e-Pedagogium 2015, 15(2):159-174 | DOI: 10.5507/epd.2015.026
The characteristic of creativity - reaction of children with hearing impairment to an ambiguous stimulus
- PhDr. Mgr. Petra Potměšilová, Ph.D., Department of Christian Education, StS. Cyril and Methodius Faculty of Theology, Palacký University in Olomouc, Univerzitní 22, 771 11 Olomouc, Czech Republic, E-mail: petra.potmesilova@upol.cz
V posledním desetiletí se předmětem odborných diskuzí ve vyspělých státech Evropy a v Americe stávají dovednosti potřebné pro 21. století. Jedná se o nutnost reagovat na nároky, které současná společnost klade na jedince. Centrem odborných diskuzí se tak stává nejen samotné vymezení dovedností, ale také to, jak je možné tyto dovednosti rozvíjet ve výchovně-vzdělávacím procesu. Jednou z těchto dovedností je i kreativita, která se nabízí jako možná cesta rozvoje psychosociálních a kognitivních dovedností u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, resp. u dětí se sluchovým postižením. Sluchové postižení patří mezi závažná postižení, která mohou výrazně negativně ovlivňovat psychosociální vývoj jeho nositele. Jednou z oblastí, která bývá sluchovým postižením ovlivněna, je deficit v chápání pojmů a jejich využívání v komunikaci. V článku jsou popsány odlišnosti ve vnímání pojmů dětmi se sluchovým postižením, které byly charakterizovány prostřednictvím výtvarné úlohy a výsledky porovnány s výsledky skupiny slyšících vrstevníků. Výtvarná úloha byla vytvořena na základě dostupných odborných pramenů a předchozích výzkumů. Pro splnění cílů výzkumu, popsání přístupu a reakce dětí se sluchovým postižením na nejednoznačný podnět, byl zvolen kvalitativní přístup. Zakotvená teorie umožnila podrobnou analýzu nového jevu. Kvalitativní výzkum je doplněn popisnou statistikou. Získané informace jsou dány do kontextu dostupných teoretických poznatků. V článku jsou uvedena také doporučení pro praxi, která ilustrují možný rozvoj jedné dovednosti, potřebné pro 21. století.
Klíčová slova: dovednosti 21. století, sluchové postižení, výchovně-vzdělávací proces, nejednoznačný podnět, artefiletika
In the last decade into professional discussions in the developed countries of Europe and USA are becoming the skills needed for the 21st century. It is the need to respond to claims that contemporary society imposes on individuals. In the center of attention of expert discussions thus becomes not only the definition of skills, but also how it is possible to develop these skills in the educational process. One of these skills and creativity, which is offered as a possible way of development of psychosocial and cognitive skills of children with special educational needs, respectively of children with hearing impairments.
Hearing impairment is one of serious disabilities that may adversely affect the psychosocial development of the person. One area that is affected by hearing impairment is the deficit in understanding of the concepts and their use in communication. The article at first describes differences in perception of concepts at children with hearing impairment, which were characterized by means of visual tasks and the results were compared with the results of their hearing peers. The experimental task was created on the basis of available expert sources and previous research. To fulfill the objectives of the research, describe the approach and the reaction of children with hearing impairment to an ambiguous stimulus was used a qualitative approach. Grounded theory permits a detailed analysis of the new phenomenon. Qualitative research is complemented by descriptive statistics. The information obtained is put into the context of the available theoretical knowledge. The article also brings recommendations for practice, which illustrates development one of possible skills needed for the 21st Century.
Keywords: Skills for 21st century, hearing impairment, education process, ambiguous stimulus, art philetics
Zveřejněno: 1. duben 2015 Zobrazit citaci
Reference
- Dacey, J. S., Lennon, K. H., (2000). Kreativita. Praha: Grada.
- Davido, R., (2001). Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál.
- Desjardin, J. L., (2006). Family Empowerment: Supporting Language Development in Young Children Who Are Deaf or Hard of Hearing. Volta Review, roč. 106, č. 3, s. 275-298.
Přejít k původnímu zdroji...
- Gardner, H., (1993). Creating minds: An anatomy of creativity seen through the lives of Freud, Einstein, Picasso, Stavinksy, Eliot, Gahem and Gandhi. New York: Basic Book.
