e-Pedagogium 2013, 13(2):76-85 | DOI: 10.5507/epd.2013.020
Stress and Subjective Health of Teachers
- prof. PhDr. Karel Paulík, CSc., Department of Psychology and Applied Social Sciences, Faculty of Arts, University of Ostrava, Reální 5, 701 03 Ostrava, Czech Republic, E-mail: paulik@osu.cz
Klíčová slova: Subjective health, Big Five, stress, cognitive appraisal, optimism, sense of coherence
This article focuses on the psychological contexts of subjective health among teachers in relation to their perception and evaluation of work-related stress in the teaching profession. The research was carried out on a sample of teachers from Czech and Slovak primary schools (.N = 2501) during 2009-2011 using the subjective perception methodology.
The aim of the article is to consider the connections between subjective evaluation of stress and health among teachers, and between subjective and objective indicators of individuals' state of health.
The results indicate that there exist negative and statistically significant (1% level) but weak (lower than -0.2) correlations between perceptions of work-related stress and subjective health. This suggests that this relationship is probably mediated by other variables; in our research these were personality factors from the Big Five model (neuroticism and extraversion) and the variables optimism, hardiness and sense of coherence.
The connection between subjective and objective health is illustrated by correlation coefficients whose values were statistically significant (1 %) yet likewise weak (around 0.2); this suggests that other influences are also likely to be involved.
Zveřejněno: 1. duben 2013 Zobrazit citaci
Reference
- Anatonovsky, A. (1993) The Structure and Properties of the Sense of Coherence Scale. Social Science and Medicine, 36, pp. 725-733.
Přejít k původnímu zdroji...
- Baron, R. M. & KENNY, D. A. (1986). The Moderator-mediator Variable Distinction in Social Psychological Research. Journal of Personality and Social Psychology, 51, 6, 1173-1182.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hladký, A. et al. (1993). Zdravotní aspekty zátěže a stresu. Praha: UK.
- Kebza, V. (2005). Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia.
- Kohoutek, R. & Řehulka, E. (2011) Stressors in the Work of Primary and Secondary Teachers in the Czech Republic. In Řehulka, E. (Ed.) School and Health for the 21st Century. Health Education: Initiatives for Educational Areas. Brno: MSD, pp.109-22.
- Lazarová, B. (Ed.) (2011). Pozdní sběr. O práci zkušených učitelů. Brno: Paido.
- Gillernová, I., Kebza, V., Rymeš, M. at all. (2011). Psychologické aspekty změn v české společnosti. Člověk na přelomu tisíciletí. Praha: Grada.
- Oravcová, J. Náročné interakčné situácie v škole a ich zvládanie. In Valihorivá, M. & Kaliská, L. (Eds.), (2010). Zdravá škola. Banská Bystrica: UMB, pp. 284-298.
- Paulík, K. Subjektivní hodnocení vlastního zdraví učitelů. In Řehulka E., Řehulková, O. (Eds). Učitelé a zdraví 3. Brno: Psychologický ústav AV ČR, nakl. Pavel Křepela, pp. 41-50.
- Paulík, K. (2010a). Perception of Workload by Men and Women Teachers and Self-assesed Health Status. In Řehulka, E. (Ed.). School and Health 21. Papers on Health Education. Brno: MU, MSD, pp. 123-130.
- Paulík, K. (2010b). Psychologie lidské odolnosti. Praha: Grada Publishing.
- Paulík, K. (2010c). Subjektivní pracovní zátěž a zdraví učitelů a učitelek. In Valihorová, M. & Kaliská, L. (Eds.). Zdravá škola. Banská Bystrica: UMB PdF, pp. 484-490.
- Paulík, K. (2010) Salutogenesis, Perception of Stress and the State of Health of Male and Female Teachers. In Řehulka, E. (Ed.) School and Health. Health Literacy Through Education. Brno: MU, pp. 319-327.
- Paulík, K. et al. (2009). Moderátory a mediátory zátěžové odolnosti. Ostrava: FF OU.
- Popelková, M., Šišková, A. & Zažková, M. (2010) Životná spokojnosť a vybrané osbnostné premenné učteľov. Psychologie a její kontexty, 1, pp.15-31.
- Průcha, J. (2002) Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál.
- Sarmány, I. (1992). Škála optimismu-pesimismu. In Prokopčáková, A. & RUISEL, E. (Eds.) Praktická inteligencia II. Bratislava: UEP SAV, pp. 85-90.
- Šolcová, I. & Kebza, V. (2006). Subjektivní zdraví: Současný stav poznatků a výsledky dvou českých studií. Československá psychologie, 50, 1, pp. 1-15.
- Štětovská, I. & SKALNÍKOVÁ, M. Sociální opora v kontextu proměn role učitele. In Vališová, A., Rymeš, M. & RIGEL, K. (Eds.) Rozvoj české společnosti v Evropské unii IV. Praha: Matfyspress, pp. 105-119.
- Vašina, B. & Valošková, M. (1998). Učitel - pracovní zátěž - zdraví. In Řehulka, E. & Řehulková, O. (Eds). Učitelé a zdraví. Brno: Psychologický ústav AV ČR, pp. 7-24.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.