e-Pedagogium 2016, 16(1):65-76 | DOI: 10.5507/epd.2016.006

Jazykové vzdělávání přistěhovalců ve Švédsku - analýza současného stavu na pozadí migrace a integrace

Milena Öbrink Hobzová
Mgr. Milena Öbrink Hobzová, Ph.D., Cyrilometodějská teologická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, Univerzitní 22, 771 40 Olomouc, E-mail: milenahobza@email.cz

Švédsko patří v Evropě mezi cílové země, do nichž ročně míří tisíce přistěhovalců, především uprchlíků žádajících o azyl. Již v 60. a 70. letech 20. století zde vznikly jazykové kurzy, které byly určeny pro pracovní přistěhovalce. V současné době existují pod názvem "Utbildning i svenska för invandrare", dříve "Svenskundervisning för invandrare" ("Vyučování švédštiny pro přistěhovalce" - dále SFI). SFI se dělí do tří vzdělávacích stupňů, tzv. "Studieväg" 1 (skládá se z kurzů A, B), "Studieväg" 2 (zahrnuje kurz B a C) a 3 (zahrnuje kurzy C, D). Všechny tři uvedené úrovně mohou navštěvovat skupiny přistěhovalců s různým účelem pobytu (kurzů se mohou zúčastnit jak studenti, tak pracovní přistěhovalci či azylanti) i s různým stupněm vzdělání. I když zmíněné kurzy hrají důležitou roli v procesu integrace nově příchozích do švédské společnosti, stávají se předmětem kritiky i snah o reformu. Příspěvek si klade za cíl na pozadí migrace popsat, analyzovat a také zhodnotit současný stav kurzů SFI pro dospělé přistěhovalce ve Švédsku.

Klíčová slova: kurzy švédštiny pro přistěhovalce (SFI), jazykové vzdělávání cizinců, integrace dospělých přistěhovalců, migrace, integrace, vzdělávání dospělých, Švédsko

Language Training of Immigrants in Sweden: Analysis of the Current State on the Background of Migration and Integration

Sweden is one of European most wanted immigration destination countries, annually thousands of migrants head for this country, especially refugees apply here for asylum. Therefore, this country has had many years of experience with the education of adult immigrants. Already in the 60s a 70s the language courses (today known as "Utbildning i svenska för invandrare", Swedish for immigrants, further SFI) were established. SFI is divided into three educational levels, the so-called "Studieväg" 1 (consists of classes A, B), 2 (includes courses B and C) and 3 (includes classes C, D). All the three above mentioned courses are aimed at immigrants with various types of stay permits and different levels of eduation. Altough SFI plays an importatnt role in the Swedish integration policy, it is the constant object of critics and reform attempts. On the background of migration the following paper aims to describe, analyze and evaluate SFI courses in Sweden.

Keywords: Swedish tuition for immigrants, language education of foreigners, integration of adult immigrants, migration, integration, adult education, Sweden

Zveřejněno: 1. únor 2016  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hobzová, M.Ö. (2016). Jazykové vzdělávání přistěhovalců ve Švédsku - analýza současného stavu na pozadí migrace a integrace. e-Pedagogium16(1), 65-76. doi: 10.5507/epd.2016.006
Stáhnout citaci

