e-Pedagogium 2016, 16(2):7-16 | DOI: 10.5507/epd.2016.012

What helps in the Scenery in Systemically-Oriented Work with People

Stanislava Ševčíková
Dipl.-Theol. Univ. Stanislava Ševčíková, Ph.D., Soukromá psychoterapeutická praxe, www.psychoterapie-brno.com, E-mail: stana.sevcikova@gmail.com

Postmoderní doba klade mnoho otázek spojených se způsobem spolupráce mezi lidmi v nejrůznějších profesionálních kontextech, např. v pomáhajících profesích jako je sociální pedagogika, sociální práce nebo profesionálové ve školství. V textu se autorka zabývá otázkou, co je systemický přístup, jaké konstrukty užívá pro definici pojmu "problem" a jakých výsledků dosahuje užitím principů jako krása, užitek při respektu druhého v jeho odlišnosti jako nabídka k tradičnímu pojetí odbornosti vyhrazeném pomáhajícímu profesionálovi v pomáhajícím vztahu.

Klíčová slova: systemický přístup, pomáhající profese, respect, krása, užitek, uznání druhého v jeho odlišnosti

Postmodern time appeals many questions dealing with the manner of the cooperation among the people in different context, f. e. in helping professions such as social pedagogy, social work or school system professionals. In the article, the author deals with the question of what is systemic approach, what constructs it uses for the understanding of "problem" and what is achieved by the systemic approach in dealing with the principles of beauty and usefulness by the respecting of the other in his otherness as an offer to the traditional view of using "specialism" as a tool assigned to a helping professional in a helping relation.

Keywords: systemic approach, helping profession, respect, beauty, usefulness, recognising of other in the otherness

Zveřejněno: 1. duben 2016  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Ševčíková, S. (2016). What helps in the Scenery in Systemically-Oriented Work with People. e-Pedagogium16(2), 7-16. doi: 10.5507/epd.2016.012
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bartlett, H. (1970). The common base of social work practice. Washington: National Association of Social Workers.
  2. Beauvoir, de, S. (1989). The Second Sex. New York: Vintage Books.
  3. Berger, P. L. & Luckmann, T. (1966). The Social Construction of Reality: A Treatise in the Sociology of Knowledge, Garden City, NY: Anchor Books.
  4. Brock, B. L. & Grady, M. L. (2002) Avoiding Burnout: A Principal's Guide to Keeping the Fire Alive, Thousand Oaks: Corwin Press.
  5. Brown, C., Augusta-Scott, T. (2007). Narrative therapy. Making meaning, making lives. Thousand Oaks, London, New Delhi: Sage. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Dallos, R, Draper, R. (2010). An Introduction To Family Therapy: Systemic Theory and Practice. Maidenhead: Open University Press.
  7. Dallos, R., Vetere, A. (2009). Systemic Therapy and Attachment Narratives. London, New York: Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Dussel, E. (1989). Prophetie und Kritik. Entwurf einer Geschichte der Theologie in Lateinamerika, Fribourg: Brig.
  9. Freire, P. (2000a). Pedagogy of Hope. London, Oxford, New York, New Delhi, Sydney: Bloomsbury Academic.
  10. Freire, P. (2000b). Pedagogy of Freedom: Ethics, Democracy, and Civic Courage, Lanham: Rowman & Littlefield Publishers.
  11. Gergen, M. M., & Gergen, K. J. (2012). Playing with Purpose: Adventures in Performative Social Science. Walnut Creek: Left Coast Press.
  12. Gergen, K. J. (2004). Die 'Oldstream' - Psychologie wird verschwinden wie die Dinosaurier! Forum Qualitative Social Research / Sozialforschung, 5(3). [on line] [19/2/2016] retrieved from: www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/553/1196#zi
  13. Gergen, K. (2009). An Invitation to Social Construction. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage.
  14. Global Qualifying Standards for Social Work Education. Supplement časopisu International Social Work, 2007.
  15. Gutiérrez, G. (1992). Theologie der Befreiung, Mainz: Matthias-Grünewald-Verlag.
  16. International Federation of Social Workers., & International Association of Schools of Social Work. (2007). International definition of the social work profession; Ethics in social work, statement of principles; Global standards for the education and training of the social work profession. Place of publication not identified: International Federation of Social Workers (IFSW)/International Association of Schools of Social Work (IASSW).
  17. Karfíková, L. (1998). De esse ad pulchrum esse. Schönheit in der Theologie Hugos von St. Viktor. Brepols: Turnhout.
  18. Ludewig, K. (2011). Základy systemické terapie. Praha: Grada.
  19. Mates, B. B. (1986). The Philosophy of Leibniz: Metaphysics and Language: Metaphysics and Language. Oxford, New York, Toronto: Oxford University Press.
  20. Mattilla, A. (2001). Seeing Things in a New Light. Reframing in Therapeutic Conversation. Helsinki: Rehabilitation Foundation.
  21. Metz, J. B. (1992). Vorvort. In Gutiérrez, G. Theologie der Befreiung. Mainz: Matthias-Grünewald-Verlag.
  22. Miller, G. (2004). Becoming Miracle Workers: Language and Meaning in Brief Therapy. New Brunswick: Transaction Publishers.
  23. Musil, L. (2006). Coping with dilemmas: Working conditions and interactions of social workers with their clients. Stassfurt: BK-Verl.
  24. Payne, M. (2006). Narrative therapy: An introduction for counsellors. London: SAGE Publications. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Rogers, C. (1995). On Becoming a Person: A Therapist's View of Psychotherapy. New York: Houghton Mifflin Company.
  26. Shazer, de, S. (2011). Zázračná otázka: krátká terapie zaměřená na řešení. Praha: Portál.
  27. Schlippe, von, A. & Schweitzer, J. (2001). Systemická terapie a poradenství. Brno: Cesta.
  28. Ševčíková, S. (2007). Mezinárodní a český kontext Globálních kvalifikačních standardů vzdělávání v sociální práci vydaných IFSW a IASSW. Sociální práce/Sociálna práca 6(4): 49-54.
  29. Ševčíková, S. (2001). Theologie der Befreiung als Ruf nach Anerkennung des Gott des Lebens. Zur Gottessuche von Gustavo Gutiérrez. Diplomarbeit, Passsau.
  30. Úlehla, I. (1999). Umění pomáhat. Praha: Slon.
  31. White, M. & Epston, D. (1990). Narrative means to therapeutic ends. New York, London: Norton.
  32. Watzlawick, P. & Vybíral, Z. (1998). Jak skutečná je skutečnost?: Mylné představy, klamání, porozumění. Hradec Králové: Konfrontace.
  33. Watzlawick, P., Bavelas, J. B. & Jackson, D. D. (1999). Pragmatika lidské komunikace. Hradec Králové: Konfrontace.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.