e-Pedagogium 2016, 16(2):36-45 | DOI: 10.5507/epd.2016.015

Gaining Specific Competences from the Perspective of Future Teachers of English

Zuzana Sassiková, Blanka Babická, Tomáš Studeník
Mgr. Zuzana Sassiková, Mgr. Blanka Babická, Ph.D., Bc. Tomáš Studeník, Institute of Foreign Languages, Faculty of Education, Palacký University in Olomouc, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, Czech Republic, E-mail: zuzana.sassikova@seznam.cz

Klíčová slova: specific competence, pedagogical reality, future teachers of English, communicative competence, linguistic competence, linguodidactic competence

This article concentrates on the specific competences future teachers of English need to acquire and on their ability to use them in class. Within the survey we observed three competences: communicative, linguistic and linguodidactic competence. The aim of the research was to find out how students of English at the Faculty of Education, Palacký University Olomouc assess their competences after completing their first and second compulsory teaching practices. Furthermore, we wanted to compare the students' assessment of the selected competences. For the survey we chose a non-standardized questionnaire which was distributed to the students of the follow-up Master's degree study programme of English.

Zveřejněno: 1. duben 2016  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Sassiková, Z., Babická, B., & Studeník, T. (2016). Gaining Specific Competences from the Perspective of Future Teachers of English. e-Pedagogium16(2), 36-45. doi: 10.5507/epd.2016.015
Stáhnout citaci

Reference

  1. Babická, B. & Nevařil, J. (2003). Studijní program Učitelství 2. Stupně ZŠ v kombinaci s AJ z pohledu studentů. In Hornová, L. Studijní programy pro učitelství cizích jazyků na druhém stupni základních škol u nás a v zahraničí. Olomouc: UP.
  2. Binarová, I. (2003). Názory studentů anglického jazyka (AJ) na rozsah a zaměření jejich vzdělávacích potřeb. In Hornová, L. Studijní programy pro učitelství cizích jazyků na druhém stupni základních škol u nás a v zahraničí. Olomouc: UP.
  3. Hanušová, S. (2005). Pregraduální vzdělávání učitelů anglického jazyka. Brno: MSD.
  4. Hymes, D. H. (1991). On Communicative Competence. In Brumfit, C. & Johnson, K. The Communicative Approach To Language Teaching, Oxford: OUP.
  5. Choděra, R. & Ries, L. (1999). Výuka cizích jazyků na prahu nového století. Ostrava: Ostravská univerzita.
  6. Chocholatá, J. (2011). Kurikulární reforma a podněty pro vzdělávání učitelů cizích jazyků. In Janíková, V., Píšová, M. & Hanušová, S. (Eds.) Výzkum výuky cizích jazyků. Brno: MU.
  7. Rada Evropy. (2006). Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého.
  8. Spilková, V. (1996). Proměna školy jako výzva pro učitelské vzdělávání. In Pešková, J. & Lipertová, P. (Eds.). Hledání učitele. Škola a vzdělávání v proměnách času. Praha: PdF UK.
  9. Stern, H. H. (1991). Fundamental Concepts of Language Teaching. Oxford: OUP.
  10. Vašutová, J. (2001). Kvalifikační předpoklady pro nové role učitelů. In Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. Sborník z celostátní conference I. Praha: PdF UK.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.