Reference

  1. Boye-Møller, M. (1973). Language training for immigrant workers in Sweden. International Labour Review, 108(6), 505-515.
  2. European Commission. (2012). Sweden. In European Web Site on Integration. [online]. [cit. 21. 3. 2012]. Dostupné z www: <http://ec.europa.eu/ewsi/en/info_sheet.cfm?ID_CSHEET=22>.
  3. Heckman, F. (2005). National Modes of Immigrant Integration. In F. Heckman, W. Bosswick & Husband Ch., Comparative European Research in Migration, Diversity and Identities (99-111). Bilbao: University of Deusto.
  4. Lindbeck, A. (1986). Hur mycket politik tål ekonomin? Högskattesamhällets problem. Stockholm: Bonniers.
  5. Lindberg, I. & Sandwall, K. (2007). Nobody's darling? Swedish for adult immigrants: A critical perspective. Prospect, 42(3), 79-95. [online]. [cit. 12. 6. 2015]. Dostupné z:<http://www.ameprc.mq.edu.au/docs/prospect_journal/volume_22_no_3/Nobodys_darling.pdf>.
  6. Lundskommun. (2013). Swedish language instruction for immigrants. In Lund.se [online]. [cit. 9. 7. 2014]. Dostupné z: <http://www.lund.se/Vuxenutbildning-Lund/Utbildningar/SFI - Svenska-for-invandrare/Swedish-language-instruction-for-immigrants/Frequently-asked-questions-and-answers/>.
  7. Migrationverket. (2013). More than 111,000 individuals were granted residence permits in 2012. In Migrationsverket.se. [online]. [cit. 9. 7. 2013]. Dostupné z: <http://www.migrationsverket.se/info/6627_en.html>.
  8. MIPEX (2015). Migrant Integration Policy Index. [online]. [cit. 9. 9. 2015]. Dostupné z: <http://www.mipex.eu/countries>.
  9. Nylin, A.K. (2015). Majoritet av flyktingar i arbete efter 10 år. In Statistiska centralbyrån - scb.se [online]. [cit. 10. 9. 2015]. [aktualizováno 3. 3. 2015]. Dostupné z: <http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Majoritet-av-flyktingar-i-arbete-efter-10-ar/>.
  10. Öbrink Hobzová, M. (2014). Jazykové vzdělávání dospělých imigrantů v České republice a ve Švédsku. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  11. Palán, Z. (2003). Základy andragogiky. Praha: Vysoká škola J. A. Komenského.
  12. Petřková, A., & Špatenková, N. (2008). Vybrané kapitoly z psychologie dospělých: studijní texty pro distanční studium. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  13. Regerinskansliet. (2002). Swedish Integration Policy for the 21st Century. In Temaasyl.se. [online]. [cit. 10. 6. 2014]. Dostupné na internetu: <http://www.temaasyl.se/Documents/%C3%96vrigt/Engelskt+material+om+Sverige/integration+policy.pdf http://www.mipex.eu/countries>.
  14. Rezania, F. (2008). SFI har hindrat integration i 40 år. Expressen. [online]. [cit. 10. 11. 2009]. Dostupné na internetu: <http://www.expressen.se/debatt/1.1244813/sfi-har-hindrat-integration-i-40-ar>.
  15. SCB. (2012). Helårsstatistik - Riket befolkning efter födelseland och ursprungsland. In Statistiska centralbyrån - scb.se [online]. [cit. 10. 7. 2013]. Dostupné z: <http://www.scb.se/Pages/ProductTables.aspx?id=25795>.
  16. SCB. (2013). Summary of population statistics 1960 - 2012. In Statistiska centralbyrån [online]. [cit. 10. 7. 2013]. Dostupné z: < http://www.scb.se/en_/Finding-statistics/Statistics-by-subject-area/Population/Population-composition/Population-statistics/Aktuell-Pong/25795/Yearly-statistics-The-whole-country/Summary-of-Population-Statistics-1960 - 2012/>.
  17. SCB. (2015a). Halvaårsstatistik invandring och utvandring: Invandring första halvåret 2015 In Statistiska centralbyrån - scb.se [online]. [cit. 10. 9. 2015]. [aktualizováno 17. 8. 2015]. Dostupné z: < http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Befolkning/Befolkningens-sammansattning/Befolkningsstatistik/>.
  18. SCB. (2015b). Summary of population statistics 1960-2014. In Statistiska centralbyrån - scb.se [online]. [cit. 10. 9. 2015]. Dostupné z: < http://www.scb.se/en_/finding-statistics/statistics-by-subject-area/population/population-composition/population-statistics/aktuell-pong/25795/yearly-statistics-the-whole-country/26040/>.
  19. SCB. (2015c). Invandring första halvåret. In: Statistiska centralbyrån - scb.se [online]. [cit. 10. 9. 2015]. Dostupné z: < http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Befolkning/Befolkningens-sammansattning/Befolkningsstatistik/25788/25795/>.
  20. Skolverket. (2007). Descriptive data on pre-school activities, school-age childcare, schools and adult education in Sweden 2006 [online]. [cit. 12. 3. 2013]. Stockholm: Skolverket. Dostupné z: <http://www.skolverket.se/publikationer?id=1705>.
  21. Skolverket. (2013a). Who is the education intended for? In Skolverket.se [online]. [cit. 9. 4. 2013]. Dostupné na internetu:< http://www.skolverket.se/om-skolverket/andra-sprak-och-lattlast/in-english/the-swedish-education-system/2.883/2.900/who-is-the-education-intended-for-1.103807>.
  22. Skolverket. (2013b). How are grades awarded? In Skolverket.se [online]. [cit. 9. 4. 2013]. Dostupné na internetu:< http://skolverket.se/om-skolverket/andra-sprak-och-lattlast/in-english/the-swedish-education-system/2.883/2.900/how-are-grades-awarded-1.103808>.
  23. Skolverket. (2013c). Elever och studieresultat i sfi 2012. In Skolverket [online]. [cit. 17. 7. 2013]. Dostupné na internetu: <http://www.skolverket.se/publikationer?id=3034>.
  24. Tingbjörn, G. (2004). Svenska som andraspråk i ett utbildningspolitiskt perspektiv - en tillbakablick. In Hyltenstam, K. & Lindberg, I. (Ed.), Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle (717-761). Lund: Författarna och Studentlitteratur.
  25. Wiesbrock, A. (2011). The integration of immigrants in Sweden: A model for the European Union? International Migration, 49(4), 48-66. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Westin, Ch. & Dingu-Kyrklund, E. (2003). Immigrantion and integration of immigrants and their descendants: the Swedish approach. In Heckman, F. & Schnapper, D. (Eds.), The integration of immigrants in European societies: national differences and trends of convergence (105-134). Stuttgart: Lucius & Lucius. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Utlänningslag, 2005: 716 (2005) [online]. [cit. 12. 6. 2015]. In Riksdagen.se Dostupný z: <https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Utlanningslag-2005716_sfs-2005-716/#K2>.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.