e-Pedagogium 2015, 15(2):135-145 | DOI: 10.5507/epd.2015.024
Methods of developing critical thinking when working with educative texts
- Mgr. Dana Cibáková, Ph.D., Faculty of Education, Palacký University in Olomouc, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, E-mail: dana.cibakova@upol.cz
Klíčová slova: critical thinking, methods developing critical thinking, reading comprehension, educational text, primary school pupil, lifelong learning
The present article focuses on the field of critical thinking, specifically on methods helping to stimulate critical thinking and understanding of a written text. The article also includes a practical illustration of how critical thinking is being cultivated with relation to developing skills of reading comprehension. This practical example presents a partial output of the research that focused on pupils in the second year of primary school, and it provides a suggestion how to use in practice methods developing critical thinking by means of reading comprehension.
Zveřejněno: 1. duben 2015 Zobrazit citaci
Reference
- Alishová, T. (2012). Kde se bere tón v telefonu? Objasnění každodenních dětských záhad. Brno: Edika.
- Blažková, B. (2005). Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Ikaros, 9, 11. (Dostupné na: http://ikaros.cz/program-ctenim-a-psanim-ke-kritickemu-mysleni).
- Cibáková, D. (2015). Possibilities and implementation of understanding development regarding objective texts among students of elementary school. Olomouc: UP. (in press).
- Dolník, J. & Bajzíková, E. (1998). Textová lingvistika. Bratislava: STIMUL - Centrum informatiky a vzdelávania FIF UK.
- Gavora, P. (1992). Žiak a text. Bratislava: SPN.
- Gavora, P., Šrajerová, H. (2009). Porozumenie textu zisťované cloze-testom vo vzťahu k niektorým charakteristikám. In Slovo o slove. Zborník Katedry komunikačnej a literárnej výchovy Pedagogickej fakulty Prešovskej univerzity. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, pp. 199-208.
- Fisher, R. (1997). Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál.
- Klooster, D. (2001). What is Critical Thinking? Thinking Classroom. A Journal of Reading, Writing and Critical Reflection, pp. 36-40. Retrieved from: http://media.wix.com/ugd/852b78_fe54bfa4eede45d4b9ce0abec87c9430.pdf
- Meredith, K. S., & Steele, J. L. (2011). Classrooms of wonder and wisdom: Reading, writing, and critical thinking for the 21st century. Thousand Oaks, Calif: Corwin Press.
- Kramplová, I. a kol. (2012). Národní zpráva PIRLS 2011. Praha: Česká školní inspekce.
- Liptáková, Ľ. a kol. (2011). Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pre primárne vzdelávanie. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, Pedagogická fakulta.
- Novak, J. D., & Gowin, D. B. (1984). Learning how to learn. Cambridge: Cambridge University Press.
Přejít k původnímu zdroji...
- Petrasová, A. (2003). Práca s náučným textom na 1. stupni ZŠ. Prešov: Pedagogická fakulta Prešovskej univerzity.
- Sampson, M. B., Rasinski, T. V., Sampson, M. R., & Sampson, M. R. (2003). Total literacy: Reading, writing, and learning. Belmont, CA: Wadsworth/Thomson.
- Svobodová, J. (2000). Jazyková specifika školské komunikace a výuka mateřštiny. Spisy Ostravské univerzity. Ostrava: Ostravská univerzita Ostrava, Pedagogická fakulta.
- Urbanová, A., Prokša, M. (2001). Vedomostná štruktúra žiakov - jej zdroje a spôsoby zisťovania. Technológia vzdelávania. IX., 8/2001, s. 4-7.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.