e-Pedagogium 2015, 15(3):105-115 | DOI: 10.5507/epd.2015.038
Vzdělávací funkce jazyka v místní komunitě
- PhDr. Karolína Burešová, Ph.D., Katedra pedagogiky FF UK v Praze, Celetná 20, 116 38 Praha 1, karolina.buresova@ff.cuni.cz
Cílem textu je poukázat na funkce a role jazyka, které zastává v místních komunitách na pozadí výchovně vzdělávacích aktivit. V úvodu jsou představena rozdílná paradigmata v uchopení termínu jazyk a gramotnost, ze kterých dále vychází analýza tématu. Pozornost je věnována jazyku ve vztahu ke globální biodiverzitě, a to zejména na pozadí iniciativ OSN. Jazyk je v tomto smyslu vnímán jako nositel lokálních informací v daném sociokulturním kontextu, což přímo ovlivňuje rozvoj regionů a činnosti komunit. Dále je rozveden význam dostupnosti informací v mateřském, případně lokálním jazyce, bilingvismus a plurilingvismus u členů komunity a jazyk jako nástroj komunitní identity.
Klíčová slova: regionální jazyk, minoritní jazyk, autochtonní jazyk, komunitní jazyk, komunitní vzdělávání, regionální rozvoj, gramotnost, bilingvismus a plurilingvismus, biodiverzita, komunitní identita
The Educational Function of Language in a Regional Community
The aim of the text is to present functions and roles of language in local communities on the background of educational activities. Firstly, various paradigms of language and literacies are introduced, which creates the basis for the further analysis of the theme. The attention is paid to language in relation to global diversity, especially in the perspective of the United Nations initiatives. Language is in this sense viewed as an instrument providing local information in particular social and cultural context, which directly influences the development of regions and community activities. Other issues outlined in the text are the significance of information availibility in mother or local language, bilingualism and plurilingualism of community members and language as a provider of community identity.
Keywords: regional language, minority language, autochthonous language, community language, community education, regional development, literacy, bilingualism and plurilingualism, biodiversity, community identity
Zveřejněno: 1. červen 2015 Zobrazit citaci
Reference
- García, O. & Baetens Beardsmore, H. (2009). Bilingual Education in the 21st Century: A Global Perspective. Malden, MA: Wiley-Blackwell Pub.
- Informační centrum OSN v Praze. (2005). Fakta a čísla OSN. Praha: Informační centrum OSN v Praze.
- Janíková, V. (2011). Výuka cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Portál.
- Jazyková laboratoř. Jazykové zajímavosti. [cit. 2013-02-09]. Dostupné z: <http://www.jazykovalaborator.cz/zajimavosti/>
- Peer Review Panel. (2011). Peer Review of the Implementation of UN-HABITAT's Medium-term Strategic and Institutional Plan (2008-2013). Nairobi: UNON Conference Services. [cit. 2013-15-09]. Dostupné z: <http://unhabitat.org/books/peer-review-of-the-implementation-of-un-habitats-medium-term-strategic-and-institutional-plan-2008-2013/>
- Průcha, J. (2001). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 1. vyd. Praha: Portál.
- Průcha, J. (2010). Interkulturní komunikace. 1.vyd. Praha: Portál.
- Průcha, J. (2007). Interkulturní psychologie. 2. vyd. Praha: Portál.
- Průcha, J. (1999). Vzdělávání a školství ve světě. 1. vyd. Praha: Portál.
- Tesař, F. (2007). Etnické konflikty. Praha: Portál.
- UNESCO. Biodiversity and linguistic diversity. [cit. 2013-20-09]. Dostupné z: <http://www.unesco.org/new/en/unesco/themes/languages-and-multilingualism/endangered-languages/biodiversity-and-linguistic-diversity/>.
- UNESCO. (1972). Convention concerning the protection of the world cultural and natural heritage. Paris. [cit. 2013-16-09]. Dostupné z: <http://whc.unesco.org/archive/convention-en.pdf>.
- UNESCO. Information for All Programme. (Program Informace pro všechny). [cit. 2013-24-09]. Dostupné z: <http://www.unesco.org/new/en/communication-and-information/intergovernmental-programmes/information-for-all-programme-ifap/>.
- UNESCO. (2005). Initiative B@bel. [cit. 2013-21-09]. Dostupné z: http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001398/139844e.pdf.
- Úřední věstník Evropské unie. (2006). Doporučení Evropského pralamentu a Rady ze dne 18. prosince 2006 o klíčových schopnostech pro celoživotní učení. [cit. 2013-03-08]. Dostupné z: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:394:0010:0018:cs:PDF.
- Úřední věstník Evropské unie. (2009). Závěry Rady ze dne 12. května 2009 o strategickém rámci evropské spolupráce v oblasti vzdělávání a odborné přípravy (ET 2020). [cit. 2015-19-10]. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2009:119:0002:0010:cs:PDF.
- Wood, M. (2006). Raising the achievement of bilingual learners. LANGUAGE ISSUES.18, 21-24.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.