e-Pedagogium 2013, 13(3):140-149 | DOI: 10.5507/epd.2013.038
Výuka sportovních her na středních školách po zavedení školních vzdělávacích programů v České republice
- doc. PhDr. Vladimír Süss, Ph.D., Fakulta tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy, José Martího 31, 162 52 Praha 6 - Veleslavín, e-mail: suss@ftvs.cuni.cz
Cílem příspěvku je analyzovat aktuální situaci obsahu vyučování sportovních her ve výuce tělesné výchovy na gymnáziích po zavedení školních vzdělávacích programů. Základní metodou bylo anketní šetření. Výzkum byl realizován pomocí nestandardizované ankety určené učitelům tělesné výchovy na středních školách. Výsledky našeho šetření ukazují na jistou konzervativnost v přístupu ke školním vzdělávacím programům v případě zařazení sportovních her. Tomu odpovídají i zjištěné názory učitelů na tvorbu školních vzdělávacích programů. Pesimistické názory učitelů jsou v souladu s výsledky studií, které jsme provedli i na základních školách, které byly publikovány v diplomových pracích (Šrámek, 2007; Kučera, 2008; Máca, 2009).
Ukazuje se, že pro výuku sportovních her na středních školách jsou vhodné tradiční hry v České republice jako je fotbal, basketbal, volejbal a házená a stále častěji se prosazuje do výuky florbal. Netradiční sportovní hry jsou využívány sporadicky.
Klíčová slova: sportovní hry, školní vzdělávací programy, tělesná výchova
Teaching of games in secondary schools in the Czech Republic after establishment of School Educational Programmes
The aim of this paper is to analyze the current situation of teaching content of games in teaching physical education in secondary schools.after establishment of School Educational Programmes. The basic method was questionnaire survey. The research was conducted using a non standardized questionnaire for teachers of physical education in secondary schools. The results of our survey suggest a certain conservatism in access to its educational programs for inclusion of sports games. This is also indicated by teachers' opinions on educational programs. Pessimistic views of teachers are consistent with the results of studies that we conducted on primary schools, which were published in dissertations (Šrámek, 2007; Kučera, 2008; Máca, 2009). It shows out that for the teaching of games in secondary schools are appropriate traditional games in the Czech Republic as football, basketball, volleyball and handball and increasingly promotes the teaching floorball. Unusual sports games are used sporadically.
Keywords: sports games, School Educational Programmes, analysis of school curriculum
Zveřejněno: 1. červen 2013 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- Basl, J., Straková, J. & Veselý, A. (2006). Základní a střední školství: Po větší změně není poptávka. In Postoj obyvatel České republiky k aktuálním reformám [on-line]. Sociologický ústav AV ČR. [cit. 2011-03-01]. Dostupné z:< www.cvvm.cas.cz/upl/zpravy/Prezentace_TK_Reformy.ppt>.
- Grabcová, K. (2011). Využití netradičních sportovních her v hodinách TV v rámci školních vzdělávacích programů na gymnasiích. Diplomová práce. Praha: UK FTVS.
- Jeřábek, H. (1998). Úvod do sociologického výzkumu. Praha: Karolinum.
- Jeřábek, J., Krčková, S. & Hučínová, L. (2007). Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: Výzkumný ústav pedagogický.
- Košák, P. (2006). Reformuje celá Evropa. In Reforma školství v České republice. Praha: Člověk v tísni - společnost při ČT, o. p. s. Dostupné z: <http://www.clovekvtisni.cz/uploads/file/1364590232-reforma%20školství%20v%20CR.pdf>.
- Kotásek, J. a kol. (2001). Národní program rozvoje vzdělávání v České republice (Bílá kniha). Praha: Tauris.
- Kučera, D. (2008). Využívání sportovních her v hodinách tělesné výchovy na 2. stupni základních škol. Diplomová práce Praha: UK FTVS.
- Máca, V. (2009. Využívání sportovních her v hodinách tělesné výchovy na 2. stupni základních škol. Diplomová práce. Praha: UK FTVS.
- Psotta, R. & Draxler, D. (2006). Výuka sportovních her na českých gymnáziích: didaktické koncepty učitelů - expertů. Česká kinantropologie, 10, 1, 29-44.
- Šrámek, J. (2007). Sportovní hry v hodinách tělesné výchovy na 2. stupni základních škol v Plzni. Diplomová práce. Praha: UK FTVS.
- Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) [online]. c2004, poslední revize 27.2.2006 [cit. 2011-01-10]. Dostupné z: <http://www.msmt.cz/Files/HTM/Skolskyzakon_561_2004Sb.htm>.
- Zeman, V. Reforma školství v České republice. In Reforma školství v České republice. Praha: Člověk v tísni - společnost při ČT, o. p. s. Dostupné z: <http://www.clovekvtisni.cz/uploads/file/1364590232-reforma%20školství%20v%20CR.pdf>.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.