e-Pedagogium 2014, 14(2):15-30 | DOI: 10.5507/epd.2014.015
Life Satisfaction and Subjective Health Assessment in Future Teachers Compared with Current University Students of Physical Culture and Natural Science
- PhDr. Jana Kvintová, Ph.D., Department of Psychology, Faculty of Education, Palacký University, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, E-mail: jana.kvintova@upol.cz
- Martin Sigmund, Ph.D., Mgr. Hana Hřebíčková, Faculty of Physical Culture, Palacký University, Třída Míru 115, 771 11 Olomouc, E-mail: martin.sigmund@upol.cz, E-mail: hana.hrebickova@upol.cz
Klíčová slova: well-being, health, university students, study specialization
The study presents the results of a survey aimed at life satisfaction and subjective health assessment in current Czech university students (n = 522; average age 21.2 ± 1.29 years). The analysis covers a comparison of future teachers and students of physical culture and natural science. The monitored variables present significant factors influencing the quality and level of university study and overall academic performance. The results of the survey indicate significant differences in the different variables in terms of gender differences and selected study specialization. The results of the study enrich the current theoretical background and are applicable in everyday work with students in the area of educational and psychological counselling in university.
Zveřejněno: 1. duben 2014 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- Adlaf, E. M., Gliksman, L., Demers, A., & Newton-Taylor, B. (2001). Prevalence of Elevated Psychological Distress among Canadian Undergraduates: Findings from the 1998 Canadian Campus Survey. Journal of American College Health, 50, 67-72.
Přejít k původnímu zdroji...
- Batrymbetova, S. A. (2008). Medical Social Factors of Students' Health. Probl Sotsialnoi Gig Zdravookhranenniiai Istor Med, Sep-Oct, 5, 9-11.
- Blatný, M. (2001). Osobnostní determinanty sebeohodnocení a životní spokojenosti: Mezipohlavní rozdíly. Československá psychologie, 45(5), 385-392.
- Blatný, M. (2005). Osobnostní předpoklady sebehodnocení a životní spokojenosti: shody a rozdíly. In Blatný, M., Dosedlová, J., Kebza, V., Šolcová, I. (Eds.). Psychosociální souvislosti osobní pohody (s. 83-107). Brn: MU, MSD.
- Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. (4th ed.). New York: Academic Press.
Přejít k původnímu zdroji...
- Cortina, J. M., & Nouri, H. (2000). Effect Size for ANOVA Design. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Přejít k původnímu zdroji...
- Diener, E., Suh, E. M., Lucas, R. E., & Smith, H. L. (1999). Subjective Well-being: Three Decades of Progress. Psychological Bulletin, 125, 276-302.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dyrbye, L. N., Thomas, M. R., & Shanafelt, T. D. (2006). Systematic Review of Depression, Anxiety, and Other Indicators of Psychological Distress among U. S. and Canadian Medical Students. Academic Medicine, 81, 354-373.
Přejít k původnímu zdroji...
- Fahrenberg, J., Myrtek, M., Schumacher, J. & Brähler, E. (2000). Fragebogen zur Lebenszufriedenheit (FLZ). Handanweisung. Göttingen: Hogrefe.
- Gabrhelík, R., Vacek, J., & Miovský, M. (2006). Prokrastinace: Validizace sebeposuzovací škály na populaci studentů vysokých škol. Československá psychologie, 50(4), 361-371.
- Hamaideh, S. H. (2011). Stressors and Reactions to Stressors among University Students. International Journal of Social Psychiatry, Jan; 57(1), 69-80.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hicks, T., & Heastie, S. (2008). High School to College Transition: A Profile of the Stressors, Physical and Psychological Health Issues That Affect the First-year On-campus College Student. Journal of Cultural Diversity, 15(3), 143-147.
- Hrdlička, M., Kuric, J., & Blatný, M. (2006). Krize středního věku - úskalí a šance. Praha: Portál.
- Hřebíčková, M., Blatný, M., & Jelínek, M. (2010). Osobnost jako prediktor osobní pohody v dospělosti. Československá psychologie, 54(1), 31-41.
- Kebza, V. (2005). Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia.
- Kebza, V., & Šolcová, I. (2005). Prediktory osobní pohody (well-being) u reprezentativního souboru české populace. Československá psychologie, 49(1), 1-8.
- Kebza, V., & Šolcová, I. (2003). Well-being jako psychologický a zároveň mezioborově založený pojem. Československá psychologie, 47(4), 333-345.
- Kohoutek, R. (1998). Osobnost a sebepoznání studentů. Brno: Akademické nakladatelství CERM.
- Kováč, D. (2004). K pojmo-logike kvality života. Československá psychologie, 48(4), 460-464.
- Kožený, J., Csémy, L., & Tišanská, L. (2007). Strukturální analýza modelu životní spokojenosti adolescentů. Československá psychologie, 51(3), 227-234.
- Křivohlavý, J. (2009). Psychologie zdraví. Praha: Portál.
- Lašek, J. (2004). Subjektivní životní spokojenost u tří věkových skupin respondentů. Československá psychologie, 48(3), 215-224.
- Linhartová, D. (2008). Vysokoškolská psychologie. Brno: MZLU.
- Lu, L. (1994). University Transition: Major and Minor Life Stressors, Personality Characteristics and Mental Health. Psychological Medicine, 24(1), 81-87.
Přejít k původnímu zdroji...
- Menclová. L., & Baštová, J. (2005). Vysokoškolský student v České republice roku 2005. Praha: MŠMT.
- McAuley, E., Konopack, J. F., Motl, R. W., Morris, K. S., Doerksen, S. E.,& Rosengren, K. R. (2006). Physical Activity and Quality of Life in Older Adults: Influence of Health Status and Self-efficacy. Annals of Behavioral Medicine, 31, 99-103.
Přejít k původnímu zdroji...
- Omigbodun, O. O., Odukogbe, A. T., Omigbodun, A. O., Yusuf, O. B., Bella, T. T., & Olayemi, O. (2006). Stressors and Psychological Symptoms in Students of Medicine and Allied Health Professions in Nigeria. Psychiatric Epidemiology, 41(5), 415-421.
Přejít k původnímu zdroji...
- Plháková, A., & Reiterová, E. (2010). Rozdíly v pěti dimenzích osobnosti a sociální inteligenci mezi studenty exaktních a humanitních věd. Československá psychologie, 54(2), 147-159.
- Roberts, R., Golding, J., Towell, T., & Weinreb, I. (1999). The Effects of Economic Circumstances on British Students' Mental and Physical Health. Journal of American College Health, 48, 103-109.
Přejít k původnímu zdroji...
- Rodná, K., & Rodný, T. (2001). Dotazník životní spokojenosti. Praha: Testcentrum.
- Thomas, J. R., Nelson, J. K., & Silverman, S. J. (2011). Research Methods in Physical Activity. (6th ed.). Champaign, IL: Human Kinetics.
- Wagnerová, I., Hoskovcová, S., & Šírová, E. (2008). Změny profesní orientace psychologů. Československá psychologie, 52(3), 302-307.
- World Health Organization. (2014). What Is the WHO Definition of Health? Retrieved 19. 1. 2014 from the World Wide Web: http://www.who.int/suggestions/faq/en/
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.