e-Pedagogium 2015, 15(2):21-32 | DOI: 10.5507/epd.2015.014

21st Century Skills in University and Primary Education Curricula in the Czech Republic

Alena Jůvová, Štefan Chudý, Pavel Neumeister, Jitka Plischke
PaedDr. Alena Jůvová, Ph.D., doc. Mgr. Štefan Chudý, Ph.D., Mgr. Pavel Neumeister, Ph.D., PhDr. Jitka Plischke, Ph.D., Institute of Education and Social Studies, Faculty of Education, Palacký University in Olomouc, Žižkovo nám. 5, CZ-771 40 Olomouc, E-mails: alena.juvova@upol.cz, stefan.chudy@upol.cz, pavel.neumeister@upol.cz, jitka.plischke@upol.cz

Klíčová slova: 21st Century skills, educational policy, quality of education, lifelong learning, self-regulated learning, primary school, teacher education

This review study concerns and presents the basic skills (needed) for the 21st Century, and the possibilities for their implementation into the current education concept of the Czech Republic. The content analysis of the basic curricula documentation part will focus on models that affect the concept of teaching in primary schools as well as how the current situation reflects concepts relating to the professional education of teachers.

Zveřejněno: 1. duben 2015  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Jůvová, A., Chudý, Š., Neumeister, P., & Plischke, J. (2015). 21st Century Skills in University and Primary Education Curricula in the Czech Republic. e-Pedagogium15(2), 21-32. doi: 10.5507/epd.2015.014
Stáhnout citaci