- Gardner, H., (1993). Frames of Mind. The Theory of Multiple Intelligences. New York: Baic Book.
- Guilford, J. P., (1967). The Nature of Human Intelligence. New York: McGraw-Hill Education.
- Gyuláné, I., a kol., (1978). Špeciálno pedgogická psychológia. Bratislava: Slov. ped. nakl.
- Hdjikakou, K., (2011). Deaf identity construction: a case study, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia Psychologica, IV, p. 22-33.
- Horáková, R., (2012). Sluchové postižení: úvod do surdopedie. Praha: Portál.
- Jamison, K. R., (1995). Manic-depressive illness and creativity. Scientific American, p. 62-67. [online] [cit.: 30.9.2014] received from: http://www.mmu.k12.vt.us/teachers/kefferm/humanbio/nervous/articles/1995%20feb%20depression%20and%20creativity.pdf
- Kalendová, P., (1997). Symbolické a znakové vyjadřování sluchově postižených dětí ve výtvarné výchově. Diplomová práce. Praha: PedF UK.
- Kalendová, P., (2004). Znak a symbol jako výrazové a komunikační elementy ve výtvarné výchově sluchově postižených. Disertační práce. Praha: PedF UK.
- Kossewska, J., (2008). Personal identity in deaf adolescents. Psychological and Pedagogical Survey, 2, p. 67-75.
- Lampropoulou, V., (2009). The education of Deaf Children in Greece. In Moores, D. F., Miller, M. S. (eds.), Deaf People Around the World: Educational and Social Perspectives. Washington D. C: Gallaudet University Press.
Přejít k původnímu zdroji...
- Neumajer, O. (2013). Výukové aktivity pro rozvoj dovedností 21. století. Řízení školy, 2, s. 14-16.
- Piaget, J. & Inhelderová, B., (1997). Psychologie dítěte. Praha: Portál.
- Potměšil, M., (1999). Úvodní stati k výchově a vzdělávání sluchově postižených. Praha: Fortuna.
- Potměšil, M., (2003). Čtení k surdopedii. Olomouc: UP.
- Potměšilová, P. (2010). Úprava testu WISC-IIIUK pro potřeby vyšetření dětí se sluchovým postižením. In Potměšil, M. a kol. Psychosociální aspekty sluchového postižení. Brno: MU, pp. 133-155.
- Renotiérová, M. a kol., (2004). Speciální pedagogika. 2. vyd. Olomouc: UP.
- Sinnott, Ch., Looney, D. & Martin, S. (2012). Social Work with Students Who Are Deaf or Hard of Hearing. School Social Work Journal, 36, 2, pp. 1-14.
- Slavík, J., (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově - Artefiletika. Habilitační práce. Praha: Karolinum.
- Slavík, J., (2001). Umění zážitku, zážitek umění. Teorie a praxe artefiletiky 1. díl. Praha: PedF UK.
- Slavík, J., Chrz, V. & Štech, S. (2013). Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum.
- Slavík, J., & Wawrosz, P., (2004). Umění zážitku, zážitek umění. Teorie a praxe artefiletiky. 2. díl. Praha: PedF UK.
- Solovjev, I. M. a kol., (1977). Psychologie neslyšících dětí. Praha: SPN.
- Souralová, E., (2002). Čtení neslyšících. Olomouc: UP.
- Stančák, A., (1982). Klinická psychodiagnostika. Bratislava: Psychod. a did. testy.
- Šedivá, Z., (2006). Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. Praha: Septima.
- Vágnerová, M., (1993). Variabilita a patopsychologie vývoje. Praha: Karolinum.
- Vágnerová, M., (2012). Patopsychologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
- Vymlátilová, E., (2006). Sluchově postižené dítě. In Říčan, P. a kol. Dětská klinická psychologie. 4. přep. a dopl. vyd. Praha: Grada.
- White, N. (2012). Assessing 21st Century Skills. [online cit. 2015-05-05] received from: http://d20innovation.d20blogs.org/2012/11/03/assessing-21st-century-skills/
- Zicha, Z., (1981). Úvod do speciální výtvarné výchovy. Praha: PedF UK.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.