e-Pedagogium 2017, 17(2):15-24 | DOI: 10.5507/epd.2017.021
Srovnávací dětská literatura: estetický a didaktický kontext
- Imron Wakhid Harits, Ph.D., Trunojoyo University of Madura, Indonesia, Jl. Raya Telang Po. Box 02 Kamal, Bangkalan, Indonesia, Email: imronwakhidharits@gmail.com
Četba dětské literatury není pouze rozvíjení kognitivních aktivit žáků ve třídě, ale zahrnuje také dva důležité aspekty přispívající k pozitivnímu vztahu žáků k čtenářským aktivitám; a to aspekty emocionální a intelektuální. Tato práce zkoumá vztah mezi kognitivními aktivitami a didaktickým procesem při četbě literatury pro děti a souvislost mezi emocionálním a intelektuálním aspektem a literárním zapojením. Srovnávací dětská literatura je zvolena materiálem ke čtení, protože se zde objevují prvky jako adaptace a přenos. Studenti se naučí, jak se mezi dětmi pracuje ve světě se vzájemným dialogem. Žáci nevyhnutelně přečtou své vlastní tradiční dětské příběhy, než je srovnají s příběhy z různých cizích zemí. Sociální a kulturní hledisko je základním prvkem při hledání jedinečnosti mezi příběhy.
Klíčová slova: dětská literatura, didaktická, literární angažovanost, srovnávací dětská literatura
Comparative Children Literature: Aesthetic and Didactic Context
Reading children literature is not merely deploying the cognitive activities for the learner's in the class, but reading children literature involves two important aspects to make the learners head on love affairs with reading activities, namely the emotional and intellectual aspects. This paper examines the engagement between the cognitive activities or the didactic process in the reading children literature and the connection between emotional and intellectual aspect or literary engagement. The notion of the comparative children literature is chosen as the reading materials because there are some profound element in it such as the adaptation and the transfer. The learners learn how among the children works in the world intertwine each other and have the dialogic process. As the comparative children literature, the learners unavoidably read their own traditional children stories too before they compare it with the stories from the different countries. The social and cultural point of view is the basic element finding its uniqueness among the stories.
Keywords: children literature, didactic, literary engagement, comparative children literature
Zveřejněno: 1. duben 2017 Zobrazit citaci
Reference
- Dixon-Kennedy, M. (1998). Encyclopedia of Russian & Slavic myth and legend. Santa Barbara, Calif: ABC-CLIO.
- Němcová, B., Erben, K. J., & Müllerová, L. (2008). Czech fairytales. Praha: Vitalis.
- Gray, L. H., Macculloch, J. A. & Machál, J. (1918). The Mythology of All Races. Celtic and Slavic. Boston: Marshall Jones.
- Grenby, M. (2004). Children Literature. Edinburg: Edinburg University Press.
- Grilli, G. (1997). Myth, Symbol, and Meaning. New York: Routledge.
- Hakemulder, J. (2000). The moral laboratory: Experiments examining the effects of reading literature on social perception and moral self-concept. Amsterdam: J. Benjamins Pub.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hunt, P. (ed.). (2003). Literature for Children. London: Routledge
Přejít k původnímu zdroji...
- Luthi, M. (1982). European Folktale: Form and Nature. Bloomington: Indiana University Press.
- Lynch-Brown, C., & Tomlinson, C. M. (1999). Essentials of children's literature. Boston: Allyn and Bacon.
- O'Sullivan, E. (2005). Comparative children's literature. Abingdon, Oxfordshire: Routledge.
- Reynolds, K. (January 01, 2004). A review of youth cultures: Texts, images and identities [Book Review]. Papers: Explorations into Children's Literature, 14, 1, 60-62.
- Sherman, J. (2008). Storytelling: An Encyclopedia of Mythology and Folklore. Armonk, N.Y: M.E. Sharpe.
- Uther, H.-J., Suomalainen Tiedeakatemia, & Folklore Fellows. (2004). The types of International Folktales. Helsinki: Academia Scientiarum Fennica.
- Zipes, J. (January 01, 1987). Fairy Tale as Myth/Myth as Fairy Tale. Children's Literature Association Quarterly, 1, 107-110.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.