantz, E., Moorman, E., & Litwack, S. (2007). The How, Whom, and Why of Parents' Involvement in Children's Academic Lives: More Is Not Always Better. Retrieved from American Educational Research Association: http://www.jstor.org/stable/4624903
  23. Pospíšilová, R. (2011). Role rodičů v domácí přípravě do školy. Studia paedagogica, 16(2). DOI: 10.5817/SP2011-2-8 Přejít k původnímu zdroji...
  24. Řezáč, J. (1998). Sociální psychologie. Paido.
  25. Silinskas, G., Niemi, P., Lerkkanen, M. K., & Nurmi, J. E. (2012). Children's poor academic performance evokes parental homewrk assistance-But does it help? International Journal of Behavioral Development.DOI: 10.1177/065025412456146. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Smetáčková, I. (2014). Domácí příprava v matematice (na pozadí vztahu mezi rodinou a školou). Pedagogika, 64(2), 212-225.
  27. Spera, C. (2005). A review of the relatioinship among parenting practices, parenting styles and adolescent school achievement. In Bray, J., & Stanton, M. (2013). The Wiley-Blackwell Handbook of Family Psychology. West Sussex: Blackwell Publishing Ltd. Přejít k původnímu zdroji...
  28. Štech, S., & Viktorová, I. (2001). Vztahy rodiny a školy - hledání dialogu. In Z. Kolláriková & B. Pupala (Eds.), Predskolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál.
  29. Šulová, L. (2014). Význam domácí přípravy pro začínajícího školáka. Praha: Wolters Kluwer.
  30. Šulová, L., & Škrábová, M. (2012). Czech study of Home Preparation for School in the First Five Years of School Attendance. Rivista Italiana di Educazione Familiare, 1, 99-113. Retriewed from http://www.fupress.com/rief
  31. Výrost, J., & Slaměník, I. (2008). Sociální psychologie. Praha: Grada.
  32. Warton, P. (2001). The forgotten voices in homework: views of students. Educational Psychologist, 36(3), 155-165. Přejít k původnímu zdroji...
  33. Whitaker, M., & Hoover-Dempsey, K. (2013). School Inflences on Parents' Role Beliefs. The Elementary School Journal 114(1), 73-99. DOI: 10.1086/671061 Přejít k původnímu zdroji...
  34. Xu, J. (2013). Why Do Students Have Difficulties Completing Homework? The Need for Homework Management. Journal of Education and Training Studies, 1(1). Retriewed from http://dx.doi.org/10.11114/jets.v1i1.78 Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.