e-Pedagogium 2016, 16(2):26-35 | DOI: 10.5507/epd.2016.014

Foreign Language as Teachers' Skill in the 21st Century

Linda Chmelařová
Mgr. Linda Chmelařová, Ph.D., Institute of Foreign Languages, Faculty of Education, Palacký University in Olomouc, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, Czech Republic, E-mail: linda.chmelarova@upol.cz

Článek se zabývá dovednostmi učitele v 21. století s důrazem na znalost anglického jazyka. Zvláštní pozornost je věnovaná odborné angličtině a jejímu významu pro učitele na 2. stupni ZŠ. Cílovou skupinu tvoří učitelé, kteří nejsou aprobovaní pro výuku cizího jazyka. Příspěvek také popisuje nové požadavky moderní doby, které jsou kladeny na učitele i na jednotlivce. Dále příspěvek popisuje dílčí výsledky výzkumu, který se uskutečnil na PdF UP mezi budoucímu učiteli na 2. stupni ZŠ. Jeho cílem bylo zjistit názory studentů, zda je znalost anglického jazyka důležitá pro vykonávání jejich budoucí profese.

Klíčová slova: učitel 2. stupně ZŠ, nefilolog, obecná angličtina, odborná angličtina, dovednosti učitele

The article analyses English language knowledge as one of the teachers' skills in the 21st century. Emphasis is put on English for specific purposes and its significance for the profession of a lower-secondary teacher. The target group of teachers is so-called non-linguists, i. e. those who are not qualified to teach a foreign language.
The paper also describes new features and demands thattoday's world puts on individuals and which teachers must face. It includes some partial results of a research carried out at the Faculty of Education, Palacký University Olomouc among future lower-secondary teachers. Its aim was to reveal students' opinions on the importance of the English language within their future professional duties.

Keywords: lower-secondary teacher, non-linguist, general English, English for specific purposes, teachers' skill

Zveřejněno: 1. duben 2016  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Chmelařová, L. (2016). Foreign Language as Teachers' Skill in the 21st Century. e-Pedagogium16(2), 26-35. doi: 10.5507/epd.2016.014
Stáhnout citaci

Reference

  1. Day, J. & Krzanowski, M. (2011). Teaching English for Specific Purposes: an Introduction. Cambridge: Cambridge University Press.
  2. Fišer, J. (1965). Z typologie osobnosti učitele. 1. vyd. Praha: UK, 1965.
  3. Grecmanová, H. & Holoušová, D. & Urbanovská, E. (1999). Obecná pedagogika I. Olomouc: Hanex.
  4. Hutchinson, T. & Waters, A. (1987). English for Specific Purposes. Cambridge: Cambridge University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Islam, M. The Differences and Similarities between English for Specific Purposes(ESP) and English for General Purposes(EGP) Teachers. [online] [cit. 2016-20-04]. Retrieved from: http://pu.edu.pk/images/journal/english/PDF/4.%20ESP%20vs%20EGP%20Teacher%20Article%20after%20revision%2013-12-14.pdf
  6. Jůvová, A. & Bakker, F. (2015). Didactic Principles by Comenius and 21st Century Skills. e-Pedagogium, (2): 7-20. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Kalhous, Z., Obst, O. a kol. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.
  8. Kyriacou, C. (xxxx) Essential teaching skills. [online].[cit. 2016-18-04]. Retrieved from: http://elib.tic.edu.vn:8080/dspace/bitstream/123456789/3665/1/essential_teaching_skills_.pdf
  9. Kyriacou, C. (2012). Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. 3. vyd. Praha: Portál.
  10. Nelešovská, A. (2002). Pedagogická komunikace. Olomouc: UP.
  11. Oxford Dictionary [online].[cit. 2016-18-04]. Retrieved from: http://www.oxforddictionaries.com/definition/english/multiculturalism
  12. Petty, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál.
  13. Průcha, J. (1997). Moderní pedagogika. Praha: Portál.
  14. Rotherham, A., J. & Willingham, D., T. (2010). "21st-Century" Skills Not New, but a Worthy Challenge [online] [cit. 2016-20-04]. Retrieved from: http://www.aft.org/sites/default/files/periodicals/RotherhamWillingham.pdf
  15. Sak, P. a kol. (2007). Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál.
  16. Schleppegrell, M. & Bowman, B. (1986). ESP: Teaching for specific purposes. [online].[cit. 2016-21-04]. Retrieved from: https://pclive.peacecorps.gov/pclive/index.php/pclive-resources/resource-library/30-m0031-esp-teaching-english-for-specific-purposes/file
  17. Yeomans, J. & Arnold, C. (2006). Teaching, Learning and psychology. London: David Fulton Publishers.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.