e-Pedagogium 2016, 16(2):62-74 | DOI: 10.5507/epd.2016.017

Professional Reflection and Self-reflection in the Educational Work of Secondary School Teachers

Michal Novocký
Mgr. Michal Novocký, Department of Pedagogy, Faculty of Education, Matej Bel University, Ruľová 13, 974 11 Banská Bystrica, Slovak Republic, E-mail: michal.novocky@umb.sk

Klíčová slova: professional reflection, professional self-reflection, education, secondary school

This paper will discuss the issue of teachers' reflection and self-reflection within the scope of teaching and extracurricular educational activities. Every teacher should realise the significance of the elements of reflection and self-reflection as they may help to improve their educational work. Only those teachers who evaluate and revise their decisions on a regular basis and rectify individual educational elements have an excellent starting point to achieve progressive changes in their work. Teachers with routine educational methods should be replaced by reflective professionals aware of the need of their continual improvement, therefore they should permanently contemplate about themselves, the students and external and internal teaching conditions. The research focuses on determining the frequency of teachers' reflection of educational elements and the frequency of their professional self-reflection from the point of view of the career level and the type of education. The tool used for the collection of data was a questionnaire of our own design, mostly based on response scales.

Zveřejněno: 1. duben 2016  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Novocký, M. (2016). Professional Reflection and Self-reflection in the Educational Work of Secondary School Teachers. e-Pedagogium16(2), 62-74. doi: 10.5507/epd.2016.017
Stáhnout citaci

Reference

  1. Blatný, M. & Plháková, A. (2003). Temperament, inteligence, sebepojetí: Nové pohledy na tradiční témata psychologického výzkumu. Brno: Psychologický ústav AV ČR.
  2. Harkabus, ©. (2004). "Tlačení minulos»ou" alebo "»ahaní budúcnos»ou" o potrebe zmeny kultúry slovenskej ąkoly. Pedagogické rozhµady, 13, (1): 1.
  3. Hupková, M. (2004). Sebareflexia vo výchovno-vzdelávacej práci učiteµa. In Sebareflexia a kompetencie v práci učiteµa. Bratislava: IRIS.
  4. Hupková, M. (2006). Profesijná sebareflexia učiteµov. Nitra: PF UKF.
  5. Kasáčová, B. (2005). Reflexívna výučba a reflexia v učiteµskej príprave. Banská Bystrica: PF UMB.
  6. Kouteková, M. (2006). Osobnos» vychovávateµa v systéme výchovy mimo vyučovania. 2. vyd. Banská Bystrica: PF UMB.
  7. Kyriacou, Ch. (2004). Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál.
  8. Nakonečný, M. (1998). Psychologie osobnosti. Praha: ACADEMIA.
  9. Novocký, M. (2015). Profesijná sebareflexia a profesijné kompetencie vo výchovno-vzdelávacej práci učiteµa strednej ąkoly (Rigorózna práca). Banská Bystrica: PF UMB.
  10. Petlák, E. (2000). Pedagogicko-didaktická práca učiteµa. Bratislava: IRIS.
  11. Smyth, J. (1989). Developing and Sustaining Critical Reflecion in Teacher Education. Journal od Teacher Education. 40, (2): 4-6. Přejít k původnímu zdroji...
  12. ©vec, V. (1997). Sebareflexe jako nástroj profesionálního (sebe)rozvíjení začínajícich učitelů. Pedagogická orientace. (3): 3-9.
  13. Výrost, J. & Slaměník, I. (1997). Sociální psychologie - Sociálna psychológia. Praha: ISV.

Tento článek je publikován v reľimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umoľňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.