e-Pedagogium 2017, 17(4):39-50 | DOI: 10.5507/epd.2017.051

Kariérna aspiracia ako súčasť odborného poradenstva pre osoby so sluchovým postihnutím

Ivana Horváthová
Mgr. Ivana Horváthová, Ph.D., Institute of Special Education Studies, Faculty of Education, Palacký University in Olomouc, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, Czech Republic, E-mail: horvathova-ivana@seznam.cz

V súčasnom dianí sa objavujú nové trendy a možnosti v uplatňovaní sa na trhu prácu a tomu podliehajú aj predstavy dnešných žiakov ako intaktných, tak aj žiakov so sluchovým postihnutím. Pri premýšľaní o budúcom povolaní sa žiak prirodzene rozhoduje na základe hodnoť, sebadôvery či dokonca znakoch subkultúry do ktorej patria aj osoby so sluchovým postihnutím. Práve tento fakt môže výrazne ovplyvňovať ašpirácie žiakov so sluchovým postihnutím. Článok sa zaoberá identifikovaním miery vplyvu základnej školy, pedagógov a iných faktorov na profesijné ašpirácie u žiakov so sluchovým postihnutím s prihliadnutím na ich postihnutie. Profesijné ašpirácie v tomto prípade berieme ako súčasť profesijnej orientácie a prípravu na budúce povolanie. Dáta boli získané za podpory porojektu "Pedagogičtí pracovníci jako klíčový faktor inkluzívního vzdělávaní", ktorý bol riešený na Pedagogické fakulte Univerzity Palackého v Olomouci pod číslem PdF_2016_026, za podpory prostriedkov specifického vysokoškolského výskumu.

Klíčová slova: Profesijné ašpirácie, profesijná orientácia, osoba so sluchovým postihnutím, pedagóg

Career Aspirations as Part of Vocational Guidance for Persons with Hearing Impairment

Currently, there are new trends and possibilities on the labour market, which has an effect on the ideas of today's students, both intact and those with hearing impairment. In thinking about their future careers, students naturally decide based on their values, self-confidence or ever various features of sub-cultures, which also include persons with hearing impairment. This fact can significantly affect the aspiration of students with hearing impairment. The paper attempts to identify the degree of influence of elementary schools, teachers and other factors on career aspirations in students with hearing impairment in consideration of their disability. In this case, career aspirations are considered part of vocational guidance and preparation for future careers. The data were obtained in the framework of the following project: "Teaching Staff as a Key Factor in Inclusive Education", which was conducted at the Faculty of Education, Palacký University Olomouc under Ref. No. PdF_2016_026 and co-funded by a specific university research scheme.

Keywords: Career aspirations, vocational guidance, person with hearing impairment, teacher

Zveřejněno: 1. prosinec 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Horváthová, I. (2017). Kariérna aspiracia ako súčasť odborného poradenstva pre osoby so sluchovým postihnutím. e-Pedagogium17(4), 39-50. doi: 10.5507/epd.2017.051
Stáhnout citaci

Reference

  1. Boroš, J. (1995). Motivácia a emocionalita člověka. Bratislava: Odkaz.
  2. Donnelly, V. & Kyriazopoulou, M. (2014). Organizace opatření na podporu inkluzivního vzdělávání. European Agency for Special Needs and Inclusive Education. (Electronic version) [online]. [cited 2014-05-25]. Retrieved from: https://www.european-agency.org/sites/default/files/OoPSummaryReport_CS.pdf.
  3. Foskett, N. H., & Hesketh, A. J. (July 07, 2006). Constructing Choice in Contiguous and Parallel Markets: institutional and school leavers' responses to the new post-16 marketplace. Oxford Review of Education, 23, 3, 299-319. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Groma, M. (2012). Kariérové poradenstvo a možnosti facilitácie kariérového vývinu nepočujúcich. Bratislava: Univerzita Komenského.
  5. Horská, V. & Zemánková, H., et al. (2005). Volba povolání - metodická příručka pro učitele. Most: Hněvín.
  6. Horváthová, I. (2011). Problematika profesijnej ašpirácie u žiakov základných škôl so sluchovým postihnutím. In Poláchová Vašťatková, J. Bačíková, A. (Eds.) Aktuální problémy pedagogiky ve výzkumech studentů doktorských studijních programů. VIII. Olomouc: UP.
  7. Hudáková, A. (2014). Počet žáků se sluchovým postižením v integraci a inkluzi. [unpublished]
  8. Cherry, N., & Gear, R. (January 01, 1987). Young people's perceptions of their vocational guidance needs: I. Priorities and pre-occupations. British Journal of Guidance and Counselling, 15, 1, 59-71. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Janoušek, J. (2006). Aspirační úroveň, výkonový motiv, a vnímané sebeuplatnění jako psychologické faktory výkonnosti ve společenských podmínkách. Pražské sociálně vědní studie - Psychologická řada PSY-005. Praha: FSV UK.
  10. Katrňák, T. 2006. Faktory podminující vzdělanostní aspirace žáku devátých tříd základních škol v České republice. In Matějů, P., Straková, J., & Basl, J. (2006). (Ne)rovné šance na vzdělání: Vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia.
  11. Klindová, Ľ. & Rybárová, E. (1985). Psychológia II: Vývinová psychológia pre 2. ročník stredných pedagogických škôl. Bratislava: SPN.
  12. Kuric, J. (2000). Ontogenetická psychologie. Brno: CERM.
  13. Přinosilová, D. (2004). Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a její využití v praxi speciální pedagogiky. Brno: MU.
  14. Velký sociologický slovník. (1996). Praha: Karolinum.
  15. Šedivá, Z. (2006). Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. Praha: Septima.
  16. Trice, A. D., Hughes, M. A., Odom, C., Woods, K. & McClellan, N. C. (1995), The Origins of Children's Career Aspirations: IV. Testing Hypotheses from Four Theories. The Career Development Quarterly, 43: 307-322, doi:10.1002/j.2161-0045.1995.tb00436.x. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Vágnerová, M. (2005). Vývojová psychologie: I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
  18. Vašutová, M. (2005). Pedagogické a psychologické problémy dětství a dospívání. Ostrava: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.