e-Pedagogium 2014, 14(4):64-72 | DOI: 10.5507/epd.2014.042

Early Intervention in Context of Special Education - Communication between Parents of Hearing Impaired Children and Professionals with an Emphasis on Auditory-verbal Therapy

Adéla Hanáková
Mgr. Adéla Hanáková, Ph.D., Institute of Special Education Studies, Faculty of Education, Palacký University Olomouc, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, CZ, E-mail: aja6@centrum.cz

Cílem tohoto článku je otevřít téma týmové spolupráce v péči o klienty se sluchovým postižením. Důsledky sluchového postižení vyžadují komplexní a dlouhodobé působení ze strany profesionálů. Zároveň toto téma vyvolává potřebu definovat multidisciplinární, interdisciplinární a transdisciplinární tým odborníků účastnících se na vzdělávání a terapii těchto jednotlivců a jejich rodin. Téma týmových přístupů představuje velmi živou a diskutovanou oblast poskytující rozsáhlý prostor pro vědecko-výzkumnou činnost a to jak v České republice, tak v zahraničí. V další části textu jsme se zaměřili na auditivně-verbální terapii.

Klíčová slova: týmový přístup, rodina, dítě se sluchovým postižením, raná intervence, odborník, auditivně-verbální terapie

The goal of the following article is to open the topic of teamwork in care for clients with a hearing impairment. The consequences the hearing impairment has on an individual require complex and long-term professional influence, and, at the same time, more levels of these consequences induce the need for defining broadly the multidisciplinary, interdisciplinary and trans-disciplinary team of professionals participating in the education and the therapy of these individuals and their families. The topic of team approaches constitutes a very lively discussed issue providing an extensive space for scientific-research activity both in our country and elsewhere. In the next section, we focus on early intervention approach for children who are deaf or hard of hearing and their families.

Keywords: team approach, family, child with hearing impairment, early intervention, professionals, auditory-verbal therapy

Zveřejněno: 1. srpen 2014  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hanáková, A. (2014). Early Intervention in Context of Special Education - Communication between Parents of Hearing Impaired Children and Professionals with an Emphasis on Auditory-verbal Therapy. e-Pedagogium14(4), 64-72. doi: 10.5507/epd.2014.042
Stáhnout citaci

Reference

  1. Dornan, D., Hickson, L., Murdoch, B., Houston, T., & Constantinescu, G. (2010). Is Auditoryverbal Therapy Effective for Children with Hearing Loss? The Volta Review, 110, 361-387. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Kantorová, K. (2007). Týmová práce. Ostrava: Ostravská Univerzita v Ostravě, 2007.
  3. Kerekrétiová, A. (2008). Velofaryngální dysfunkce a palatolalie. Havlíčkův Brod: Grada.
  4. Krahulcová, B. (2004). Interdisciplinární přístupy, kooperace a poradenství. Qualification of Educational Staff Working with Hearing-impaired Children (QESWHIC) [online]. 2004. [cit. 2011-03-07]. Retrieved from: qeswhic.eu/downloads/letter10cz.pdf.
  5. Lechta, V. (2002). Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál.
  6. Lechta, V. (2003). Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. Šedivá, Z. (2006). Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. Praha: Septima, 2006.
  7. Škodová, E; Jedlička, I. (2003). Klinická logopedie. Praha: Portál.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.