e-Pedagogium 2017, 17(4):80-93 | DOI: 10.5507/epd.2017.055

Účast na zkoušce z pohledu studentů

Jana Matošková
Ing. Jana Matošková, Ph.D., Department of Management and Marketing, Faculty of Management and Economics, Tomáš Baťa University in Zlín, Mostní 5139, 760 01 Zlín, Czech Republic, tel. +420 576 032 272, E-mail: matoskova@fame.utb.cz

Tato studie zkoumá výpovědi studentů o jejich pocitech ohledně zkoušek, faktorů, které podle nich ovlivňují úspěšné složení chování, a strategií myšlení a chování, které aplikují během zkoušky. Studie je založena na analýze dat získaných prostřednictvím rozhovorů a skupinových diskusí se studenty, dotazníkového šetření mezi studenty a studentských seminárních prací. Studie podporuje myšlenku, že studijní výkon je ovlivněn externím prostředím i interními faktory jsou jakou inteligence, osobnost a motivace ke studiu. Studie naznačuje, že studenti nepreferují ani povrchový přístup ke studiu, ani podvádění. Nicméně existují výjimky, které podkládají takové chování za vhodné. Pokud studenti nejsou dostatečně na zkoušku naučeni, spoléhají na to, že vyučující bude unavený, nebude dávat pozor či že budou shovívaví.

Klíčová slova: student univerzity; strategie chování; zkouška; podvádění; studijní výkon

Sitting an Exam from the Students' Point of View

The study examined students' reports about their feelings related to exams, factors influencing exam passing and behaviour and mental strategies applied during exam sitting. It was based on an analysis of data gained by way of interviews and group discussions with students, a questionnaire survey among students and student seminar works. The study supports the idea that academic performance is influenced by external context as well as internal factors like intelligence, personality, and study motivation. The study indicates that students prefer neither a surface approach to studying nor cheating, but there are exceptions in which they find such behaviour appropriate. Further, if students have lack of knowledge, they often rely in such cases on an examiner's exhaustion, lack of attention or indulgence.

Keywords: university student; behaviour strategy; exam; cheating; academic performance

Zveřejněno: 1. prosinec 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Matošková, J. (2017). Účast na zkoušce z pohledu studentů. e-Pedagogium17(4), 80-93. doi: 10.5507/epd.2017.055
Stáhnout citaci

Reference

  1. Aitken, N. D. (1982). College Student Performance, Satisfaction and Retention: Specification and Estimation of a Structural Model. The Journal of Higher Education, 53(1), 32-50, https://doi.org/10.2307/1981537. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Caprara, G. V., Vecchione, M., Alessandri, G., Gerbino, M., & Barbaranelli, C. (2011). The contribution of personality traits and self-efficacy beliefs to academic achievement: A longitudinal study. British Journal of Educational Psychology, 81(1), 78-96. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Davidson, R. A. (2002). Relationship of study approach and exam performance. Journal of Accounting Education, 20(1), 29-44, https://doi.org/10.1016/S0748-5751(01)00025-2. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Frosini, G., Lazzerini, B., & Marcelloni, F. (1998). Performing automatic exams. Computers & Education, 31(3), 281-300, https://doi.org/10.1016/S0360-1315(98)00042-6. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Fryjaufová, E. (2006). Jak uspět na vysoké škole. Brno: Computer Press.
  6. Halamandaris, K. F., & Power, K. G. (1999). Individual differences, social support and coping with the examination stress: A study of the psychosocial and academic adjustment of first year home students. Personality and Individual Differences, 26(4), 665-685, https://doi.org/10.1016/S0191-8869(98)00172-X. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Jacobs, L. F., & Hyman, J. S. (2010). The secrets of college success. San Francisco: Jossey-Bass.
  8. Krumm, S., Lipnevich, A. A., Schmidt-Atzert, L., & Bühner, M. (2012). Relational integration as a predictor of academic achievement. Learning and Individual Differences, 22(6), 759-769, https://doi.org/10.1016/j.lindif.2012.05.002. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Mirkov, S. (2010). How do learning goals and strategies influence students' academic success. Zbornik Instituta za Pedagoska Istrazivanja, 42(2), 217-231, https://doi.org/10.2298/ZIPI1002217M. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Neuderth, S., Jabs, B., & Schmidtke, A. (2009). Strategies for reducing test anxiety and optimizing exam preparation in German university students: A prevention-oriented pilot project of the University of Würzburg. Journal of Neural Transmission, 116(6), 785-790, https://doi.org/10.1007/s00702-008-0123-7. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Pressley, M., Yokoi, L., Van Meter, P., Van Etten, S., & Freebern, G. (1997). Some of the Reasons Why Preparing for Exams Is so Hard: What Can Be Done to Make It Easier? Educational Psychology Review, 9(1), 1-38. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Price, G., & Maier, P. (2010). Efektivní studijní dovednosti: odemkněte svůj potenciál. Praha: Grada Publishing.
  13. Robinson, A. (1993). What smart students know: maximum grades, optimum learning, minimum time (1st ed). New York: Three Rivers Press.
  14. Spangler, G., Pekrun, R., Kramer, K., & Hofmann, H. (2002). Students' emotions, physiological reactions, and coping in academic exams. Anxiety, Stress and Coping, 15(4), 413-432, https://doi.org/10.1080/1061580021000056555. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Tibbetts, S. G. (1999). Differences between women and men regarding decisions to commit test cheating. Research in Higher Education, 40(3), 323-342. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Van Etten, S., Freebern, G., & Pressley, M. (1997). College Students' Beliefs about Exam Preparation. Contemporary Educational Psychology, 22(2), 192-212, https://doi.org/10.1006/ceps.1997.0933. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Win, R., & Miller, P. W. (2005). The effects of individual and school factors on university students' academic performance. Australian Economic Review, 38(1), 1-18, https://doi.org/10.1111/j.1467-8462.2005.00349.x. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Yazedjian, A., Toews, M. L., Sevin, T., & Purswell, K. E. (2008). 'It's a Whole New World': A Qualitative Exploration of College Students' Definitions of and Strategies for College Success. Journal of College Student Development, 49(2), 141-154. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Zuffianò, A., Alessandri, G., Gerbino, M., Luengo Kanacri, B. P., Di Giunta, L., Milioni, M., & Caprara, G. V. (2013). Academic achievement: The unique contribution of self-efficacy beliefs in self-regulated learning beyond intelligence, personality traits, and self-esteem. Learning and Individual Differences, 23(1), 158-162, https://doi.org/10.1016/j.lindif.2012.07.010. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.