e-Pedagogium 2016, 16(4):7-14 | DOI: 10.5507/epd.2016.040
Theory of knowledge space and monitoring of writing process
- Mgr. Jana Kusá, Ph.D., Department of Czech Language and Literature, Faculty of Education of Palacký University Olomouc, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, e-mail: jana.kusa@upol.cz, tel.: +420 585 635 611
Klíčová slova: writing, theory of knowledge space, process knowledge, metacognitive knowledge
In the following text we present a possible approach to monitoring of text production process among elementary school pupils. We proceed from a so-called theory of knowledge space and from knowledge dimension of Bloom's taxonomy of cognitive domain. It covers not only facts and concepts but also process and metacognitive knowledge which are integral parts of writing process itself. These are being often missed out during teaching and evaluation of pupils - attention is in many cases incorrectly paid to knowledge of facts and concepts, mostly text models. In the following paper we present part of the findings resulting from qualitative research survey based on the research work with experimental group of pupils aged 13-14.
Zveřejněno: 1. srpen 2016 Zobrazit citaci
Reference
- Carroll, J. A. (2007). Acts of Teaching: How to Teach Writing. A Text, a Reader, a Narrative. Portsmouth: Teacher Ideas Press.
- Čechová, M., & Styblík, V. (1998). Čeština a její vyučování. Praha: SPN, 1998.
- Denglerová, D. (2013). Teorie vědomostního prostoru. In Gulová, L., & Šíp, R. (eds.). Výzkumné metody v pedagogické praxi. Praha: Grada.
- Feuerstein, R. et al. (2006). The Feuerstein Instrumental Enrichment Program: Creating and Enhancing Cognitive Modifiability. Jerusalem: ICELP Publications.
- Hacker, J. D. et al. (2009). Writing is Applied Metacognition. In Hacker, J. D. et al. Handbook of Metacognition in Education. New York and London: Routledge, Taylor & Francis.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hausenblas, O. (2012). Startéry pro psaní. Kritické listy 45, 19-20.
- Harris, K. R. et al. (2009). Metacognition and Children's Writing. In Hacker, J. D. et al. Handbook of Metacognition in Education. New York and London: Routledge, Taylor & Francis.
- Klimovič, M. (2011). Rozvíjanie produkčnej textovej kompetencie dieťaťa mladšieho školského veku. Ľ. Liptáková, et al., Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pre primárne vzdelávanie (p. 232-282). Prešov: Prešovská univerzita v Prešove.
- Krejčová, L. (2013). Žáci potřebují přemýšlet. Praha: Portál.
- Larkin, S. (2010). Metacognition in Young Children. New York: Routledge, Taylor & Francis.
Přejít k původnímu zdroji...
- Málková, G. (2009). Zprostředkované učení: Jak učit žáky myslet a učit se. Praha: Portál.
- Portmann-Tselikas, P. R. Was ist Textkompetenz? [online]. 2013 [cit. 2016-09-10]. Retrieved from: https://www.uzh.ch/ds/wiki/ssl-dir/Textkompetenz/uploads/Main/PortmannTextkompetenz.pdf
- Upravený Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. 2013 [cit. 2016-09-10]. Retrieved from: http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani.
- Schmölzer-Eibinger, S., & Weidacher, G. (eds.). (2007). Textkompetenz. Eine Schlüsselkompetenz und ihre Vermittlung. Tübingen: Gunter Narr Verlag.
- Šebesta, K. (2005). Od jazyka ke komunikaci. Praha: Karolinum.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.