e-Pedagogium 2017, 17(2):38-49 | DOI: 10.5507/epd.2017.023

Profesní vidění budoucích učitelů angličtiny: specifické pozorování a uvažování založené na vědění

Klára Uličná
Mgr. Klára Uličná, Ph.D., Department of English Language and Literature, Faculty of Education, Charles University, Celetná 13, 110 00 Prague 1, Czech Republic, Phone: +420 773 086 043, E-mail: klara.ulicna@pedf.cuni.cz

Text je zaměřen na profesní vidění budoucích učitelů anglického jazyka. Zejména se zaměřujeme na to, jakých důležitých oborově specifické jevů si studenti ve výuce všímají, tzv. všímání si neboli výběrové zaměření pozornosti; a jak o nich přemýšlejí, tzv. uvažování založené na vědění. V ohnisku našeho zájmu jsou jevy spojené s didaktikou anglického jazyka na konci magisterského studia. Studenti měli za úkol napsat reflexi na základě pozorování videozáznamu hodiny anglického jazyka. Reflexe byly analyzovány a porovnány s expertními analýzami stejné hodiny. Studenti byli schopni identifikovat cca dva oborově specifické jevy (experti šest) a většina jejich komentářů byla popisné a hodnotící povahy. Studenti naopak neprojevili schopnost propojovat viděné s teorií či navrhovat na teorii založené alterace a predikce.

Klíčová slova: přípravné vzdělávání učitelů, didaktika anglického jazyka, profesní vidění, všímání si, uvažování založené na vědění

Professional vision of future English language teachers: subject-specific noticing and knowledge-based reasoning

The article focuses on future English language teachers' professional vision. Specifically, we explore what important subject-specific moments they notice in a lesson, i.e. noticing or selected attention; and how they reason about these moments, i.e. knowledge-based reasoning. We focus on important moments related to the subject of teaching English/English language teaching methodology at the end of their master studies. Students were asked to write an unstructured reflection based on an observation of videoed English language lesson. The reflections were analysed in comparison to expert analysis of the lesson. Students approximately commented two important moments (experts six) and most of their comment were of descriptive and evaluative nature. They did not show any deep ability to connect the seen to some underlying theory, nor to provide some theory-based alterations or predictions.

Keywords: Preservice English language teachers, English language teaching methodology, professional vision, teacher noticing, knowledge-based reasoning

Zveřejněno: 1. duben 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Uličná, K. (2017). Profesní vidění budoucích učitelů angličtiny: specifické pozorování a uvažování založené na vědění. e-Pedagogium17(2), 38-49. doi: 10.5507/epd.2017.023
Stáhnout citaci

Reference

  1. Blomberg, G., Stürmer, K., & Seidel, T. (2011). How pre-service teachers observe teaching on video: Effects of viewers' teaching subjects and the subject of the video. Teaching and Teacher Education, 27(7), 1131-1140. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Borg, S. (2006). The discintive characteristics of foreign language teachers. Language Teaching Research, 10(1), 3-31. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Borko, H., Jacobs, J., Eiteljorg, E., & Pittman, M. E. (2008). Video as a tool for fostering productive discussions in mathematics professional development. Teaching and Teacher Education, 24(2), 417-436. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Goodwin, C. (1994). Professional vision. American Anthropologist, 96(3), 606-633. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Grossman, P.L., & Stodolsky, S.S. (1995). Content as context: The role of school subject in secondary school teaching. Education Researcher, 24(8), 5-11. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Janík, T., Minaříková, E., Píšová, M., Uličná, K., & Janík, M. (2016). Profesní vidění učitelů a jeho rozvíjení prostřednictvím videoklubů. Brno: Masarykova univerzita. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Kersting, N. B., Givvin, K. B., Sotelo, F. L., & Stigler, J. W. (2010). Teachers' analyses of classroom video predict student learning of mathematics: Further explorations of a novel measure of teacher knowledge. Journal of Teacher Education, 61(1/2), 172-181. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Minaříková, E. (2014). Profesní vidění studentů učitelství anglického jazyka: jak vidí studenti výukové situace zachycené na videu? Pedagogická orientace, 24(5), 753-777. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Minaříková, E., Janík, T., Uličná, K., & Janík, M. (2015). Videokluby jako forma profesního vzdělávání. Příspěvek prezentovaný na Výroční konference České pedagogické společnosti.
  10. Sherin, M. G. (2007). The development of teachers' professional vision in video clubs. In R. Goldman, R. Pea, B. Barron, & S. Derry (Eds.), Video research in the learning sciences (pp. 383-395). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
  11. Sherin, M. G., Jacobs, V. R., & Philipp, R. A. (2011). Situating the study of teacher noticing. In M. G. Sherin, V. R. Jacobs, & R. A. Philipp (Eds.), Mathmatics teacher noticing. Seeing through teachers' eyes (pp. 3-13). New York: Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Sherin, M., & van Es, E. (2009). Effects of video club participation on teachers' professional vision. Journal of Teacher Education, 60(1), 20-37. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Shulman, L. B. (1987). Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Star, J. R., Lynch, K., & Perova, N. (2011). Using video to improve preservice mathematics teachers' abilities to attend to classroom features: A replication study. In M. G. Sherin, V. R. Jacobs, & R. A. Philipp (Eds.), Mathematics Teacher Noticing: Seeing Through Teachers' Eyes (pp. 117-133). New York and London, Taylor & Francis.
  15. Stehlíková, N. (2010). Interpretace některých didakticko-matematických jevů u studentů učitelství a u učitelů matematiky. Pedagogika, 60(3-4), 303-313.
  16. Stockero, S. L. (2008). Using a video-based curriculum to develop a reflective stance in prospective mathematics teachers. Journal of Mathematics Teacher Education, 11(5), 373-394. Přejít k původnímu zdroji...
  17. van Es, E. A., & Sherin, M. G. (2002). Learning to notice: Scaffolding New Teachers' Interpretations of Classroom Interactions. Journal of Technology and Teacher Education, 10(4), 571-596.
  18. van Es, E. A., & Sherin, M. G. (2006). How Different Video Club Designs Support Teachers in "Learning to Notice". Journal of Computing in Teacher Education, 22(4), 125-135.
  19. van Es, E. A., & Sherin, M. G. (2010). The infuelnce of videoclubs in teachers' thinking and practice. Journal of Mathematics Teacher Education, 113(2), 55-176. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Vondrová, N., & Žalská, J. (2015). Ability to Notice Mathematics Specific Phenomena: What Exactly Do Student Teachers Attend to? Orbis scholae, 9(2), 77-101. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.