Reference

  1. Blömecke, S. (2003). Lehren und Lernen mit neuen Medien - Forschungsstand und Forschungsperspektiven. Unterrichtswissenschaft, 31, 57-82.
  2. Brdička, B. (2003). Role internetu ve vzdělávání. Převzato z: http://it.pedf.cuni.cz/~bobr/role/ccont.htm
  3. Brdička, B. (2003). Role internetu ve vzdělávání. Převzato z: http://it.pedf.cuni.cz/~bobr/role/ccont.htm
  4. Brichacek, A. (2014). Infographic: Ready, set, blend! [online]. [cit. 2015-05-13]. Retrieved from: https://www.iste.org/explore/articleDetail?articleid=196
  5. Brooks, J. and M., (2011). Constructivism. [online]. [cit. 2015-06-11]. Retrieved from: http://www.funderstanding.com/content/constructivism
  6. Cisco Systems, Inc. (2010). The Learning Society. [online]. [cit. 2015-01-10]. Retrieved from: http://www.cisco.com/web/about/citizenship/socioeconomic/docs/LearningSociety_WhitePaper.pdf
  7. Dostál, J. (2013). Badatelsky orientovaná výuka jako trend soudobého vzdělávání. e-Pedagogium, 2013, 3, 81-93. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Education 2020. (2015). Constructivism. [online]. [cit. 2015-05-10]. Retrieved from: https://education-2020.wikispaces.com/Constructivism
  9. Gavora, P. (2008). Učiteľovo vnímanie svojej profesijnej zdatnosti (self-efficacy). Prehľad problematiky. Pedagogika, roč. 58, 2008, č.3, s. 222-235.
  10. Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
  11. Hanover Research. (2011). A Crosswalk of 21st Century Skills. [online]. [cit. 2015-05-16]. Retrieved from: http://www.hanoverresearch.com/wp-content/uploads/2011/12/A-Crosswalk-of-21st-Century-Skills-Membership.pdf
  12. Hejný, M., Kubínová, M., & Littler, G. H. (2004). EMTISM - Empowering mathematics teachers for the improvement of school mathematics: A course on constructivist teaching approaches: theory and practice. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
  13. ISTE (2012). A Constructivist Approach to the NETS*T. [online]. [cit. 2015-05-13]. Retrieved from: http://www.iste.org/docs/excerpts/CONNET-excerpt.pdf
  14. Janík, T. a kol. (2007). Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu? Brno: Paido.
  15. Janík, T. (2007). Pedagogické znalosti jako součást profesní výbavy učitele: přínos Vlastimila Švece pro teorii, praxi a výzkum učitelského vzdělávání. Pedagogická orientace, 17(4), 35-42.
  16. Jonassen, D., Peck, K., & Wilson, B. (1999). Learning With Technology: A Constructivist Perspective. (Book). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  17. Jůvová, A., Chudý, Š., Neumeister, P., Plischke, J. & Kvintova, J. (2015). Reflection of Constructivist Theories in Current Educational Practice. Universal Journal of Educational Research, 3, 345-349. doi: 10.13189/ujer.2015.030506. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Kerlinger, F. N. (1972). Základy výzkumu chování: Pedagogický a psychologický výzkum. (Foundations of behavioral research: Educational and psychological inquiry). Praha: Academia.
  19. Kohlberg, W. D. (2010). Mathetik - Learning by "Order from noice". In Angerer, H., et al. Unterrichtsentwicklung via eLearning. München: Oldenbourg Verlag. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Kösel, E. (2001). ABC der subjektiven Didaktik. Bahlingen: SD-Verl. für Subjektive Didaktik.
  21. Mayring, P. (1993). Qualitative Inhaltsanalyse: Grundlagen und Techniken. Weinheim: Deutscher Studien-Verlag.
  22. Molnár, J., Schubertová, S., Vaněk, V. (2007). Konstruktivismus ve vyučování matematice. Olomouc: PřF UP.
  23. MŠMT ČR (2013). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. [cit. 2015-01-15]. Retrieved from: http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani
  24. MŠMT ČR (2014). Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020. [online]. [cit. 2015-01-15]. Retrieved from: http://www.msmt.cz/uploads/Strategie_2020_web.pdf
  25. Neumajer, O. (2014). Inovativní výukové aktivity pro rozvoj dovedností pro 21. století. Praha: PdF UK. [online]. [cit. 2015-01-15]. Retrieved from: http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/12_neumajer.pdf
  26. Siebert, H. (1999). Pädagogischer Konstruktivismus: Eine Bilanz der Konstruktivismusdiskussion für die Bildungspraxis. Neuwied: Luchterhand.
  27. Sigmund, M., Kvintová, J., & Dostálová, I. (2013). Selected Personality Traits and Stress Management in Current University Students of Education, Physical Culture and Natural Science. e-PEDAGOGIUM. An independent scientific journal for interdisciplinary research in pedagogy, 43. [online]. [cit. 2015-01-10]. Retrieved from: http://www.pdf.upol.cz/fileadmin/user_upload/PdF/e-pedagogium/2013/e-Pedagogium_4-2013.pdf#page=45 Přejít k původnímu zdroji...
  28. Wagner, T. (2008). The Global Achievement Gap: Why Even Our Best Schools Don't Teach the New Survival Skills Our Children Need-and What We Can Do About It. New York: Basic Books.
  29. Wilhelm, M. (2012). Entwicklungsdidaktik als Antwort auf den Anspruch der individualisierung in der inklusiven Schule. Zeitschrift für Inklusion. [online]. [cit. 2014-06-18]. Retrieved from: <http://www.inklusion-online.net/index.php/inklusion-online/article/view/64/64>.
  30. https://www.iste.org/handlers/ProductAttachment.ashx?ProductID=3124&Type=TOC
  31. https://education-2020.wikispaces.com/21st+Century+Learning
  32. https://education-2020.wikispaces.com/Constructivism
  33. http://www.missionliteracy.com/uploads/3/1/5/8/3158234/revisedbloomshandout.pdf
  34. http://www.missionliteracy.com/uploads/3/1/5/8/3158234/competencyworks_issuebrief_design-competencies-aug-20121.pdf
  35. http://www.missionliteracy.com/uploads/3/1/5/8/3158234/from-policy-to-practice1.pdf
  36. http://www.missionliteracy.com/uploads/3/1/5/8/3158234/21st_century_policy_on_learning.pdf

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.